Saatiin Kastellilta “tarjous” Kotikartano 3 -talopaketista (puutalo, 1,5 krs, 154/179 m2): n. 60 000 € sateelta suojaan pystytettynä pääkaupunkiseudulla. Ei mitään alennusta esitehinnasta, muutama kodinkone kaupan päälle.
Kastellin kautta saatiin pyytämämme tarjous urakoitsijalta, joka tekisi talon alusta loppuun “avaimet käteen” -periaatteella maaperätutkimuksista alkaen. Urakoitsija tekisi siis kaiken sen, mikä ei kuulu Kastellin osuuteen. Valitsemamme pintamateriaalit ovat laminaattia ja maalia. Urakoitsijan tarjous oli 250 000 €!!
Tällöin talon kokonaiskustannuksiksi tulisi 310 000 € (ja tähän tietysti vielä tontti, pihatyöt ja liittymismaksut yms. päälle). Neliöhinnaksi tulisi siis n. 1730 €! Tämä tuntuu käsittämättömän kalliilta, koska käsityksemme mukaan talopaketin osuus kokonaiskustannuksista on noin kolmasosa ja puutalon rakentaminen maksaa n. 1100-1500 € / m2. Olimme ajatelleet selviävämme talon rakennuttamisesta noin reilulla 200 000 €:lla (n. 1250 € / m2). Olemme ajatelleet laittaa taloon Ikean keittiön, laminaattia lattiaan, maalia seiniin ja kattoon ja laatatkin ihan peruskamaa. Ymmärrän kyllä, että se maksaa ekstraa, että kaikki palvelut saa samasta paikasta, mutta ei kai sentään näin paljon (n. 100 000 €).
Voisiko joku asiaa tunteva kommentoida näitä hintoja? Mistä halvempi urakoitsija pääkaupunkiseudulta? Millaisia kokemuksia muilla on Kastellista tai pääkaupunkiseudun urakoitsijoista?
Toki hinta on kova ja kannattaa kysyä muualtakin tarjouksia, mutta talon rakentaminen on kallista puuhaa ja laminaatit yms. ovat vain pieni osa kokonaishinnasta. Alle 1500 e/m2 on mielestäni aika mahdoton päästä ellei itse tee mahdollisimman paljon.
Minua ihmetyttää tuossa "avaimet käteen" -hinnan sopimisessa se, että miten ihmeessä ne kaikki materiaalit (hinnat) voi jo alussa tietää niin tarkkaan, että ne voi hinnoitella? Vai laskeeko urakoitsija kaikki varman päälle vähän arvioitua kalliimmaksi (mikä on ymmärrettävää)? Ja pääseekö urakoitsija helposti lisälaskuttamaan kaikista muutoksista, joita varmasti joka projektissa tulee enemmän tai vähemmän?
Kalliilta tuo puutaloksi minustakin tuntuu. Riippuun tosin maatöiden hinnastakin paljon. Meillä meni niihin kymmeniä tuhansia euroja.
Tuntuu hieman kalliilta, koska tuo hintahan on laskettu tässä tapauksessa kokonaisalasta, ei huoneistoalasta. Eli huoneistoalaa kohden se on 2000€/m2. Mielestäni 1700€/huoneistoneliö olisi realistinen, johon voi päästä avaimet käteen mallilla pk-seudulla, varsinkin kun liittymiä ja pihaa ei siihen lasketa. Avaimet käteen ei koskaan ole halvin tapa, koska kuten Tuumasta toimeen sanoo, silloin urakoitsija laskee varman päälle. Osaurakoina teettämällä saa tod.näk. edullisemmin, mutta tietenkin se vaatii itseltä huomattavasti enemmän. Ehkä tässä vähän näkyy myös se, että Kastelli (precut) ei ole halvin tapa rakentaa, jos sen teettää vieraalla. Kysypä kilpailevia tarjouksia myös suurelementtitoimittajilta.
Perustamisolosuhteet ovat tontilla helpot, tasainen tontti, paalutusta ei tarvita.
Urakoitsijan tarjous oli suuntaa antava, jota vielä tarkennetaan, mutta tarjoukseen on laskettu huoneittain ilmoittamiemme materiaalivalintojen (keskitasoa) mukaan myös materiaalikustannukset. Ilmeisesti urakoitsijalla on jotkut laskentahinnat , joilla se tarjoukset laskee, eri materiaaleille. Tarjoukseen oli vain lueteltu kaikki työt ja merkitty loppusumma, ei siis mitään erittelyä osa-alueittain, mikä myös ärsytti heti alkuun. Olisimme kaivanneet heti alkuun hinta-arvioita eri työvaiheista. Käsittääkseni, jos sopimus tehtäisiin, hinta ei sitten enää sovitusta muuttuisi.
Mistä löytyisi parhaiten tietoja rakennusurakoitsijoista pääkaupunkiseudulta?
Suosittelen työurakakan sopimista. Hommaatte sitten materiaalit sieltä mistä halvimmalla/helpoimmalla saatte rakentamisen aikana. Helpottuu urakoitsijan tarjouslaskenta ja voitte tehdä muutoksia rakentamisen aikana. Työn hinnan kykenee kokenut (=hyvä) rakennusurakoitsija kyllä laskemaan!
Mun mielestä tuo on ihan käypä hinta. Tuon verran saatte kyllä maksaa tuon kokoisesta talosta, varsinkin kun työhön kuuluu silloin kaikki . 1700 euroa per neliö ei ole pk-seudulla lainkaan huima, vaan varsim hyvää realistista keskiarvoa.
Älkää budjetoiko liian vähän. Rakentaminen maksaa, varsinkin pk-seudulla.
jaa, kappas onhan se aika kova hinta ku on kerrosalasta laskettu… pitäisi tinkiä kyllä jonkin verran.
ottakaa designtalot,tietää mitä maksaa materiaalit ja kodinkoneet sis hintaan.kuvastosta valkataan ja myyjä kertoo hinnana.aika helppoo sellaselle joka ei tiedä rakentamisesta mitään eikä itse rakenna,kannattaa kokeilla(työmiehet tulee siis talotehtaalta)
Mites design-talo, oletteko kysyneet tarjousta? Tai jukkatalon suurelementti, ja kirvesmies tekemään loppuun. Hinnan pitäisi jäädä kyllä reilusti alle tuon. Työn osuus voisi olla jotain 30-40k€, kun esimerkiksi tuollaisen jukkiksen suurelementin teettää alusta loppuun perustuksineen. Sähkö+LVI jotain 30-40k€ ja itse paketti alle 100k€, ehkä johonkin 80:eenkin voisitte sen saada. Pihat ja liittymät maatöineen jossain 10-20k€ ja pakettiin kuulumattomat sisustus- ja muut tarvikkeet max. 30k€, jos perustaso riittää. Eli yht. 180-230k€. Pääkaupunkiseutulisää voi tulla jonkin verran, vaikka pitäisi tuohon hintaan jonkun yksityisen voida tehdä sielläkin.
Kiitoksia jo tässä vaiheessa kaikille kirjoittajille hyvistä neuvoista. Eiköhän se talo vielä pystyyn saada, kunhan valitaan järkevämpi urakkamuoto, eli nähdään enemmän vaivaa…
Kokeiltiin tuossa noita Rakentaja.fi:n pikakustannuslaskureita ja saatiin arvio 210 000 € “avaimet käteen” -periaatteella. Saamamme tarjoushan oli talopaketin kanssa 310 000 €. Sekin tuossa tarjouksessa ihmetytti, että loppusumma = 5 x talopaketin hinta. Yleensähän puhutaan reilulla 3:lla kertomisesta…
Ei kannata hintoja kertoilla millään luvulla, ei ne pidä paikkansa kuin tietyissä tapauksissa. Kannattaa pk-seudulla laskea vähintään 1500 €/asuinneliö avaimet käteen -periaatteella, jos ei ota älvaria tai vastaavaa. Halvemmalla ette todennäköisesti tule pääsemään jos ette itse tee hommia paljon.
yli 80 % rakentajista budjetoi liian vähän, joka aiheuttaa odotettua suurempaa velkataakkaa, avioeroja, konkursseja, psyykkisiä häiriöitä, pakkohoitoa ja alkoholismia
Aika kovalta vaikuttaa jo tuo paketin hintakin. Tuolla hinnalla ainakin täällä Willissä Lännessä saa Kotikartanon laajemmalla asennuksella. Paketin hinnalla ei mitään paikkakuntakohtaisia eroja oikein voi olla. Myyjäkohtaisia eroja tietenkin sitten...
Paketin hinta kyllä todella kova, jos kyse peruspaketista. Itsellä aivan sama talo muutamin muutoksin, kauppa tehty vuosi sitten ja hinta oli 45k€. Avaimet käteen ratkaisuna olisi tullut maksamaan 220k€ (Turku), mutta päätettiin lähteä rakentamaan/rakennuttamaan itse, kun laskettiin säästävämme 40-50k€, joka nyt näyttäisi kohtuullisesti toteutuvan.
Suosittelisin hankkimaan kilpailevia tarjouksia samasta talosta, jonka jälkeen uudelleen Kastelli-myyjän luokse, niin ainakin paketin hinta putoaa varmasti.
Paketin hintaa en mene sanomaan halvaksi tai kalliiksi, kun en tiedä tarkkaa toimitussisältöä, mutta täytyy muistaa että talopaketeissa on hinnan lisäksi eroa myös laadussa, eikä Kastelli ole ainakaan sieltä huonommasta päästä. Olen jonkun verran selannut eri talotoimittajien rakennesuunnitelmia läpi ja tähän mennessä ainakin Kastellilla tuntuu erilaiset yksityiskohdat olevan hieman pidemmälle mietittyjä ja monet rakenteet, kuten esim. märkätiladetaljit ovat luotettavammin ratkaistuja kuin esim. Designtalossa tai Jukassa. Läheskään kaikkia markkinoilla olevia toimittajia en ole tutkinut joten en uskalla kuitenkaan enempää asiaa yleistää.
Taitaa olla nykyään niin, että tuo 1500€/m2 ei enää riitä "avaimet käteen"-hankkeissa, eikä ainakaan pääkaupunkiseudulla. Tällä palstalla suuri osa rakentajista on kyllä päässyt alle tuon, mutta tuntuu olevan täällä liikkeellä sellaisia rakentajia, jotka ovat tehneet enemmän tai vähemmän työstä itse. Täällä esiintyneissä kustannuksissa on aika isoja heittoja, eikä niiden varaan kannata omaa budjettia laatia, vaikka ne suuntaa antavina toimisivatkin.
Yllättävän tarkkaa ja laajaa tietoa kustannuksiin saa mm. pankista vaikkapa lainatarjousta pyytäessä. Siellä ei arvailla eikä liioitella, vaan tiedetään varmasti minkä suuruisen lainan ihmiset ovat joutuneet ottamaan eri suuruisiin hankkeisiin. Pankit tekevät aika laajaa ja tarkkaa seurantaa siitä, miten rakentajien alustavat kustannusarviot toteutuvat ja minkä suuruisia toteutuneet kustannukset kyseisellä seudulla ovat. Ja mielellään siellä lainanhakijaa neuvotaan. Jos ei palvelu ole näin hyvää, niin sitten on pankin vaihto paikallaan.
Juu, 1500€/neliö on optimistinen, KAIKKI materiaalit ja tarvikkeet ovat nousseet hinnoiltaan, samoin työ - siksihän myös talojen hinnat ovat korkealla, ei ole niin itsestään selvää että rakennuttamalla uuden sen saisi jotenkin merkittäväsit halvemmalla kuin ostamalla samanlainen käytetty - ellei tosiaan tee kaiken itse, se on eri asia.
Itse oon juuri tekemässä kivitaloa ja tyytyväinen oon kun pääsen alle 2.000€ neliö talon osalta ja tähän pk-seudun kallis tontti päälle!
Rakennustarvikkeet ovat kallistuneet viimeaikoina suuren kysynnän vuoksi ja on parempi laskea pudjettia reilusti yläkanttiin (vaikka 8% tämänhetkisiä rakennuskustannuksia korkeammaksi) niin ei harmita koko rakentamisen ajan kun pudjettia täytyy hinata ylöspäin. On turha kuvitella että kaikki työvaiheet valmiiksi teetettynä saa taloa alle 1500e/neliö. Pintamateriaaleissa ei voi paljon säästää mutta sillä saa kalliistakin talosta halvannäköisen. LVIS töissä kunnon varustetaso kerralla niin ei tarte jälkeenpäin pinta-asennuksia vedellä..
Tuo hintahan on ihan pelleilyä, haloo!
Ei ihme että vituiksi on menossa koko suunnitelma kun talon suunnittelu on aloitettu taas väärästä päästä. Oikea järjestys on etsiä luottokirvesmies. Kiertele vaikka uusia asuinalueita ja juttele ihmisten kanssa (en tiedä onko tämä Helsingissä mahdollista, kannattaa harjoitella peilin edessä :) ja kysellä hyviä tekijöitä.
Koko avaimet käteen juttu on sama kuin otsassani lukee: "olen tyhmä, rahasta mua"
Jos ei itse pysty tekemään yhtään mitään, niin kannattaa harkita älsby, design ja montaa muuta...jotka tuodaan lähes kokonaisena tontille.
Sami
Lisätään vielä: miksi ihmeessä valita Kastelli, jossa työtä on tunnetusti paljon enemmän kuin suurelementeissä. Ei suurelementtien tuominen Etelä-Suomeen sen kalliimpaa ole kuin muuallekkaan. Vältä Helsingissä tehtyä palkkatyötä.
Sami