Sovinismiin kyllästynyt!

Huoh!

Ja taas tuli lasku pelkästään mieheni nimellä… Mainokset, tarjoukset (jopa ne tarjouskyselyt, joihin satun laittamaan molempien nimet tulevat toisinaan vain miehen nimellä), laskut jne. tulevat vain puolisoni nimellä!

Meitä on pariskunta rakentamassa! Olen tehnyt paljon pohjatyötä, ja vaikka en ihan joka päivä olekaan pieniä lapsiamme laittanut mummilaan hoitoon, olen itsekin ollut raksalla huhkimassa, mieheni rinnalla. Ja nyt kun miehen kesäloma päättyi, olen minä (lasten kanssa tai ilman) tontin laidalla niin valvomassa kuin hommia tekemässäkin.

Rautakaupassa aluksi katsottiin pitkään kun minä menin kyselemään tuotteita, tosin ei enää, kun olen käynyt siellä niin monta kerta…

Ja pankkilaina samoin kuin säästöt ovat yhteisiä! Lainassa on molempien nimet alla ja ASP-tiliä olemme kartuttaneet yhdessä.

Silti; aivan kuin naista ei olisi olemassakaan!! On se vaan niin pirskatin kumma, että ei haluta nähdä toista sukupuolta ollenkaan, vaikka aktiivisuus olisi samaa luokkaa molemmilla! MIKSI?!

Terv. raksalla ruskettunut

No, meillä vastaanottotarkastuspöytäkirjan mukaan vain mies otti talon vastaan ostajan edustajana (oltiin molemmat paikalla ja itse olin se joka aktiivisemmin kyseli asioita) ja vain hän myös allekirjoittaa pöytäkirjan yksin.  Talo on maksettu tasan puoliksi. Ja tuo tarkastuksen hoitanut rakennusmestarihan on n. 5-kymppinen mies…

Näin se on! Se vain on näin!

Onneksi meillä toisinpäin, saan postia (lähinnä laskuja rautakaupoista) päivittäin. Hoitelen paremmin meillä paperityöt ja aikatauluasiat. Yhdessä avopuolison kanssa hoidetaan toteutus. (Routasuojauksen tein kylläkin aivan itse).

Meillä kyllä on lähes kokonaan toisinpäin. Tosin emme rakenna uutta vaan remontoimme vanhaa, mutta tarjouksia on pyydetty paljon, laskuja maksettu ja rautakaupassa asioitu. Työnjako on yleensä niin, että minä haen tavaraa ja hoidan paperihommia ja mies toteuttaa. Laskut tulevat melkein aina vain minun nimelläni (ikävä kyllä =)). Olen saanut lähes poikkeuksetta rautakaupoissa, lvi-liikkeissä yms. todella hyvää palvelua. Joskus tosin olen itse maininnut, etten tiedä toteutuksesta juuri mitään ja silloin myyjät ovat todella kärsivällisesti jaksaneet selittää, mihin tarkoitukseen mikäkin viemäriputki on tarkoitettu. En ole huomannut, että mieheni kokisi itseään sorretuksi, vaikka laskut ovatkin minun nimelläni.

Me on vaimon kanssa naurettu vähän samantyyppiselle asialle.  Jos vaimo vastaa työpuhelimeen ja asiakas huomaa puhuvansa naisen kanssa niin moni ei suostu esittämään asiaansa ollenkaan vaan sanovat soittavansa uudestaan sitten kun “isäntä” on paikalla.  Olemme työskennelleet yhdessä jo yli 25v ja vaimoni osaa nämä hommat ainakin yhtä hyvin kuin minä, mutta se teknisten tietämättömyyden ja avun tarpeen paljastaminen naiselle puhelimessa on niin vaikeaa että.  Tämä siis koskee vain miesasiakkaita, naiset ovat positiivisesti yllättyneitä kun voivat puhua ammattiasoita naiselle.  Laulussakin sanotaan että;“älä ota sitä vakavasti”.

Onneksi oma kokemus on ollut, että naispuolisuudesta ei ole ollut kuin etua :-). Ja laskut ja tarjoukset tulee tasan minun nimelläni (joskus jopa silloin, kun mies on asian hoitanut). Rautakaupassa hommat hoituu, ja apua saa tarvittaessa. Urakoitsijat hoitavat asiat minun kanssani jne. Kerran yksi suunnittelija meinasi osoittaa puheensa miehelle, mutta aika pian totesi, että se, jonka kommentit olivat enemmän asiasta tietäviä olin minä, ja puheen kohde muuttui. Mutta jos paikkakunnalla on vanhoillinen mentaliteetti, niin eipä kai auta kuin antaa asian olla liiemmin häiritsemättä. Mitä enemmän tiedät, ja annat sen myös näkyä ja kuulua, niin sitä parempi! Vaan ei ole hymykään kielletty.

Meillä talopaketin pystytyksessä tuli sellaisia ongelmia, että pystytys jouduttiin keskeyttämään ja jatkamaan myöhemmin. Vaimo oli seuraamassa pystytystä koko päivän ja minä vastaavasti töissä klo 17 asti, jonka jälkeen pääsin vasta tontille. Vika oli kuulemma tullut jo esille klo 10 aamupäivällä, mutta asennusporukka kuitenkin odotti minun tuloon asti, eivätkä olleet nähneet tarpeelliseksi kertoa asiaa vaimolleni, vaikka hän oli jo paikanpäällä. Vaimo on meistä juuri se, joka hoitaa rakennusprojektimme hallinnoinnin ja yleensäkin tietää paljon enemmän rakentamisesta kuin minä, mutta hän on vain NAINEN. No, kun minä tulin sitten iltapuolella paikanpäälle, niin asennusporukan vastaava tuli luokseni ja aloitti asian kertomisen, niin ennenkuin hän oli kunnolla kerkinyt edes aloittaakaan kertomista, niin sanoin, että selittäkää ongelma vaimolleni, koska minä en ymmärrä näistä asioista juurikaan mitään,´ja hän kuitenkin sopii pystytyksen jatkosta talotoimittajan kanssa. Oli siinä hyvä ilme asennunporukan vastaavalla, kun vaimoni oli seissyt koko päivän siinä kymmenen metrin päässä. 

Olen joskus ollut huomaavinani samaa asioidessani rakennusalan ihmisten kanssa. Tosin ovat kyllä äkkiä huomanneet, että tiedän asioista paljon enemmän kuin moni mies. Myös meillä on niin, että minä toimin omalla raksallamme työnjohtajana ja tilaan ja otan tavarat vastaan.
Musta tuntuu, että on yleistymään päin, että myös naiset hoitaa rakennusasioita. Ja pikkuhiljaa se alkaa tuntua ihan normaalilta. Pidetään lippu korkealla!

Minä en ole kovinkaan usein törmännyt sellaiseen, että naista jotenkin kummeksuttaisiin "miesten maailmassa". Ehkä tämä johtuu siitä, etten jaksa juuri mutinoita kuunnella. Kun on 19 vuotta tehnyt töitä miesten alalla, sitä vaan kysyy kysymyksen ja vaatii siihen asiallisen vastauksen eikä viitsi kakisteluja kuunnella. Jos huomaan jonkinasteista asennevammaa, en kiinnitä siihen huomiota vaan hoidan asiat selviksi. Ja jos meikäläiselle kehtaa joku tulla sanomaan että isännältä pitäisi jotain kysellä ennenkuin mitään voidaan sopia, niin kaupanteko loppuu siihen ja siirrytään toiseen kauppaan. Minä nimittäin istun sen rahakirstun päällä.

Kaikki laskut, esitteet ja mainokset rakennusalaa koskien, tulevat minun nimelläni. Minähän niitä kyselyjä ja tiedusteluja teenkin ja laskut makselen.

Ihan sama juttu meillä. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, miten jotkut miehen asennoituvat naisiin raksa-alalla. Se, miten siihen kummalliseen sovinistiseen asenteeseen itse vastaa, on sitten asia erikseen. Siihen ei tarvitse alistua tai millään tasolla sitä hyväksyä. Kaupanteon voi kyllä aina lopettaa, mutta ei se kyllä mikään suuri menetys ole kauppialle, koska tosiasia on, että meitä raksaprojekteistaan vastaavia naisia on ihan murto-osa. Mutta enenemään päin jokatapauksessa, toivottavasti!

Lasku lähetetään sen henkilön nimellä, joka on tavaran tai urakan tilaaja. Jos haluaa laskun jonkun muun nimellä, se pitää erikseen pyytää ja tällöinkin tilaajan nimi on yleensä viitetietona.

En oikein ymmärrä valitusta siitä, että laskut tulevat miehen nimellä. Mitä ihmeen väliä sillä on, kenen nimellä lasku tulee, jos kerran ollaan samaa kuppikuntaa? Jos laskun haluaa omalla nimellään, kannattaa tavara tilata itse. Ei meillä ainakaan koskaan ole minun tilaamani työtä/tavaraaa mieheni nimellä laskutettu.

Taitaa muuten olla aika huoleton rakennustyömaa, jos ainoa reklamaation aihe on laskun lähettäminen puolison nimellä.

En ole koskaan rakennustarvikeliikkeessä saanut huonoa palvelua sukupuolen perusteella (autokaupassa kylläkin!) ja vain yhden kerran olen törmännyt hassuun asenteellisuuteen. Sovin eläkkeellä olevan rkm:n kanssa rantasaunan pystytysurakan, mutta jostakin syystä samainen pappa soitti aina miehelleni, kun ilmeni jotakin ongelmaa tai kysyttävää. Mieheni yritti hienovaraisesti vihjailla, että kysyisi mielummin minulta, kunnes lopulta kyllästyi ja totesi, että tämä on VAIMONI rakennusprojekti, ei hän siihen osaa vastata.

Kuusikymppisen miehen oli selkeästi vaikeaa asioida minun kanssani, enkä oikein ymmärtänyt miksi. Ehkä hän ei ollut tottunut neuvottelemaan naisen kanssa.

Omien puuhastelujen lisäksi olen ollut kahdessa isossa teollisuushalliprojektissa, toinen uusisrakennus ja toinen saneeraus. Molemmissa vedin työmaakokoukset rakennuttajan edustajana. Aluksi miesporukka katseli minua kulmat kurtussa, mutta huomasivat pian, että en olekaan pöydän päässä koristeena.