Suunnittelijan palkka

Täytyy nyt kysellä tyhmiä. tehdään vanhaan yksikerroksiseen omakotitaloomme toinen kerros(käyttöullakko). Suunnittelijoista/piirtäjistä meinas olla pulaa tuossa maaliskuussa ja kun yhdeksäs kiinni saamamme ihminen viimein pitkin hampain hommaan suostui, niin hintojen kilpailuttaminen ja kysyminen yleensä jäi vähille... (tiedän - tyhmästi tehty!)

Nyt saatiin rakennuspiirustukset valmiina puhtaaksi tehtyinä ja hinta tälle piirtämis- ja suunnittelutyölle oli reilu 1300 euroa. olin varautunut paljon vähempään... Kuulostaako hinta teistä isolta? Tyhmää varmaan valittaa perästä päin - mut nyt sen silti teen

taloon siis suunniteltiin uusi katto (käyttöullakkovarauksella) ja autokatos varastolla

Ei se minusta niin kauhean paljolta tunnu, mutta en tiedäkään oliko homma helppo vai työläs.

Jos tyyppi ei tee vastaavia hommia päivätyökseen, on suunnittelu ja kuvien valmiiksi saattaminen kaikkea muuta kuin nopeaa ja mukavaa hommaa. Menetetty aika maksaa.

Ja toisaalta, jos suunnittelijasi on sen alan ammattilainen, hänellä on kaiketi käytössään laitteet ja ohjelmat, jolla homma sujuu sutjakasti kun on rutiinia. Laitteet maksaa jotain ja ohjelmat mansikoita. Ei pysy kauppa pystyssä, jos ei laskuta.

Itse olen piirtänyt keskimäärin yhdet kuvat vuodessa sellaisille tutuille, joille en ole kehdannut sanoa ei. Menetettyäni taas vapun aikoihin kolmen työpäivän verran vapaa-aikaani yksiin laajennuskuviin, lupasin itselleni, että ne jäivät viimeisiksi, mitä perheen ulkopuolelle teen.

Niin että ole vaan tyytyväinen, jos sait kuvat kohtuullisessa ajassa ja kunnolla suunniteltuna.

Maksajasta tuntuu kalliilta, mutta kun laskee että suunnittelutyön tuntihinta on n. 40e, niin siitä (1300e) ei tule kuin n. 4 työpäivää. Kaverilla ei välttämättä mennyt ku kolme päivää (arvaus), mutta jos ois ollu tärkeempääki tekemistä, niin rokotti hieman sua. Valitettavasti (?) tässä yhteiskunnassa joutuu palvelusta maksamaan, jota ei itse osaa tehdä. Toisaalta kertomasi työ ei välttämättä ollut kaikista yksinkertaisin, kun täytyihän siinä ensin perehtyä yläkerran alle jäävään rakenteeseen. Vanhan päälle kun suunnitellaan jotain, niin on paljon vaikeampaa ku että pääsis tyhjälle pöydälle piirtämään...