Talomyyjien kanssa tinkiminen

Hei. Talomyyjien kanssa "vääntäessäni" olen alkanut miettimään, että mitä asioita muut ovat saaneet kaupan päälle. Uskoisin, että myyjälle on helpompaa antaa jotain tavaraa tai työvaiheita lisäksi ennemmin kuin alentaa hintaa, jonka hän on tarjonnut. Minulle kelpaa periaatteessa kumpi tahnsa, kunhan siitä on itselleni hyötyä....

Meillä on ensimmäinen tarjouspyyntökierros meneillään. Tarjouksia olen pyytänyt sekä pre cut- että suurelementtitoimittajilta samojen kuvien pohjalta. Kaikkia tarjouksia ei ole vielä tullut, mutta esim. Kastellikauppiaalle sanoin jo, että hinnan on pudottava, jos haluavat pysyä kisassa mukana. Muutaman tonnin hinta ainakin tässä vaiheessa putosi, ja mm. selektiivi-ikkunat muuttuivat tehoselektiiveiksi (kustannusvaikutus meidän talomme kohdalla n. 1000 euroa). Lisäksi tuli jotain bonustuotteita, jotka kylläkin kuuluvat Kastellin talvitulet kampanjaan. Oman (suppeahkon) kokemuksen pohjalta sanoisin, että sulla on hyvät mahikset sekä hinnan putoamiseen että bonustuotteiden saamiseen.

ale on alkanut muistakaa se. viime kesästä pakettien hinnat 20% alas päin tinkatkaa ja reilusti

Mistä tuon 20% sait ? Ikävä kyllä lukema ei missään nimessä pidä paikkaansa…

Vanhempieni kotona sattui olemaan viimevuotisia hirsitaloesitteitä, kun tekivät kesämökkiä tuossa taannoin - vertasin saman firman samaan mökkiin tänä vuonna ja hinnat oli nousseet joka talon kohdalla 10000 - 13000 euroa! Kyllähän puun hinta on noussut, mutta epäilen kyllä myös inflaatiota. Voi olla että siellä jotain ilmaa olisi hinnoissa. Kannattaa kokeilla tinkiä, ei se ota jos ei annakaan.

Terve Rakentajaa mäiskitään olan takaa. Hinnat nousseet eniten kait sähköjohdoissa ja tarvikkeissa. jopa 60% 2 vuodessa.

Itse tilan hirsitalon pystytyksellä. Jotain rompetta tulee mukaan.

Ei ihan halpa. Mutta pitää sitkeästi yrittää. Myyjä on pieni yritys, joka kamppailee myös hintojen nousua vastaan, jonka maksaa kuluttaja eli tässä tapauksessa rakentajat. Nyt pitää käyttää älyä ja aikaa. Netistä löytyy paljon tietoa mistä edullisimman tuotteen saa.Kannattaa hyödyntää. Mutta kallista on…toivottavasti asuntojen arvokin säilyy. Ettei tule lama.

Ostakaa hyvät ihmiset siltä talopaketti myyjältä vai se mikä kuuluu pystytysporukalle, eli elementit ja kattot. Muut käytte sitten hakemassa paikallisilta rautakaupoilta. Siinä saatte homma a)järkevämmin ja b) voitte kilpailuttaa erikseen kaiken ja varsinkin pienistä rautakaupoista saa tavaraa usein huomattavan halvalla!

Meillä tuttu kokenut rakentaja suositteli, että ottakaa esim. räystäslaudat päätyelementteihin kiinnitettyinä -olisi kuulunut talopakettiin vain puutavarana. Ja otettiin ulkoverhous kiinnitettynä elementteihin myös. Sitten kun paketti saapui, harmiteltiin, että olisi vaikka kattokin asennettuna saanut olla. Yllättävän paljon kuitenkin on työtä siinä paketin asennuksen jälkeenkin! Ylimääräistä puutavaraa kannattaa myös kysyä, esim terassin laudat tms mitä muuten ei kuulu pakettiin. Kysy omaan malliisi sopivaa ns työtä säästävää "ylimääräistä" mieluummin kuin tingit suoraan hinnasta. Onnea neuvotteluihin!

Juu, ajattelin juuri kinuta samaan hintaan noita ylös kiinnitettäviä tavaroita asennettuna. Säästyisi kenties hieman kuluja, kun aikaa ei menisi niin  paljon eikä tarvitsisi vuokrailla tellinkejä. Tällä hetkellä uusin kytky on eräällä loppusuoralla olevalla tehtaalla Canal+ kahdeksi vuodeksi. Ihmettelin, että milloin sitä ehtii katsoa, kun tarkoitus on kuitenkin tehdä jotain itse. No onneksi sen voi ottaa siiten, kun kaikki on valmista. Näyttäisi siltä, että tavaraa on tosiaan helpompi saada mukaan kuin hinnanalennusta. Ehkä jotkut perinnemallit ikkunoihin voisi myös irrota tavallisten sijasta. Onneksi tuo yle uutisoi tuon talopakettien hinnan mahdollisen alenemisen juuri tähän kohtaan....