Aina sanotaan että hyvien urakkaporukoiden LÖYTÄMINEN on hankalaa, no itse olen saanut paljonkin vinkkejä hyvistä tekijöistä, ja äijiä on juossut pihamaallakin projektia katsomassa. Kaikki ovat kuulostaneet innostuneilta "selkä homma, hyvät piirustukset"... Ja kaikki ovat luvanneet tarjouksen parin päivän sisällä. Vaan ei kuulu. Perään saa soitella, ja silti homma ei etene.
Mikä hemmetti siinä on että sen tarjouksen tekeminen on NIIN vaikeaa?
Minusta tuntuu että kirvesmiehillä on ainakin etelä suomessa niin paljon töitä, että voivat itse valita mielekkäimmät kohteet. Mekin jonkin aikaa sitten tarvitsimme sähkömiestä pikkuhomman takia, aika moni lupasi tulla ,mutta ei näkynyt. LOpulta saatiin tutun tuttu, joka ei kehdannut olla tulematta.
Töitä on rakennusväellä liikaa.Parempi on kun alat ite hommiin.
Me ollaan (tähän asti) jo tehty 17 kpl. erillisiä urakoita, ja kaikki kirjallisina. Useimmat kunnon tekijätkin säikähtävät "kova laki" -tyyppistä tarjousrumbaa jossa ehtoja ja sakkoja vilisee. Eli silloin:
a. puhelintarjoukset
b. Valitun kaverin kanssa keittiössä kahvipannu porisemaan ja ruutupaperille vapaamuotoinen sopimus jossa käytetään maalaisjärkeä.
Talvella sopimusten teko onnistuu hyvin, mutta toukokuusta alkaen rakentajat ovat niin kiireisiä, etteivät huomaisi vaikka pää hartioilta tippuisi. Eli, suomeksi, käytä suunnitteluun ja tarjouspyyntöihin aikaa ainakin vuosi, mielellään kaksi.
soitppa niin katsotaan missä asti asut?
Kunnioittavasti : JH Rakentaja Jaakko Hytönen 0456318143