Viime keväänä aloitimme kylpyhuoneen remontoinnin. Se sujuikin mainiosti ja on nyt miltei valmis. Vain kalusteet puuttuvat, koska en ole niitä kiireisen syksyn vuoksi saanut vielä tilattua. Yllätys tuli tällä kertaa sähköasennukset tehneen firman laskun mukana. Laskuun oli näet sisällytetty tuossa keittiöremontissa "tehtyjä" työtunteja ja käytettyjä tarvikkeita. Ylimääräiset tunnit ja tarvikkeet oli siis huomattu 1,5 vuotta myöhemmin. (erikoista on myös se, että tuon kylppärirempan sähkötöistä firma laskutti vasta puolen vuoden kuluttua)! Lasku tuli sopivasti joulun alla ja kiireissäni maksoin sen sitä sen tarkemmin tutkimatta. Tuota ylimääräistä 7,5 tuntia ja tarvikkeita ei laskuun oltu todellakaan merkitty päivämäärällä tai muulla tarkemmalla selitteellä. Kaikkiaan extraa laskussani oli noin 300 euroa.
Kun sitten myöhemmin huomasin oudot lisät laskussani, soitin firmaan ja toimitusjohtaja selitti, että työn tehnyt asentaja oli ilmoittanut tunnit niin myöhään, että ne laskutettiin vasta nyt! Ja tarvike, joka laskuun oli lisätty oli keittiön valaisimeen tarvittu himmenninkatkaisin, joka oli jäänyt sähköfirman omaan piikkiin, kun meidän valaisin oli rikkonut ensimmäiseksi asennetun himmentimen! Olin kuin puulla päähän lyöty. Sanoin vain, että hieman hankala kai meidän on heidän tunneistaan tietää, kun ei meillä ole niistä minkäänlaista kirjanpitoa. Tuota himmennintä en hoksannut siinäkään vaiheessa laskussa edes olevan, kun ei se himmentimen nimellä tietenkään ollut, etten sitä osannut siinä vaiheessa edes kommentoida. Nyt kun asiaa ajattelee, eikös se ollutkin asentajan osaamattomuutta (ts. sähköfirman oma vika), kun laittoi ensiksi sellaisen himmentimen, joka ei kestänyt valaisimen kuormitusta?! Ja senkin himmentimen vaihdon työtunnit firma on takuulla maksattanut minulla.
Sovin tuon puhelun jälkeen ajan kuluttajaneuvojalle. Ennen neuvojan pakeille menoa ennätti sähköfirmasta tulla laskua "tukevaa" faktaa heidän tekemistään tunneista. Joopa joo, kuka tahansa osaa tulostaa paperille päivämääriä ja tunteja. Tässä lisäselvityksessäkään kun ei vielä käynyt ilmi mitä ja kuka oli milloinkin tehnyt.
Tänään kävin keskustelemassa kuluttajaneuvojan kanssa. Hän oli samaa mieltä asiasta. Vanhoista töistä laskuttaminen siitä asiakkaan kanssa keskustelematta on törkeää ja muutoinkaan noita työtunteja ei olla näytetty kunnolla toteen. Kuluttajaneuvojan mielestä yrittäjä ei voi laskuttaa himmennintä meiltä. Seuraavaksi aion laittaa yitykselle kirjallisen selvityspyynnön työtunneista alekirjoituksineen. Papereista pitäisi ilmetä milloin eritellyt työt on tehty ja kuka niitä on ollut tekemässä. Jos ja kun selvitys yritykseltä tulee tai jää tulematta, pistetään asiaa eteenpäin neuvojan kanssa. Minulla tässä ei ole mitään hävittävää enää tässä vaiheessa.
Jatkuu...