Hei. Ollaan ihan rakennusprojektin alkuvaiheessa oleva pariskunta. Olen yrittänyt selvittää olisiko Decra parempi / halvempi vaihtoehto kun tiilikatto, mutta aika nihkeesti löytyy tietoa kokemuksista Decrasta ja hintatietoa. Olen laittanut myös kyssärin Icopalille mutta eivät ole (vielä?) vastanneet. Jostain syystä olin siinä uskossa että kiviteräskatto ja siihen soveltuvat kattorakenteet + asennus olisi ollut huomattavasti halvemmat kun tiilikaton? Mutta olenko väärässä? Haaskaanko vain aikaa kun yritän saada lisätietoa Decrasta. Sillä talopakettitoimittajalla kenen kanssa ollaan käyty keskusteluja ei ole kiviteräskatetta valikoimissaan joten sitä kautta asia ei ole selvinnyt. Ja onko muita asioita kun hinta joita pitäisi ottaa huomioon? Kiitos kaikesta infosta.
En ole kysellyt päivän hintoja. Itselläni on pian 30 vuotta vanha Decra, joka edelleen on aivan kuin uusi. Hinta oli silloin reippaasti yli tiilikatteen.
Decran asennus on helppoa, mutta tarkkaa. Minullekin aikoinaan neuvottiin referenssikohde, josta sanottiin, että näet siellä minkälaista levy on, mutta älä missään nimessä katso lopputulosta.
Jos ruotet heittävät vähänkään, niin se kyllä näkyy. Muistaakseni huomasin käytännössä, että ruoteitten etäisyydessä toiseen suuntaan heittoa ei saanut olla yhtään, mutta toiseen suuntaan vielä millin-puolentoista heitto kävi. Sitä en muista oliko + vai - sallittua.
Tämän Decra-teräspeltikatteen kanssa minäkin pähkäilen. Tulisiko kallimmaksi kuin teräsprofiilikatto ja jos niin kuinka paljon - siis about? Valmistajaltakin kyselty - odottelen vastausta! Hirsirakenteisen parvellisen mökin palahuopakatteen vaihdosta on kyse. Peltikatteet kun kaikesta päätellen pitävät tuulella ja sateella meteliä - saattaapi käydä niin ettei parvella enää nukuta jos peltikate vaihdettaisiin. Napurinkin profiilipeltikatteen pauke kuuluu lämmönvaihtelujen/auringonpaisteen vaikutuksesta meille asti! Kokemustiedoista olisi paljon apua. Kiitos jo etukäteen.
Moikka
Kokemusta Decra-teräspeltikatteesta kahdesta omakotitalosta. Ensimmäinen talo rakennettiin -83, oli aumakatto. Rakentaminen oli helppoa, kunhan ruodeväli oli tarkalleen oikea. Katto on musta ja on edelleen lähes 30 vuotta myöhemmin kuin uusi, eikä kivipinnoitetta ole irronnut kuin nimeksi. Nykyiseen taloon korvattiin vanha tiilikatto Decralla pari vuotta sitten. Kattoa on noin 400 m2, alle jätettiin vanha pärekatto ja samalla katto oiottiin ( 100 v. vanha hirsitalo ). Decra on kalliimpi ostaa, mutta kun pohjatyöt tekee tarkasti asennus käy nopeasti,itse tein kaikki työt ja asennus on kevyttä, sillä puolen neliön katepalat painavat vain reilun 3 kiloa. Asumme vanhassa maalaiskylässä uskallan sanoa, että meillä on kylän komein katto, tästä olemme saaneet myös kehuja monelta taholta. Decraa voi varmasti suositella, myös takuuaika lienee markkinoiden pisin.
Totta joka sana Jokke!
Decraan meilläkin päädyttiin. Urakoitsijaksikin onnistuttiin saamaan hyvä ja ammattitaitoinen porukka ja nyt mökkiämme kattaa, vaikka sen itse sanonkin, kylän upein ja näyttävin katto. Silmä oikein lepää sitä katsellessa. Eikä kolise sateellakaan ja sillä on todella markkinoiden pisin takuuaika.