Ulkomaalaus ja pohjatyöt

Miten teette ulkomaalauksen pohjatyöt; vedättekö rostexit ja pohjusteet kuten valmistajat suosittelevat vai suoraan vaan pintamaalilla 2 kertaan?

En nimittäin tunne ketään joka olisi tehnyt noin, tuntuu siltä että kaikki vetää vaan pikatehot tms. suoraan pintaan (tosin seinät yleensä tehdaspohjamaalattuun mutta myös puuvalmiisiin osiin kattotuolinpäissä, terasseissa ym.).

Mikä mahtaa olla lopputulos?

Rostex:sta; sinkkipeltikatossa käytetty pohja- tartuntamaali. No se siitä. Puujulkisivujen esim hienosahatun panelin maalaus onnistuu ihan hyvin esim. Vinhalla (peittävä puusuoja); eka kerran irrallaan jonki verran laimentaen ja sitten paikallaan toiseen kertaan ja se on siinä. Ovien yms. osalta mikäli ei tehdasmaalattuja (eritoten vaaleat sävyt) suositellaan ns. “oksalakka”-pohjustusta; muussa tapauksessa oksan kohdat yms. tulee “pintaan”

Itse olen vedellyt Valtti pohjusteen päälle 2 kerrosta Vinhaa ja nimenomaan pensselillä. Pirunmoinen urakka, mutta minulle kokeneemmat kertoivat että näin tulisi pitkääään kestävä pinta. En halua korjausmaalausta 5 vuoden päästä.

laimenna ekalla kerral 30 % ja sit uusi maali päälle. mikäli talo on uusi niin selvitä tehtaan pohja maalin päälle maalaus suositus ja pohja maali merkki yms… soittele jos tarvit tarkempia neuvoja ku olen maalannut noin 15 taloa tänävuonna :slight_smile: