Voiko ulkovalot asentaa sarjaan (4-5 kpl) yhdellä kaapelilla vaikka ulkovalaisimin pienissä kytkentärasioissa on sisäänmeno vain yhdelle kaapelille ja ulostulolle ei ole omaa reikää? Jos jokaiselle valolle vetää oman johdon, niin kaapelia pitäisi vetää 65m 25 metrin sijasta joka ei kyllä tunnu kovin fiksulta. Voiko kytkentärasiohin esim. porata uuden reiän seuraavalle lähtevälle kaapelille?
Kiitokset vastauksesta aloittelijalle, luonnollisesti asennuksen tulee tekemään sähkömies.
Ei, jos valaisinta ei ole tehty ketjutukseen.
Ei saa porata, eikä rakennetta saa muutenkaan muuttaa.
Maahan voi tehdä valumuovihaaroituksen, johon tulee yksi kaapeli ja lähtee kaksi kaapelia, niin se kyllä onnistuu.
Kyllä tuo riippunee kytkentärasian toteutuksesta, että saako siihen läpiviennin, koska valmistaja ei sitä kustannussyistä laita. Jos ammattilainen sen katsoo oikeaksi ja kytkee, niin asiassa ei liene ongelmaa. Jos valaisimeen saa jonnekin erillisen rasian kiinni, niin siinä haaroituksen saa ainakin tehdä.
Valaisimessa on 5-7 cm halkaisijaltaan oleva putki maasta ylösasti, sen sisään pitäisi mahtua jotain.
Valaisimen asennuksessa on noudatettava valaisimen valmistajan antamia asennus- ja käyttöohjeita.
Jos asennusohjeissa on maininta ketjutuksesta ja valaisimessa on ketjutuksen salliva merkki, niin sitten sen saa tehdä. Silloin valaisimessa on vedonpoistot, holkkitiivisteet ym. valmiudet kahdelle kaapelille, eikä niitä tarvitse itse siihen porailla.
Valitettavasti monet ulkovalaisimet on tehty yhdelle 1,5 mm2 kaapelille, eikä niihin mahdu yhtään isompaa tai useampaa kaapelia.
"Valitettavasti monet ulkovalaisimet on tehty yhdelle 1,5 mm2 kaapelille, eikä niihin mahdu yhtään isompaa tai useampaa kaapelia."
Mitenkähän tuo toimii? Kannattanee viedä vain 0-johto, niin eipähän kuluta kovin paljon sähköä.
Kaapeli nimitystä käytetään yleisesti useita johtimia sisältävästä, sähkön syöttöön tarkoitetusta tuotteesta.
Anteeksi ammattisanat, yritän ensikerralla kertoa asiani maallikolle sopivampia termejä käyttäen.
Mulla on noita lamppuja pihalla muutama. Sen varren alapäästä menee yksi kaapeli sisään ja toinen tulee ulos seuraavalle tolpalle. Varren yläpäästä tulee kaapeli ulos sille lampulle. Mä luulen, että varren sisällä on jonkinlaiset liitokset tyyliin “samanväriset johtimet samaan nippuun”.