Meille valmistui jokin aika sitten avaimet käteen periaatteella tehty (teetetty) talopaketti ja asumisen myötä on tullut esiin muutamia rakennusvikoja ja nyt kysyisin teiltä asiantuntijoilta, että miten niihin kuuluisi suhtautua, kun aikaisempaa kokemusta ei minulla ole…
Ensimmäinen ehkä pahin havaittu vika on että pesuhuoneen laattalattian kaadot ovat hieman huonot, koska viemärin viereen lattialle jää noin 40 x 40 cm vesilammikko, eli kaadot eivät ole kohdillaan.
Pitääkö minun nyt vain tyytyä kohtaloon ja tottua lastalla kuivaamaan lattia, vai onko tuolle mahdollista tehdä jotain ja onko minulla “oikeus” vaatia kunnon lattiaa?
Toinen on että keittiössä on tasot asennettu hieman vinoon ja sitten kun alettu laatoittamaan välitilaa niin laatoituskin on lähtenyt vinoon ja nyt sitten on kamalan näköistä kun kaappien alareunaa vertaa vinoihin laattasaumoihin. Laatoituksen sauma on vino noin 8mm 1,5 metrin matkalla?!
Voinko vaatia tasojen ja laatoitusten korjaamista, vai pitääkö tyytyä tähän?
Kahdessa paikassa on laatoissa rumat kolot, kun rakennusaikana on jokin työkalu tai vastaava pudonnut laatoille ja laatasta on lähtenyt pala irti. Pystyykö laatan vaihtamaan ?
Sitten keittiön kattolampun paikka on vahingossa mennyt ihan väärään paikkaan, kun sen pitäisi olla tietysti keskellä kattoa, niin se on aivan sivussa lähellä ikkunaa kulkuväylän päällä. Voinko vaatia tuo siirtoa oikealle paikalle, koska kyllä muissakin huoneissa on tuo koukku/pistoke aivan keskellä kattoa?!
Eli kysyn nyt ensin täältä kokeneempien vinkkejä, kun minulla on sellainen olo valmiiksi että rakentaja sanoo että “voi voi” ja että ei näille enää mitään voi tehdä. Ja jos rakentaja on tuota mieltä niin onko minulla oikeus vaatia hyvitystä? Koska kyllä tässä hieman harmittaa kun talo talo maksoi melkoisesti ja oletti että kaikki tehdään kunnolla ja laadukkaasti, mutta näin kävi…
Tekijä korjaa tai maksaa, jos vika on tekijässä, kuten siltä vaikuttaa. Se riippuu Sinusta tyydytkö "voi voi"hin.
Kyllä minä ainakin vaatisin sen kylppärinlattian tekemään uusiksi ilman jalanpesupaikkoja. Kertoo jotain tekijän työmoraalista, kun kehtaa sutta edes asiakkaalle tarjota.
Taitaisin vaatia korjausta niihin muihinkin vikoihin. Ellei reklamaatioita tule, on se viesti tekijälle, että laatu on riittävä. Siperia opettaa, eikä mikään muu, jos sekään.
Tunnen pari urakoitsijaa, joiden aikaansaannoksia olen nähnyt useita ja jos jotain sanomista on tullut, ovat mukisematta korjanneet jälkensä kiitettäväksi.
Ja sellaisia tunnen useita, jotka eivät reklamaatioitaan hoida, edes pikkujuttuja. Jälki on välillä käsittämättömän huonoa. Suomalaista rakentamisen laatua, jonka takuu loppuu siihen kun lasku on maksettu. Eräs tuttu mesu ei antanut työmaallaan vedeneristää kostean betonin päälle, sai samantien potkut ja työt pääsi käyntiin kuten firman tj vaati.
Olet tehnyt kirjallisen sopparin (toivottavasti) vain ja ainoastaan talotoimittajan kanssa. Sopimuksesta tulee löytyä takuuaika 2 v ja lisäksi olisi tullut sopia myöskin takuujan rahallisesta vakuudesta (??).
Toteuttajien on noudatettava rakentamisesta annettuja säännöksiä normistoja, mihin esim. nämä märkätilojen kaadotkin luetaan sekä yleisesti hyvää rakennustapaa.
Kirjallinen reklamaatio ("narinalista") toimittajalle (toteuttajalle) havaitsemistanne virheistä, puutteista yms. ja vaade virheiden korjaamisesta. Asumista haittaavat ja mahdollisesti lisävauriota aiheuttavat (kosteus yms.) viorheet ja puutteet tulee korjata välittömästi. Muiden osalta kannattaa odottaa tuo takuuaika loppuun ja kerätä kaikki myös myöhemmin takuuaikana käytössä havaitut "kuprut" yhteen ja esittää aikasidonnainen vaade niiden korjaamiseksi.
Mitäs sinulle tuiki tärkeä edunvalvojasi / vast.työnjohtajasi on puuhastellut kuin ei ole tällaisia asioita työn kestäessä huomioinut ja sinua sitten menettelytavoissa opastanut (rakennusurakoinissa jo iät ja ajat olleita toimintatapoja) !!!
Pidittekö vastaanottotarkastuksen jossa oli kaikki sopimuspuolet mukana ja kirjattiinko ko. näkyvät virheet siellä ylös. Jos vastaanottotarkastus on pidetty ja esim. laatotuksen vinous siellä hyväksytty olman kommenttia niin riitelemällä voi olla vaikeeta saada muutosta mutta keskustelemalla kyllä. Ydinasia on että oletteko ottaneet talon vastaan ?
kyllä takuu on voimassa vaikka ei vastaanottotarkastuksessa olisi huomannut jotain vikaa. Ei se tarkoita että “joo, talo näyttää hyvältä, luovun takuusta”.
Kiitos kaikille vastanneille !
Meillä ei ole edes vielä ollut vastaanottotarkastusta, kun rakentajalla on ollut niin kiire uusien projektien kanssa, eli ensimmäistäkään nimeä ei ole pareissa…