Vanhan hirsitalon eristäminen sisältä

En minäkään termiä puolusta. Esim. juuri luetussa Me Rakentajat lehdessä oli näemmä mennyt vellit sekaisin Betonitohtorin mainitsemalla tavalla. Termi ei ole paras mahdollinen, mutta tässäkin keskustelussa se on määritelty mielestäni riittävän hyvin, että itse aihetta pitäisi kyetä jatkamaan, eikä takertua kuolleen puun hengittävyyksiin.

Hei!

Näin, että tällä foorumilla on puhuttu hirsitalojen eristämisestä, ja se on asia jota olen viime aikoina miettinyt. Olen juuri ruvennut korjaamaan tällaista yli 100-vuotiaassa talossa sijaitsevaa huonetta, ja tarkoituksena on asua siinä talven yli. Olisi mukavaa, jos voisitte vastata alimpana oleviin kysymyksiin edes joten kuten seuraavien tietojen perusteella:

• Huoneessa ei pidä lämpöä tarpeeksi hyvin
  • Huoneessa on yksi ulkoseinä, yksi toisen “lämpimän” huoneen kanssa yhteinen seinä ja kaksi kylmän sisätilan puoleista seinää
  • Siinä on seinissä ja katossa homepilkkua - syntyneet n. 30 vuotta sitten kun huoneessa vielä asuttiin, nyttemmin ei tunnu homeen hajua enää saa oireita vaikka olen ainakin osalle homeista herkkä.
  • Hirsiseinä on laudoitettu ulkoa päin. Sisäpuolella on hirrestä aloittaen voimapaperi, tapetti, voimapaperi, ponttilaudoitus, tapettia, puusilpusta valmistettu levy ja turkoosi kova maali.
  • Huoneen päällä on vuosikymmeniä sitten ollut reikä katossa, ja kosteus on aiheuttanut sienikasvuston ja puunsyöjähyönteisten invaasion yhteen nurkkaan, jonka seurauksena ponttia ja voimapaperia ei enää ole (nyttemmin katto on korjattu)

1. En haluaisi suinkaan huoneesta märkää, savuista ja kylmää pätsiä. Johtuukohan tapahtunut homehtuminen mahdollisesti liian tiiviistä pintakerroksesta? Jos näin on, onko puusilppulevyihin maalattua kovaa maalia jotenkin mahdollista irroittaa purkamatta koko eristystä?

2. Kun korjaan hyönteisten syömän kohdan, laitan siihen kohtaan uudet pontit. Myös itse hirsissä asti on kuitenkin käytäviä, jotka varmastikin heikentävät lämmöneristyskykyä, vaikka tuskin merkitsevät kantavuudelle mitään. Voinko työntää hirsien käytäviin esimerkiksi ekovillaa tai pellavarivettä, vai tapahtuuko jonkinlainen kosteuden kerääntyminen kun seinässä näin ollen olisi epähomogeeninen kohta?

3. Jos oletetaan, että huone olisi edelleen kylmä kaikkien kosteusvahinkojen korjaamisen jälkeen, millaista materiaalia sisäpuolelle voisi kiinnittää ilman että se tuhoaisi huoneen ekosysteemin? Käykö pahvi?

4. Kun tulee valmista, haluaisin maalata huoneen. Millaista maalia voi käyttää? Lattia, karmit ynnä muu on maalattu pellavamaalilla, käykö se läpäisevyysominaisuuksiltaan myös seinään?

Noihin aiempiin keskusteluihin voin osallistua sen verran, että olen kaivanut tuolta seinän välistä vanhaa pellavaa joka ei ole lainkaan homeessa. Myöskään toisen remontointikohteen, 60-vuotiaan tammitroolarin, lankkujen välistä revitty pellava ei ole homeessa. Luonnonoikkuja?

Toimiikohan seuraava rakenne: hirsipaneeli, koolaus, tuulensuojalevy, 6" hirsi, haltex, koolaus, villa kl35, höyrynsulkumuovi, gyproc??? vai mitenkähän se pitäs toteuttaa ettei ala menemään pilalle??