Varkaudet rakennuksella

Mitä tehdä, kun rakennuksella käy varkaita?

Liiketunnistimella varustetut valot eivät tehoa ja tavaraa häviää. Viikonlopun aikana lähti valurautainen ritiläkansi, edellisviikolla lapioita ja saaveja. Aitoja ja portteja on tässä vaiheessa hankala laittaa, koska isoa tavaraa on vielä ajettava sisään. Olen tullut tulokseen, että joku hakee omiin tarpeisiinsa, koska styroxit eivät ole kelvanneet. Vahtikoiraan ei ole varaa ja miestä en raaski laittaa ulkomajoitukseen.

Onko jollain neuvoja?

Lukittava kontti kettingillä puuhun kiinni on hyvä konsti. Sinne työkoneet ja materiaalit silloin kun työmaalla ei ole ketään. Materiaalitoimitusten ajoittaminen niin, että ne eivät loju pitkään työmaalla auttaa myös. Työkalut kannattaa myös merkitä kaiverruksella.

Olen itsekin miettinyt tuota ongelmaa, kun tontilla olisi tilaa varastoida suuria määriä rakennusmateriaaleja. Ajatuksena on ollut ostaa rakennusmateriaalia silloin kun sitä saa ja pitää materiaalit tontilla odottamassa oikeaa rakennusvaihetta. Sellaisen määrän turvallinen varastointi voi muodostua turhan kalliiksi 

Kannattaa myöskin kuvata työkalut varkauksien varalta, itselläni kävi varkaita ja lähti työkaluja 2500€ edestä. Ainakin pystyin todistamaan että ko. työkaluja minulla oli. Kuitit kannattaa säästää vaikka takuu olisikin mennyt umpeen. Työkalut olivat talossa sisällä, vaikka kontti on pihassa, mutta kuka jaksaa joka päivä rahdata kamoja eestaas. Nyt on hälyt,työkalut lukitussa arkussa, valot liiketunnistimella ja valot talonseinille asennettuna. Mutta edelleen varkaus jättää p…maun suuhun, että koska seuraavan kerran???

Jos rakentaa satamakaupungissa kannattaa ostaa vaikka 6 metrinen merikontti, ja siihen kunnon abloy riippulukko.Sinne ei ilman polttoleikkausvehkeitä mennä sisäään.

Konttiin mahtuu paljon työkaluja, ja kalleimpia rakennusmateriaaleja.

Satamien huolintaliikkeet myy sellaisia käytöstä poistettuja kontteja(on ihan käyttökelpoisia).Kontit maksaa kunnosta riippuen 1000-1500 euroa+kuljetus.Työn loputtua kontin saa kyllä varmasti myytyä......samaan hintaan.

Totta, kuka jaksaa joka päivä kantaa kaiken sisälle tai ulos ja toiseen paikkaan. Turvallisuusasiat ovatkin niin hankalia, jos ei jaksa niin ei auta marista jos varastetaan. Omaa laiskuutta tietysti.Kontti onkin hyvä ajatus, se varmaan on turvallisempi kuin keskeneräinen talo (jossa ei siis vielä ole edes seiniä). Päädyimme rakentamaan autotallin ensitilassa, sinne saa sitten lämmön ja ovet lukkoon ja vakuutuskin ilmeisesti hyväksyy sen varkaustapauksissa korvauksen piiriin.

Tekisi vaan mieli pätkiä ne jätkät jotka käy toisille kiusaa tekemässä. Ennen kuin itse rakentaa ei voi ymmärtää miten paljon se tuo lisätyötä ja viivästystä +kustannuksia, kun joutuu kesken hommien lähteä hankkimaan uusia tavaroita varastettujen tilalle. Ja vielä jos ei kyseistä tavaraa saa noinvain lähimmästä rautakaupasta.