Tarvittaisiin lisänäkemyksiä :
Case: 1964 rakennettu purueristeinen talo jota laajennettu 1974 (villa). Seinissä purujen osuudella laitettu 25mm runkoleijona ja villlan osalta 50mm paroc wps-levy. katolla laajennuksen osalla 30 cm villaa ja purua niukemmin. Neliöitä n 140 joista 40 laajennuksessa. Pesutilat, sauna ja kodinhoitohuone sähköinen lattialämmitys (varaava), muualla vesikiertopatterit jotka lämpiää öljyllä.
Öljyä menee n 2000l/vuosi ja sähköä 15000kwh. (Tiedän HIRVEÄSTI...) koneellinen ilmanvaihto lämmön talteenotolla haukkaa ihan älyttömästi !
Öljykattila ja säiliö ovat tulossa tiensä päähän ja uutta järjestelmää pohdimme. Maalämpö houkuttaisi, koska epäilen vilp:n riittämättömyyttä. Talo kallion päällä ja porakaivo olisi varmasti parempi kuin maahan upotettava putkisto. Kallio ihan pinnassa /näkyvissä.Tosin tonttilla koko 1800m2 , mutta juuri saatu piha kuntoon, niin ei huvittaisi uudelleen avata!
Sen verran vielä, että koko hörskä rempattu ja paikat availtu eikä suurempia vaurioita havaittu, eli elinkaarta toivottavasti vielä 20-30v jäljellä =)
Mutta kokemuksia siis maalämmöstä ja vilp:stä molemmsita kaipailemme, Hyviä ja huonoja !
Tiedäthän, että maalämpöpumppuja on rakennettu useita vuosia ja niiden käyttökokemuksia omaa jo yksi jos toinenkin. Maalämpö on varma valinta, sillä laitteet ovat kehittyneet huomattavasti viimeisten 10 vuoden aikana, toiminta on sama, mutta kompressorit, varaajat jne ovat tehneet aimo harppauksia kehityksessä.
VILP laitteet ovat rantautuneet Suomeen vasta muutama vuosi sitten, lähinnä syystä, että laite on keski-euroopan yleisin lämpöpumpputyyppi. MUTTA, tarvitset Vilpin oheen aina täystehomitoitetun muun lämmitysmuodon, joka normaalisti on sähkö. Eli niitä käyttökokemuksia ei sitten monellakaan ole (n. 400 vilppiä asennettu 2007). Näitäkin on sitten monenmoisia, on olemassa olevaa tukevia ja sitten niitä joiden automatiikka mahdollistaa pääasialliseksi lämmityslaitteeksi asennuksen. Viimeisessä siis laitteen automatiikka osaa ottaa suoran sähkön tukemaan kun sen paikka on.
Hinta: pääjärjestelmänä vilp maksaa asennettuna n. 12000 €, sisältäen v-i LP-pumpun ja esim. sähkökattila tms. Laadukkaampi vastaava isommalla varaajalla ja paremmalla käyttöveden esilämmityksellä on hintaluokassa 14000 €. Sulle riittänee 9 kW maalämpöpumppu, joka porakaivolla asennettuna on hinnassa 15-16000 €, jos päädyt tulistuspumppuun (jota suosittelen patterilämmityksesi vuoksi) on hintaluokka n. 20000 €.
Maalämpö tuo sinulle varmasti 6000 € työosuuksia verotukseen vähennättäväksi,mutta vilpin asennuksessa et tuohon pääse. Näin ollen loppusumma itä maksat laitteistosta verovähennysten jälkeen on kutakuinkin sama tai jopa maalämmön eduksi.
Kulutuksessa taas MLP on energiatehokkaampi, koska sen hyötysuhde porakaivon kansa ei juurikaan muutu vaikka ulkona olisi -15 pakkasta, mutta sen vilpin kanssa -15 asteessa tuotat miltei koko talon tarvitseman tehon sähköllä.
Eli laatu vs laatu näissä laitteissa ajaa samaan investointikustannukseen.
Tämä on urakoitsijan ja LVI suunnittelijana toimivan allekirjoittaneen näkemys. Muilla näkemykset voivat olla sitten joko kokemusperäisiä ja arvailuja. Olen suunnitellut ja asentanut molempia.
Suositukseni on maalämpö, mutta tuohon 140 neliöön käy myös vilp.
Kitoksia asiantuntevasta vastauksesta.
Juuri tuo vilp:ssa mietityttää, että teho ei välttämättä riitä vaan tarvitsee sähköä lämmitykseen… Sen takia maalämpö on vahvempi vaihtoehto !
Mitenköhän porauksen ja maakaapelin edut ja haitat ? Kannattaako poraus ilman muuta?
Niin ja: Mikä on TULISTUSPUMPPU ???
“Sulle riittänee 9 kW maalämpöpumppu, joka porakaivolla asennettuna on hinnassa 15-16000 €, jos päädyt tulistuspumppuun (jota suosittelen patterilämmityksesi vuoksi) on hintaluokka n. 20000 €.”
- Mikäli on mahdollista vetää maalämpöputket vakaan niin kokojärjestelmän kustannukset 10kW pumpulla alkavat n.9000€:sta. Itse olen sitä mieltä, että tulistinpumppuun sijoitetut tuhannet eurot eivät tule koskaan takaisin…
Jos 3J ostat, asennat, toimitat ja takuusi kannat, hoitaen mulle tai asiakkailleni putket nesteineen maahan 10 kW pumpulla hintaan 9.000 € niin mulla on sulle heti 15 keikkaa…kiinnostaako?
Ei kiinnosta. LVI-työt ei ole koskaan kiinnostanut.
Siksi teetän ne muilla ja keskityn itse niihin töihin jotka kiinnostavat sekä niihin joista minulle tarpeeksi maksetaan.
Pumppu Nibe 1217 10kW 4700€
Keruuputki NP10 1,47€/m yhteensä 882€
Kaivuutyöt 6h (á 52€) + koneen siirto 40€ yhteensä 352€
LVI-työt 32h (á 42€) 1344€
Yhteensä 7278€
Asennustarvikkeista ja liuoksista ei ole vielä tullut laskua, mutta 1722€ riittää niihin.
Takuista vastaavat järjestelmän asentanut LVI-yritys, pumpun ko.yritykselle toimittanut LVI-Dahl Oy, tarvikkeet ko.yritykselle toimittanut Onninen sekä tietenkin Nibe.
Lisäys:
Urakkana samasta työstä ja laitteistosta olisin halvimmillaan joutunut maksanut 11000€. Tosin jokainen urakkatarjouksen jättänyt LVI-yritys kertoi, että erittäin todennäköisesti tuntityönä tulet pääsemään halvemmalla.
Täällä harvaan asutulla seudulla ja pienillä paikkakunnilla kiskurihinnoilla ja/tai huonolla työnlaadulla loppuvat työt aika pian.
Öljyä kului 3200l/v =32000kWh/v.
lokakuussa 2008 asennutin maalämpöjärjestelmän, Nibe 1217, 8,5kw, porakaivo 156m. Avaimet käteen periaatteella 13880€. Hyvin on toiminut ja tehokkaasti asensivat alku klo 8:00 asennettuna 18:00. Vanhan purku ja uuden asennus. Sinulle varmaankinm riittää samankokoinen. Minulle olisi saanut tulla ehkä suurempikin tai hieman syvempi kaivo koska kaivon antokyky on noin 150kWh/m/vuosi + pumpun sähköteho yht. noin 29500kWh/vuosi. Automatiikka kuumentaa käyttöveden kahden viikon välein niin, että legioonalaispakteerit kuolevat. Helsinki.
Niin kattilani hyötysuhde oli noin 94%. Ja on se vanhankin kattilan hyötysuhde noin 90%. Ainut häviö on lähinnä savukaasut ja niiden kuumuus.
Mun VILP maksoi noin 9000e töineen kaikkineen (entisen öljykattilan tilalle eli vesipatterit säilyivät entisellään).
Kyllä siitäkin työn osuuden saa vähentää kotitalousvähennyksenä!
Maalämmön teossa konetyötä on suuri osa, ja sitä EI voi vähentää kotitalousvähennyksenä!