Nyt minulta on kadonnut saunan viemäri!
Sauna on joskus 50-luvulla vanhasta navetasta muutettu ja silloin on laitettu tuuman putki pesuhuoneesta jonnekin.
Sen aikaa, kun torppa minulla on ollut, on vesi saunasta pikkuhiljaa jonnekin valunut. Nyt ei vesi mene enää minnekään.
kaivaisin viemäriputken esiin, jos löytäisin.
Kävin rautakaupasta hakemassa viemärinaukaisujousen, sitä menee putkeen 8m eikä toppia tule, tukos on siis jossain kauempana, mutta missä suunnassa?
Lainasin puhelinmiehiltä kaapeliparien etsintään käytetyn piipparin, kytkin lähettimen putkeen työnnettyyn jouseen ja yritin vastaanottimella kulkea saunaa ympäri. Ei kuulunut…laite onkin tarkoitettu galvaaniseen kontaktiin.
Sitten kytkin jousen saunanpuoleiseen päähän tasomittarin lähettimen, ruuvasin taajuudeksi 200kHz ja kuljin matkaradion kanssa ympäri rakennusta. Signaalia kuului vähän joka suunnasta, ei hyvä.
Mitä seuraavaksi? Millä ihmeellä paikallistan edes suunnan mihin putki kulkee? Jollain metallinpaljastimella tuskin löytää, kun putki voi olla vaikka betonia ja saattaa muutakin rautaromua lojua tontin kätköissä…
Kari
Varmaan pitää kaivaa auki se putken lähtö ja katsoa minne se menee. Kun sitten on kaivamisen makuun päästy, kannattaa uusia se koko viemäri hieman paksummalla putkella.
Sähköyhtiöillä olen nähnyt ja muutaman kerran käyttänytkin semmoista lähetintä jota sanottiin "hiireksi" en tiedä muuta nimeä. Aika liki hiiren kokoinen pötkylä jossa patterit sisällä. Se ruuvattiin jouseen kiinni ja työnnettiin putkeen ja sitten vain vastaanottimella kuunnellaan missä kohtaa piippaa. Vastaanottimella pitää olla lähes oikealla kohdalla putken yläpuolella, ennenkö piippaa. En tiedä onko missään lainattavissa vastaavaa.
Voi kyllä olla aika piikanen tuo putkesi tuolla etsimiseen, varsinkin jos mutkia matkalla. Voisi ehkä tosiaan hyvä tehdä ihan nykyaikainen viemäröinti alusta saakka, kun tuskin järjestelmä muutenkaan täyttää uusia normeja, kerran ei viemärin sijainnistakaan tietoa.
Olisiko miinaharavasta apua. Niitä löytynee myös halpiskaupoista. Taitavat kuitenkin olla myös sen laatuisia.
Heikkohermoiset: Älkää lukeko jatkoa! Tai sitten ne sähkärin tunnistimet, kun työnnät "viemärikrassilla" jännitteellisen sähköpiuhan sinne putkeen.Älä kuitenkaan tapa itseäsi eikä muitakaan! Jos tapat sillä itsesi, niin silloin ongelmasi poistuu, mutta se on laiha lohtu.
Monta kysyi; että onko halpis miinaharavasta hyötyä. Vastaus: Tuskin. Ei välttämättä vähän kalliimmastakaan.
Tuo sähkölaitoksen käyttämä rotta on siitä hyvä, että toimii pariston pienellä jännitteellä ja on o-renkailla tiivistetty, eli pelaa myös vedessä, mutta kuten sanoin, niin saatavuus voi olla haastava ja reiän koko siinä ja siinä että sopiiko, vaikka olisi suora putki.
Heikkohermoiset älkää lukeko ollenkaan. Laita dynamiittipötkö sen viemärirassin päähän ja työnnä sitä 8 metriä sinne putkeen. Sitten vaan PUM ja siinä se on.
Kokeile ensin sähkönallilla senkin pitäisi jotain paljastaa.Dynamiitti pötköllä voi lähteä koko sauna lentoon.
Joo, pötkö voi olla liikaa. Mä olen itse aloittanut aina puolikkaalla. Sähköputkien avaamisessa nalli on riittänyt.