Vinkkejä kilpailutukseen?

Lueskelin budjetinpitävyyskeskustelua ja siitä heräsi ajatus kysyä 5 parasta vinkkiäsi hankintoihin. Te, jotka olette jo rakentaneet tai ainakin loppusuoralla. Miten toimimalla pääsitte parhaiten tuntipalkoille?

Kaikenlaiset vinkit ovat toki tervetulleita, mutta itseäni ainakaan ei kiinnosta ideat tyyppiä "aja 100 km rautanaulatarjouksen perässä". Omalla ajallani on myös hinta, joten hankintojen vaatiman työmäärän on pysyttävä tolkullisena. Silti on aina kiva säästää pari euroa fiksulla hankinnalla. Joten miten kannattaisi toimia?

Nimim. Miksulta tulikin jo kullanarvoinen vinkki keskittyä "20%:iin hankinnoista, koska ne tekevät 80% kuluista".

Entä muita?

Miten olette paketoineet tarjouskyselyitä? Miten rautakaupat ovat niihin suhtautuneet? Oletteko saaneet yksilöityjä vastauksia?

Perustuksen kamat ml. sadevesiviemärit, pihakaivot ym. voisi niputtaa yhteen. Routa ym. eristeistä tulee aika nippu tavaraa.

Entä LVI-hankinnat? IV-kanavat mulla on ainakin tarkoitus sekä hankkia että asentaa itse. Ajattelin laittaa muovikanavat. Vinkkejä?

Ostitteko IV-koneen erikseen vaiko LVI-urakassa?

Moikka !!

Jos haluat iv:n tehdä edullisemmin, niin kannattaa tehdä peltikanavasta. Muovi ja peltikanavan hintaero on kuitenkin aikamoinen. Ilma kulkee samalla tavalla molemmissa.

Hintaeroa on korkeintaan muutama satku. Valinta on päätynyt muovikanavaan useastakin syystä, joten tuosta asiasta on turha jankata.

Haluan kanaviston, jonka saa puhtaaksi koko talon elinkaaren ajan!

Lisäksi peltikanavan valitseminen johtaa painehäviöihin ja koko IV-suunnittelun uusiksimenemiseen. Kanavakoot kasvavat ja peltirummut eivät mahdukaan enää IV-kanaville varattuihin tiloihin jne.

Ei ole parin huntin arvoista touhua, varsinkin kun muovikanavista saa paremman ratkaisun loppupeleihin.

Voisiko kerrata mitkä olivat ne 20% hankinnoista, joista aiheutuu 80% kulut? Kiitos.

Itse kilpailutin kaikki LVI-kamat kertapakettiin. Mukana oli kaikki vesi-ja viemäriputket, IV-kanavat, jakotukit, hanakulmat, hanat, viemärit ja LTO- koneet tms. tällä tavoin selvitin halvimman toimittajan.
hintaeroa kertyi n.500e, tästä puuttuu LVV:t, kiuas ja poreamme :frowning:

Ei kannata kerrata tätä 20-80 on teoriaa, jota kaikki kurssin käyneet hömpöttävät ja yrittävät päteä sekä esiintyä viisaana, mutta käytännössä on ainoa teoria se ainut ja oikea talonpoikaisjärki. Unohtakaa koko 20-80-teorian olemassaolo, sillä kukaan ei etukäteen pysty sanomaan juuri sitä 20 %, mitkä aiheuttavat ne 80 %:n kulut. Jos joku pystyy, niin se katselee kristallipalloa.

TYÖ!

Se on se mikä maksaa! Jos teet itse säästät toisen talon hinnan ja jos ostat työtä, hanki pätevää ja asiallisesti hinnoiteltua palvelua. En kyllä taida itsekään uskoa, että sellaista tekijää helposti löytyy näiltä ylikuumenneilta markkinoilta.

Temen kirjoituksesta tuli mieleen, että onko järkevää niputtaa LVI yhdelle urakoitsijalle? Olen saanut tarjouksen koko LVI-paketista, josta toisessa keskusteluviestissä kysyessäni selvisi, että lämmitys ja ilmastointi olivat ylihinnoiteltuja. Niinpä yhdellä sähköpostilla sain lämmitysurakasta tippumaan 4000 euroa eli puolet pois. Ilmastoinnin kohdalla odotan myös uusia tarjouksia.

Sähkö- ja vesi- ja viemäriurakat ovat ymmärtääkseni aikalailla "vakiohintaisia". 

Mitkä tarvikkeista/materiaaleista/hankinnoista eivät ole "marginaalisia" kuluja?

Työn joudun teettämään asian osaavalla.

Väittävät, että työn osuus pientaloprojektissa on max. 30% kaikista kustannuksista. Joten 70% tulee muualta.

Vaikka olisi oikea supertaituri rakennusalalla ja taitaisi rakennusinsinöörin, LVI-inssin, LVIS-asentajan, märkätila-asentajan, betonilattiaerikoismiehen ja muurarin ammattitaidot, niin 30% enempää ei itse tekemällä pitäisi pystyä säästämänä.

Jopa 20% oman työn osuutta pidetään kovana suorituksena. Kuulostaa siltä, että materiaalihankintoihin keskittyminen on fiksumpaa. Varsinkin kun halvan työn muodossa tulee ottaneeksi riskejä.