Tarvitsisimme vinkkejä talomme U-mallisen portaikon valaisuun. Portaikon takaseinälle tulee ikkunat, ja porrasaskelmat valaistaan ns. askelvaloin. Portaikon molemmille sivustoille, ylös seinille, pitäisi hankkia hyvin valaisevat valaisimet. Olisiko kellään tietoa ylös- ja alaspäin valaisevista, moderneista valaisimista? Kiitos.
Itellä sama tilanne...
Tuolta löytyy vaikka minkälaisia, www.deltalight.com ja niitä saa Suomestakin..
Aika monissa seinälampuissa, mitä olemme katsoneet, on ollut se ongelma, että ne ovat ylhäältä ja/tai sivulta ruman näköisiä, eli se polttimo tai muita rakenteita näkyy jostain kulmasta katsottuna. Portaikossa kun niitä katsotaan ylhäältäkin. Vinkatkaa, jos tiedätte hyvän näköisiä lamppuja, joissa se kupu tulee vähintään lähes seinään kiinni. Valaisutehoakin pitää olla.
Artekin klassikkomallinen seinävalaisin.
Moro,
me valitsimme Lumiancen Giotto Oval valaisimen
juuri tuohon tarkoitukseen. Vaakaan asennettuna valaisee ylös ja
alaspäin. Kuva löytynee pienellä surffauksella ?
Tuo Lumiancen valaisin näyttää kivalta. Riittääköhän valotehot kahdesta valaisimesta koko portaikkoon?
Moikka,
meillä on lepotasollinen U-porras, jota valaisee kaksi tuollaista Giottoa, sekä lepotason kohdalla on iso ikkuna. Ei ainakaan itse olla kärsitty valonpuutteesta portaikossa, mutta nämä ovat yksilöllisiä juttuja eli kannattaa käydä vaikka vilkaisemassa sähkötarvikeliikkeessä.
Toisaalta ymmärsin tuosta alkuperäisestä, että teille on tulossa myös askelvalot, niin ei luulisi jäävän pimeäksi ???
millaisia porrasaskelmiin valoja, olette laitelleet. itse olen ajatellut laittaa, jotakin led valaisinta. onko kellään kokemusta tai tietoa ko. valoista
Meille on tulossa neliönmalliset, portaikon seinään upotettavat halogeenit. Mietimme myös ledejä, mutta valaistusteho arvelutti.
Olen kanssa noita etsiskellyt ja hintoja kysellyt.. Tollaiset hyvännäköiset ledivalot, neliskanttiset maksaa >100€ kappale kun taas halogeenina vastaavat ~40-50€.
Ja sitten jos ajattelee että noita ledilamppuja joutuu laittamaan pari enemmän niin hintaerosta tulee aika suuri... Tosin kestävät varmaan paljon pidempään kun taas halogeeneihin saa noita polttimoita tunkea useammin..
Ainakin Oligo:lta, Deltalight:lta ja Luminancelta näyttäis löytyvän molempia..
Haasa: laitoin tuossa joku aika sitten sulle privana asiaa ongelmaasi....
Valonmäärän tarpeestahan tuo on kiinni.Jos haluaa askelmiin valot itse askelmia valaisemaan,niin ainoa vaihtoehto lienee jokin ledvalo-ratkaisu.Eräs vaihtoehto on myös valaista portaita käsijohteen alta ledeillä,on tuo johdotus huomattavasti helpompaa kuin esim laittaa jokin valosysteemi jokaisen askelman alle.
Jos taas halutaan valaista koko "porrastilaa" niin jokin muu ratkaisu lienee parempi.
vielä porrasvaloista, että löysin sellaisen valaisin toimittajan, kuin artctic led design ay. löytyy googlelta, sellaisena kuin artctic led. itse löysin tämän toimittajan ihan vahigossa. kannattaa katsoa sieltä valikosta lumotec valaisimista. itse olin yhdeytessä ko. firmaan ja sain tarjouksen porrasvaloista.valaisimena oli tyyppi lugo, joka on neliön muotoinen koko on 90 x 90 x40 mm.nämä valaisimet ovat teho ledeillä, joten varmaankin niiden valoteho on hyvä. sain tarjoksen netissä 5 kpl lugo valaisimia + driver (muuntaja) + johdot yht. 198 e.
Joo tuo on siis enemmän porraskäytävä-valo kuin porrasvalo...Mutta luultavasti ovat ihan ok.
Kannattaa varmistaa että tulee pakettiin riittävän tehokas muuntaja.Monesti laskevat aika niukalle tuon muuntajan tehon.Pitäs jättää n.20% "ylimääräistä.
Värisävy on yleensä arvoitus,eikä numeroilla aina selviä.Jos tehdas joka ledit on valmistanut on onnistunut työssään niin 3150 pitäs olla liki tuota lämminvalkoista.3150 kuulostaa aika hassulta,kun lediä aika vähän valmistetaan juuri tuollaisena.Lämmin valkoinen tehdään yleensä väliin 3000-4000 tai 3000-3500.Jos käy huono tuuri ja ledin sävy osuu tuonne ääripäähän ja on vihertävä,ja jos taas hyvä tuuri,niin osuu tuonne alkupäähän ja on kellertävä....no meni vähän jutut taas ohi aiheen,mutta kun kello on niin paljon jo ni ei haittaa=)
meillä U-portaissa toisella puolella (alon pääty seinällä,, alemman portaan puolella) valolista yläkerran lattian korkeudella: kaksi putkea peräkkäin seinästä seinään ja seinän suuntainen, seinän väriseksi maalattu lauta päällä
putket näkyvät kyllä, jos oiken alkaa katomaan, mutta valaistus tulee olemaan tyylikäs... toivottavasti (lamppuja ei ole vielä kytketty!!!)