Nyt olisi aika tehdä päätöksiä sadevesikouruista ja syöksyistä. Mitä asioita kannattaa eri vaihtoehtoja vertailtaessa ottaa huomioon? Hintataso tuntuu vaihtelevan hurjasti eri toimittajilla.
Minkälaisia kokemuksia on Finn-Kourusta? Entä Vesivekistä? Entäpä pakettiautossa toimivista pikkufirmoista?
Kiitos vinkeistä!
-L
Muistan kun vanhat läkkärit sanoivat kourun kaadosta, " Milli ja metri, vesi harvemmin lähtee ylämäkeen ". Itse olen siitä vähän tinkinyt ja laitan edelleen 1 -2 mm. Jos se laitetaan esim. 5 - 8 mm. se on ruma. Toinen mitta, lähtöpää 1 ½ cm. kattolinja alapuolelle, lumi menee varmasti siitä yli.
"Toinen mitta, lähtöpää 1 ½ cm. kattolinja alapuolelle,"
Kylläpä se on noinkin, mutta taavitalolliselle jää kyllä ainakin vähän ihmetehtävää, sillä tässäkin on kyseessä "makkaralla on kaksi päätä" sovellettuna.
Kun selittelette, niin on syytä karsia pois tavallisimmat ihmettelyä aiheuttavat jutut eli kannattaa aina selittelyisssä asettautua sen kyselijänkin "housuihin". Myönnän, että näillä palstoilla ei täydellistä selitystä voi antaa eikä kannatakaan. Kysyjänkin on käytettävä omiakin nystyröitä.
PS! Mitä nöyrimmin kaikella ystävyydellä!
No nyt kun nuo kaadot on tuossa käsitelty niin omat kourut laittoi paikalle pakettiautofirma ja homma meni mallikkaasti. Hinta oli näihin “tuotemerkkeihin” verrattuna noin 1000€ halvempi (puolitoistakerroksinen talo ja pitkät syöksyputket).
“Tuotemerkit” sisältää aika paljon muutakin kuin materiaalin ja työn, siinä on brändit, markkinointi ja organsaation pyöritys mukana. Tietysti jotkut saa kiksejä siitä että on Puustellit ja Vekit, minä en.
Omana kommenttina voisin sanoa että valitse tarkkaan tavaran toimittaja ja materiaali.
Meille kourut ja kattoturvatuotteet teki valtakunnallinen toimittaja eikä hinta ollut juurikaan kalliimpi kuin mitä paikalle ajanut pakettiautotoimittaja tarjosi. Olisi kai joku halvempikin löytynyt, mutta tyytyväinen olen valintaani sekä esteettisesti että toiminnallisesti. Vaikka kyseessä on vain vesiränni, kannattaa siinäkin ajatella laatua ja kestävyyttä eikä pelkästään hintaa. Aika kammottavia repsottavia ja ruosteisiä virityksiä näkee vain 10 vuotta vanhoissa taloissa. Ei ole halpaa, jos ne joutuu 10 v. välein uusimaan.
Mulla on ne semmoset muoviset ollu jo yli 30 vuotta. Itse asensin ja ei ole ollut aihetta valittamiseen.
Vielä yksi vanhan läkkärin neuvo, se putki tai viemäri jota myöten vesi johdetaan pois, se ei saa jäätyä matkalta niin että sinne muodustuu minkäänlaista estettä, se on aina tyhjennyttävä. Jos sinne alkaa kertymää jäätä, se tukkeentuu, veden pinta nousee ja keväällä yöpakkaset halkaisevat jonku välin aivan varmasti. Se on aivan sama on se ulosheittäjä muovia tai lootua.
KAlliita on ollu teidän syöksyt ja torvet yms. kourut.
Meillä makso isoon taloon jossa 2 erkkeriä nii 700€ ja 100 neliön suorakulmaiseen talliin 500 € kaikkinensa
Huonoja kokemuksia valtakuntalaisesta vesivekistä. Laittoivat v.2000 alumiiniset kourut ja syöksyt. Kävivät korjaamassa, kun reklamoin kouruista, jotka eivät vetäneet syöksyjen suuntaan. Sen korjauksen jälkeen korjasin, vielä itse kouruja, koska vesi ei mennyt syöksyihin. Tänä päivänä kourut ja syöksyt toimivat, kun niitä itse uudestaan asentaa. esim. viimeksi ja vielläkin syöksyn ala kiinnike ei tahdo pysyä paikoillaan.Josta johtuen syöksystä tuleva vesi menee ohi kaivon ja kourut, ovat toisin paikoin aika tummentuneet, vaikka olen, niitä vuosittain pessyt yltä päältä.Toisella korkeammalla puolella on teräksiset valkeat kourut ja syöksyt olleet 20v.Ei ole repsahtaneet, niin pahasti, kuin nämä alu kourut ja syöksyt. Mutta oppirahoja täytyy varmaankin rakentajan maksaa, vielä tänäkin päivänä, vaikka on tämä nettiyhteys.
ite oon käyttäny sellasta firmaa kun premetals ajat kourut(puoli sekä kantikas 5")määrämittaan paikanpäällä (eivätkä ota mittaamisistakaan eri hintaa)