WC kylppäriin

Moi!

Onnistuuko WC:n lisääminen lattialämmityksellä varustettuun kylppäriin jälkikäteen?

Eli pystyykö nuo lämmityskaapelit löytämään pintaa rikkomatta riittävällä tarkkudella jotta saisi tehtyä reijät viemäriputkea ja kiinnitysruuveja varten kaapeleita rikkomatta?

Itselläni halpis-laite jolla pitäis löytää koolaukset , vesiputket ja sähköjohdot, ainakaan minä en sillä löydä edes pinta-asennettuja johtoja. Onko ammattilaisvehkeillä mahdollista löytää nuo lämmityskaapelit?

Entä jos pieneltä alueelta irroitaa kaakelit - onnistuuko kaapeleita rikkomatta ja auttaako asiaa?

Kylppäri on tehty 89, ainakin termostaatit on Nobön ja rakennuttaja on kaikesta päätellen ollut äärimmäisen pihi, eli voisi arvella että lämmityskaapeleita on aika harvakseltaan.

Itse olen tosin sitä mieltä että wc kylppärissä ei ole mikään ihanneratkaisu mutta koska jouduimme purkamaan talossa olleet 2 WC:tä ja rempassa tullee vierähtämään tovi , vaihtoehdot ovat wc kylppärissä tai Bajamaja :-(

Saattaishan tuo hyvällä tuurilla onnistuakin mutta nillä “ammattilaiskoneillakin” on jonkin verran toleranssia. Kristallipallosta olet siis kuitenkin katsellut, että kaapelia on harvakseen??? Syytä on ollakin, voipi mennä muuten p.skaputki aikas lähelle kaapelia, kun kuitenkin Ø110 putkella operoidaan. Sehän toki lämmittää ohi kiitävää “tavaraa” entisestään…

Toisaalta kannattaa kysyä sähköalan asiantuntijoilta kaapelin korjausmahdollisuutta, ihan vaan varmuuden vuoksi.

Ongelman luonteen huomioiden, ei pahamaha ole ollenkaan hullumpi vaihtoehto…

En tiedä miten tiheään noita yleensä laitetaan- jos jotain voi päätellä edellisen isännän muista asennuksista niin tuossa tiheys on puolet normaalista. Miten suuri toleranssi noissa laitteissa yleensä on? (mainoksen mukaan/käytännössä).

Katsotaan nyt miten etenee muu remontti (ja onhan meillä vielä ulkohuussikin, tosin jo reilusti vino, 30 astetta, ei ole kattoa ja täynnä vanhaa roinaa , ei “tavaraa”)

kannattaa yrittää lämpökameralla katsoa näkyiskö kaapelit.

Laita takatuuppari-vessa ja silppurilla varustettu pumppu , jonka poistoputki on 32mm, niin voit sijoittaa huussin mihin haluat ( nostokorkeuttakin yhden kerrosvälin ainakin). Eikä niitä vessoja ole kai kukaan enää 20 vuoteen porannut lattiaan kiinni. Silloin ruvettiin yleisesti käyttämään silikonia tai muuta liimaa kiinnittämiseen.

Testaanpa aluksi infrapunalämpömittarilla (saattuu löytymään sellainen) jos tuota eroa näkisi .

Putkimiehen vinkkikin oli kiinnostava- ihan piti ottaa silmä käteen ja katsoa nykyisessä vuokrakämpässä klosettejen kiinnitystä - eihän niissä ruuveja ollut.

Tuolla omassa kämpässä oli pytyt ruuvattu kiinni- eristeissä löytyneet sanomalehdet tosin olivat vuodelta 1971 ja viemäriputkissa vuosileima 1970 - eli vanhaa asennusta olivat.

Itselläni nuo kokemukset noista pöntöistä tähän asti ollut käyttäjän näkökulmasta, ja silmät mulla on ihan toisessa päässä :slight_smile: