WehoPuts 5, vai minkä olisi parempi?

Nyt pitäisi valita puhdistamo, tuo wehoputs 5 maksaisi 5500 euroa. onkohan sopiva hinta? Tein vertailua netissä ja tuo vaikuttaisi hyvältä.

On käypä hinta. Oma Wehoputs on maassa, mutta ei vielä käytössä. Vähän on alkanut mietityttää, että minne se täysinäinen säkki sitten oikeasti laitetaan. Nimittäin eihän sitä ainakaan  talvella saa maahan kaivettua. Eli miten olette käytännössä asian hoitaneet, ne kenellä Wehoputs jo on?

itse maksoin kesäkuussa 2007,  5200 euroa rahteineen tontilla, mukana kaikki tarvikkeet.

Jokos teille on kertynyt käyttökokemuksia Vehoputsista. Itse olen hankkimassa pienpuhdistamoa mutta merkki on vielä hakusessa. Vehoputsissa kiinnostaa nimenomaan se ettei tarvitse pyydellä loka-autoa enää tontille mutta toisaalta kun Vehoputsin toimintavarmuus vielä mietityttää ympärisvuotisuus ja toiminta loma-aikoina kun ei synny jätevettä.

Uponoriin vaikuttaa olevan luottoa moneltakin taholta mutta siinä se 1-2 kertaa tyhjennys loka-autolla, jota yritän välttää. Osaako joku kertoa, minkälaista ero vehoputsilla ja uponorilla keskenään on muutakuin tuo tyhjennys? Hyvää ja huonoa.

P.S. Tuon vehoputsin lietepussin sisältö on käsittääkseni kompostoitava omassa kompostissa(tai näin olen jostain lukenut).

Kiitos jo etukäteen josko joltain löytyy vastauksia!

Itselle Wehoputs oli oikeastaan ainoa vaihtoehto koska loka-autolle ei saanut kohtuullisesti tietä järjestettyä. Huhtikuusta asti ollut käytössä ilman ongelmia ja kahdesti olen vaihtanut lietepussin. Ei se vaihto mikään sellainen ihanne toimenpide ole mutta kun sen tekee niin usein että jaksaa hyvin nostaa sen pois ja tarkkailee ettei yritä vaihtaa heti lietteen pumppauksen jälkeen koska silloin liete on hyvin vetistä. Valitettavasti laitteesta ei saa selville milloin se on pumpannut viimeksi lietettä. Luulisi olevan valmistajalle helppo laittaa tietokoneelle näyttö asiasta. Lämpökompostoriin olen laittanut pussin ja kuiviketta päälle. Talvellahan nämä kompostorit eivät yleensä toimi joten melkein vaatii jonkin varastointipaikan missä säilyttää sen kesään?

En ota nyt tällä kertaa kantaa noihin paremmuuksiin. Mutta haluaisin muistuttaa myös mitoitusperusteiden huomioimisesta. Täälläkin kun on seuraillut rakennusprojektien neliömääriä, niin moneen kohteeseen tuo Wehon vitonen ei edes sovellu. Kuten eivät muutkaan vähimmäismitoitukselle tehdyt laitteet. Eli kun kyselee sopivia vaihtoehtoja, kannattaa mainita myös huoneistoala.

Jos suunnittelussa ei oteta tätä huomioon, voihan olla ettei siihen muutenkaan huomata puuttua. Kiinteistöä myytäessä tulee sitten niitä ongelmia.

Vastauksiahan paukkaa oikein mukavasti. Kiitos siitä.

Itsellänihän on kyseessä talo, jossa asumapinta-alaa 114 m2 ja asukkaita tällä hetkellä kaksi mutta jälkikasvuakin varmaan tulevaisuus tuo tullessaan. Lähinnä tuo puhdistusteho vehoputsissa mietyttää ja sen toiminta niinä aikoina kun jätevettä ei juurkaan synny(loma-ajat) tai jätevesimäärät ovat vähäisiä. Entä toiminta varmuus talvi-aikaan? Tosiaankaan ei ole tarkoitus alkaa kilpailuttamaan tällä palstalla uponoria ja vehoputsia mutta nuo merkit ovat tällä hetkellä päällimmäisenä mielessä ja kaipaisinkin selvyyttä onko niillä suurta eroa käytännössä kuin se että uponori pitää tyhjätä parikertaa vuodessa loka-autolla.

Minä olen myös valitsemassa panospuhdistamoa ja tällä hetkellä valinta on kohdistumassa uponoriin. Vaikka täällä puhutaan että uponorissa joutuu käyttämään loka-autoa niin minä näen kyllä asian toisin päin, pääsee nimittäin helpommalla kun ei tarvi itse sitä jätesäkkiä haudata/roudata minnekkään. Hinta oli about sama noissa laitteissa kun kysyin tarjoukset.

Olen asunut talossa jossa on umpisäiliö ja imeytyskenttä harmaille vesille eikä tuo umpisäiliön tyhjennys loka-autolla ollut homma eikä mikään. 5m3 umpisäiliö lietettä maksoi n. 70€, mutta panospuhdistamin jäte on väkevämpää ja hinta korkeampi, muttei muistaakseni paljoa korkeampi.

… itselläni on asennettuna Wehoputs 5 - käyttökokemukset ovat vielä nolla. Valinnassa oli Uponorin "vastaava" ja Lapkon järjestelmä mutta päädyin kyseiseen malliin käytännössä paikallisen urakoitsijan suosituksesta. Lapkoa en halunnut syystä että ohjausyksikkö on järjestelmän ulkopuolella ja kaapeli väliin oli pirun arvokas minun tapauksessani. (pidempi kaapeli kuin mitä vakiotoimitukseen kuuluu).

-pekka

Rakennushankkeemme kotisivut,

http://capeja.googlepages.com/

http://capeja.blogspot.com/

<br/>

Meillä wehoputs ollut käytössä reilun vuoden. Ei ongelmia ilmennyt tähän saakka, lietepussi tyhjennetty noin 2-3 kk välein, ei iso homma.Kemikaaleja laitettu silloin 40 l niitä vieläkin piisaa. Kai tämä hyvä systeemi niin kauan kunhan ei tule teknisiä ongelmia. Mutta helpompihan on vaihtaa pumppua tai vastaavaa, kun että purkaa imeytyskenttää kun tukkeutuu...

Voin suositella.

Tässä on nyt tullut hyvin esille nämä volyymivalmistajien laitteet. Upo, Labko ja Weho kun ovat näitä rautakauppojen / tukkureiden suosikkeja. Mutta muitakin varteenotettavia valmistajia löytyy. Toimintavarmuudessa näillä on samat realiteetit, mutta valmistajien tavassa kertoa niistä löytyy isojakin eroja. Ja täytyy sanoa, että eivät nämä markkinajohtajat välttämättä mitään rehtiyspalkintoa ansaitse.

Tuo KWH:n markkinavaltti eli lietepussi on ehkä toisille helpotus. Mutta monet ovat pettyneet siinä säästössään, kun se pussi kompostoituukin sinne laitteeseen. Kyllä niitä vähintään neljä vuodessa tahtoo kulua, vaikkei käyttöä paljoa olisikaan. Ja sen kerran kun se vaihto unohtuu, niin siitä tuskin täällä kerrotaan...

Kaikkia näitä laitteita rasittaa se tarkkailun ja ylläpidon vaatimus. Myyjät mainostavat tekniikkaa samaksi, jota käytetään kunnallisilla puhdistamoilla. Ja jättävät kertomatta, ettei yhdenkään kunnan puhdistamo toimi ilman laitosmiestä. Silti kiinteistökohtaisista annetaan ymmärtää, että yhden tai kaksi käyntiä vuodessa sisältävä huoltosopimus riittää ylläpitoon. On muuten kokemusta siitä että ei riitä. Paitsi jos asukkaalla on motivaatiota olla se laitosmies.

Tässä tuli ilmi sekin, että putsareille usein mielletään ainoaksi vaihtoehdoksi imeytyskenttä. Tiedon puutetta tai myyntipuhetta, en tiedä. Mutta pääosassa Suomea maasuodatus on se varteenotettavin vaihtoehto laitepuhdistamoille tontille sopiessaan. Eikä näitä oikein tehtynä (ja suunniteltuna) tarvitse uusia useammin, kuin laitteitakaan. Ja jos asukkaan pitkäjänteisyydestä laitteiston seurannassa on epäilyksiä, niin maasuodatus on ainoa, joka toimii yhdellä tai kahdella huoltokäynnillä vuodessa. Riittää kun joku käy säännöllisesti tyhjentämässä saostussäiliöt ja hoitaa mahdollisen fosforisaostusmassan tarkkailun.

Kiinnostaisi myös, että mistä tiedätte, että laite toimii. Imeytyksen katsotaan toimivan, jos se ei tulvi. Mutta toimimisella tarkoitetaan puhdistustulosta. Samoin laitepuhdistamosta kukaan ei tiedä mitään, jos merkkivalo ei varoita. Kuitenkin varoitus tulee vain laiteviasta tai kemikaalin loppumisesta tms. Mutta jos on ylikuormitustilanne tai myrkyttyminen tai prosessi muuten hiipunut, niin so what. Puhdistustulos voi olla pitkään olematon eikä kukaan huomaa.

Onko kenelläkään tuosta Jita Kemikistä kokemusta? Laite toimii paineilmalla, joten kuulostais yht’äkkiä varmatoimiselta. Se ei käynyt selville kuinka monta kertaa tuo pitää tyhjentää vuodessa (maksimimitoituksella tai muullakaan). Uponoria jota olen myös ajatellut on säiliön tyhjennys 2-3 kertaa vuodessa ja kompressorin mäntien uusimista.

Jitan Kemik toimii aivan samalla Mammut-pumppuun perustuvalla tekniikalla, kuin Upo. Varovaisemmin ovat tuon mitoituksen kanssa liikkeellä, kun antavat kapasiteetiksi AVL 5. Juuri kuulin että tämän vuoden malli tehdään 3,5 kuutioiseen säiliöön entisen kolmen sijaan. Jäi kysymättä, onko kapasiteettiin tullut muutoksia. Tyhjennykset kuten Upossa, eli yleensä 2/vuosi.

Minkäslaista käyttökokemusta löytyy Ecolatorista? Tekevät kiivasta markkinointikampanjaa ja tekevät ilmaisen arvion paikanpäällä. Ihan mielenkiinnosta otin ilmiasen arvion vastaan mutta olisi mukava tietää, olisiko kenelläkään kokemuksia ko. puhdistamosta. Edustajalta saan tiedot kyllä kolikon toisesta puolesta...

Eipä tuosta juuri kokemuksia ole kellekään kertynyt, uusi valmiste kun on. Vissiin ollut vuoden markkinoilla. Kovasti herättää kysymyksiä tuo konsepti.

Mutta jos laitteen luotettavuus on samaa luokkaa kuin markkinoinnin, niin en suosittele. Ecolatorin nettisivut ovet täynnä niin uskomatonta soopaa, että hirvittää. Ja tulipa tuossa edellisviikolla esille, että SYKEkin alkaa jo vähitellen puuttua tähän muutamien valmistajien vilpilliseen markkinointiin.

Tosiaan hirveästi kehutaan, mutta varsinaisesta toiminnasta ei anneta kunnollisia tietoja. Ja kun testauksesta kerrotaan vain normaalikuormituksen osalta osakokonaisuuksia, niin en uskalla suositella.

Todellisuushan on niin, että puolueettomassa seurannassakin kolmesta identtisestä laitteesta kaksi toimii hyvin, ja yhdessä on ongelmia, joihin kuitenkin löytyy joku syy. Eli laitepuhdistamot ovat tarkkoja valvonnasta ja oikeasta käytöstä. Mutta kun mennään niille pihoille, joiden laitteita ei seurata, niin se on se yksi kolmesta laitteesta, jossa ei ole ongelmia. Kun täälläkin on esitelty hienona asiana sitä että kännykkä hälyttää, kun kemikaali loppuu. Niin mihin se viikottainen seuranta unohtui?

Ja nämä tiedot tulevat niistä laitteista, jotka uskalletaan antaa seurantaan. Sitten on näitä, usein pohjoispuolelta maata, jotka tutkivat itse ja esittelevät SYKEn tutkimuksia kertomatta mistä on kysymys. Ecolator on tainnut tähän mennessä vetää pohjat.

Sitä mukaa, kun laitteiden sekä huoltojen hinnat ovat selkeytyneet, niin ei noita laitepuhdistamoita enää itsekään osa suositella, kuin viimeisenä vaihtoehtona. Sen verran kertynyt kokemusta ihmisten kiinnostuksesta näiden ylläpitoon.

Kiitokset kommenteista. Vähän samoilla linjoilla itsekin olin ko. laitteesta.

Ecolator tai oikeammin sen edeltäjä jota sama porukka myi silloin on ollut käytössä noin kaksi vuotta. Itse vekottimesta ei ole pahaa sanottavaa, tyhjennys on tehty kahdesti vuodessa siksi ettei talvella ainakaan pääse täyttymään. Tiskipöydän alta menee nestettä, sen annostelussa oli aluksi ongelmia kun pumppu ei toiminut ja homma tuli kuntoon vasta kolmannella yrittämällä.

Sitten markkinointi on se kielteinen asia, liki ahdisteleva ja painostava johon useampi varmasti sortuu kuten mekin ummikkoina. Käytettävät argumentit tähtäävät lähinnä vain kaupan syntymiseen ja muu kerrottava palvelu vaikuttaa näin jälkeenpäin olevan lähinnä teatteria. Silloinen hinta oli myös karmaisevan korkea näin jälkeen päin katsottuna, liki 10000 euroa. Keväällä eräs lvi yrittäjä kertoi sivulauseessa muun asian yhteydessä saman paketin maksavan hänellä 3990 euroa. Samoin tuon kemiallisen litkun hinta on Ecolatorilla noin kolminkertainen. Saatatte arvata ketä vastaan Ecolatorin väen ei kannata kävellä, emmekä tuskin ole ainoat samoin ajattelevat

Onkos kenelläkään tietoja Green Rock Oy:n valmisteista? Lähinnä siis omakohtaisia kokemuksia.

Nyt on käynyt ilmi, mikä on käsittämätöntä, että ihmiset jättävät nämä panospuhdistamot täysin omillensa. Siitä johtuen meidän kunnassa on alettu jo jarruttamaan näitä kemiallisia panospuhdistamoja ja alettu tunkemaan sitä normaalia saostusmallista järjestelmää.

On se kumma kun ei sen vertaa sitten huolehdita siitä että se säkki tyhjennettäisiin tai pidettäisi huoli siitä että kemikaalia riittää.

Kerrankin kun taloudellinen järjestelmä keksitään niin heti se täytyy sitten välinpitämättömyyden takia sössiä.

Kaikista käsittämättömintä asiassa on se että kun meidän paikkakunnalla on myyty jo näitä Wehoputseja muutamia vuosia niin minä olin ensimmäinen joka kysyi rautakaupasta niitä säkkejä…!!! Ei voi muuta kun ihmetellä…

Wehoputs on ainoa hajakäytössä toimiva panospuhdistamo, kun siihen asentaa lisäravinnepaketin 500,- euroa. Lisäravinne pitää laitteen toiminnassa kun itse et ole paikalla. Kaikki panospuhdistamot paitsi Wehoputs kaatuvat, jos herrasväki on esim. lomailemassa.