Siis laissa oleva määräys tai siihen liittyvä ohje on rakennusviranomaisen itse tulkittavissa. Joillekin käy vain mahdollisuus leveämpään oveen tai tilaan. Mutta toiset vaatii että se pitää olla ohjeen mukainen.
Omasta mielestäni jos toimii määräyksen mukaan niin se riittää siis lain puitteissa.
Se on itsestään selvää, että sauna on asumista palveleva tila, mutta välttämätön se ei ole (vrt. esim. pesuhuone wc:stä puhumattakaan) eli ovi “ei välttämättömissä” -tiloissa pitäisi “määriytyä” tarpeiden, mieltymysten yms. mukaan eikä vaatimuksena määräyksien kautta.
Onhan se niinkin, mutta olen byrokraattien kanssa aivan samaa mieltä, koska en osaa ennakoita milloin itse olen edes pyörätuolissa.
Jos se on siitä saunaoven kymmenestä sentistä kiinni, niin saa olla, mutta on toinenkin näkemys:
En myöskään ole koskaan varma, että saanko olla nykyisessä asunnossani sisäruokinnassa hamaan loppuun saakka. Jos en, niin onpahan sitten seuraajallani kaikki mahdollisudet olla ja asua pyörätuolissakin. En ole silloinkaan kateellinen.
Ihan vaan otan ystävällisesti puheeksi sen asian kun,itse halvaannuin kesäkuussa 2003,ja syy oli täysin tuntematon sairaus mikä johti elämäni uuteen uskoon juuri kun kolme viikkoa ennen mystistä sairastumistani olimme ostaneet itsellemme häälahjaksi vaimoni kanssa talon.
Jouduin itse yhtäkkiä kokemaan ilman että olisin mitenkään voinut vaikuttaa tapahtuneeseen halvaantumiseeni miksi on ne normit olemassa esim.Wc-tilojen mitoituksessa ym.
Kyllähän ne vanhaan taloon on ehkä kohtuullistettavissa ne (normit).
Mutta kun elämästämme emme voi itse aina päättää.
Yksi päivä muutti minun elämäni perusteellisesti,ja antaa nyt 5-vuoden jälkeen paremman ymmärryksen normeihin kuin voitte ehkä kuvitellakkaan.
uusiin taloihin on mielestäni järkevää rakentaa jo heti suoraan riittävät tilat,esim.Wc:n mitoitus huomioiden.
Oletteko koskaan kuulleet talon elinkaari ajattelusta,me kaikki vanhenemme ja jotkut voivat ehkä olla pakotettuja esim.Rollaattorin tai jonkin muun Välttämättömän liikkumisen apuvälineen käyttöön.
Sinulle joka kirjoitit että:Eivätkö vammautuneet pyörätuolin käyttäjät osaa käydä wc:n olkopuolella kääntymässä sanon suoraan,vaikket maininnutkaan olevasi inva rasisti. Et todellakaan pysty tai halua ymmärtää millaista se on kun tarvitsee tilaa wc:ssä selviytyäkseen.
Hyvää jatkoa kaikille.Normit on normeja,ja nehän on aina kunnasta riippuen erilaisia käytäntöjä noudattelevia.
Eläkää terveinä ja nauttikaa.
Erilaisten normien mies.
Näillä normeilla on oma hyvä tarkoituksensa, ja samalla ikävämpi määräävä osansa. Normeilla tehdään vammautuneista syyllisiä näihin normeihin. Järkevämpää olisi valistaa rakentajia, ja kertoa juuri vaikka siitä elinkaariajattelusta.Näin rakentajat ITSE tekisivät talonsa niin kuin nyt normeilla “pakotetaan”.Jos joku ei sitten ota rakentaessaan näitä asioita vapaaehtoisesti huomioon, ja myynnin aika tulee, niin ´se talo ei sitten vaan sovi vammautuneelle…
Vammautuneet kaivavat omaa kuoppaansa julistamalla oikeuksiaan ja vaatimalla sitä sun tätä, koska laki on tämä ja tämä. Tällaisten asioiden pitäisi tulla ihmisiltä automaattisesti, ilman että pitää pakottaa, ja näin syyllistää ne, joita lakien on tarkoitus auttaa.
Enpä tiedä ketä tässä pitäisi syyllistää, vai pitääkö ketään. Luulisisi, että nykyään suunnittelijat osaavat pirtää ne leveät ovet ja pyörähtämistilat niihin paikkoihin joihin ne kuuluu. Tai sitten valistavat niitä, jotka itse suunnittelevat talonsa pohjat.
Ja kuten tuossa ylhäällä eräs kertoi, ei voi koskaan tietää, milloin pyörätuoli kutsuu. Jos saat talosi valmiiksi tänään, voit illalla saunakaljoissa liukastua, ja huomenna olet pyörätuolissa. Eikö olisi mukava sitten päästä käyttämään jokaista tilaa minkä olet taloosi rakentanut.
Ainakin meillä toinen saunan laude olisi tullut 10cm kapeammaksi, jos ovi olisi ollut määräysten mukainen. Jos saunaa olisi leventänyt sen 10cm, niin sitten olisi pitänyt tehdä levennys koko talon matkalle tai muuttaa täysin pohjaratkaisua… Olen siis tyytyväinen omaan ratkaisuun ja tiedostan myös että tarvittaessa oven voi vaihtaa isommaksi käytännössä ison oven ja muutaman listan hinnalla sekä rälläköinnillä. Eli oven muutostyö tarvittaessa tulee maksamaan noin 800e, minkä olen valmis maksamaan siitä että nyt on käytössä riittävän leveät L-lauteet ja mieleinen pohjaratkaisu.
"Ainakin meillä toinen saunan laude olisi tullut 10cm kapeammaksi, jos ovi olisi ollut määräysten mukainen. Jos saunaa olisi leventänyt sen 10cm, niin sitten olisi pitänyt tehdä levennys koko talon matkalle tai muuttaa täysin pohjaratkaisua.."
Eihän se välttämättä noin ole ja tarvitse tehdä, sillä pannaan ovi määräyksien mukaiseksi ja jos se ovi ei ole siirrettävissä, niin tehdään ne lauteet hieman "oven reikään" (ovihan ei aukene saunaan, eihän) siististi, jolloin saadaan byrokratia tyytyväiseksi.
Siis lauteitten tekovaiheessa voidaan tarvittaessa huomioida, mutta ei välttämättä, että lauteita joudutaan kaventamaan (tai lyhentämään) pyörätuolia varten. Osaava hallitsee sen.
PS! Lait, asetukset ja muut määräyksethän ovat seurausta siitä, kun mitään järkevääkään ei tehdä vapaaehtoisesti, niin pannaan pakolla, jolloin se on ikäänkuin "koko kansa nöyrtymään eli polvilleen" niiden takia, jotka pullikoivat järkeviä asioita vastaan. Vrt "tupakkalaki/-lait".
Tervehdys leds!
Kuulehan kun kauniit pyynnöt rakentaa edes “välttäviä” ratkaisuja vammaisten tarpeisiin eivät koskaan toteudu.
Siksi on oltava ne “julistukset” mitä ihmettä sillä sitten tarkoitatkaan?
Kerran vielä,ja viimeisen:Älä vaan vammaudu ja joudu “julistamaan” kuoppaa allesi!!! Ne ketkä muuleilla ajaa ne muuleista puhuu!!!
Kannattaa varautua myös ilmastonmuutokseen ja jättää kaikki eristeet laittamatta sillä tuskin niitä 100 vuoden päästä kukaan kaipailee.