Ylläpitolämmitystä autotalliin - neuvoja tarvitaan! -

Mikä olisi mahdollisesti paras/taloudellisin ratkaisu valittaessa lämmitysmuotoa noin 20 neliömetrin normaalikorkuiseen autotalliin (noin 50 kuutiota)? (rakennettu 06/2010)

Lattiassa on betoni ja seinät ja katto on norm. eristetty. Ilmanvaihto (painovoimainen): katonrajasta tulo ja at:n ovesta meno. Autotallissa sähköt vedettynä. Ei vesipistettä.

Tarkoitus olisi käyttää tallia nikkarointiin ja autoon tehtäviin perushuoltoihin ei siis auton säilytykseen.

Haluaisin pitää tallissa lämmön ainoastaan plussan (+5 C voisi olla ideaali) puolella jotta tallissa olevat laitteet ja kemikaalit säilyvät käyttökelpoisina.

Tiedän jo ennalta että on olemassa kaikenlaisia pöhöttimiä/pakkasvahteja/pattereita. Itsellä tällä hetkellä mielessä olisi joku termarilla varustettu puhallin….esim. http://www.siura.com/s_3.htm ??

Vai olisiko joku varaava sähköpatteri/öljypatteri, joka lämmittäisi yösähköllä ja päivällä sitten olisi pois. Ei taida kumminkaan pidellä talvella pakkasta kovin hyvin loitolla?

Jos jollain on arviota paljon (karkeasti) meneepi euromääräisesti rahaa yllämainitun tallin lämmitykseen kuukautta kohden niin vastauksesta olisin kiitollinen.

tasalämpöisin ja mahdollista pitää pieni lämpö lattianrajassa kannattaa totettaa kaapeleilla jotka on laitettu lattiavaluun

“(rakennettu 06/2010)” Jaa, että miten?

"Montalle" – > Tarkka at:n rakennusajankohta lieneepi näppihäiriön seurauksena 09/2009 (ja at siis rakennutettu suurilta osin ja itse teen loput jos sekin pitää vielä selventää), mutta se ei taida ratkaista ongelmaani.

En kaipaa tälläistä kommentointia, vain asiallisia kiitos!!!

Kerrankin montalta ihan asiallinen kommentti ja silloin tyrmätään. Monta tarkoitti varmaan että kun pytinki on jo pystyssä niin silloin on vaikea laittaa kaapeleita valuun.

Joopa joo! Arvoisa >Utelias! Enpä vastannut Sinulle, vaan yritin  saada Sinulle, siis juuri Sinulle parempaa ja asiallisempaa vasatausta kuin kommenttiani edellä oleva yritti panna piuhoja valuun, joka oli antamiesi tietojen mukaan jo tehty "(rakennettu 06/2010)" ja en helvetissä tietenkään epäillyt antamaasi tietoa hetkeäkään, eikä sillä ajankohdalla olisi ollut mitään merkitystä koska valu oli jo suoritettu.

Kyllä kysyjänkin on hieman ajateltava eikä ottaa tarpeettomasti herneitä nenäänsä. Minäkin voisin kirjoitella

"En kaipaa tälläistä kommentointia, vain asiallisia kiitos!!!"

mutta en kirjoita, koska se ei sovi tyyliini, sillä minun mielestäni kaikki vastaukset ovat avartavia ja myöskin opettavaisia, vaikka se olisi suoraa v…kettuilua. Siis kaikki kelpaa ja sieltä poimitaan se oleellinen ja jos ei muuta, niin pannaan opiksi ja ojennukseksi "korvan taakse".

Kun tietävät ja osaavat eivät ole antaneet Sinulle mitään tyydyttävää ohjetta, niin en minäkään, mutta minä ratkaisisin sen siten, että marssisi läheiseen halpahalliin, josta ostaisin termostaattisen  "I / 1 kW"/"II / 2 kW"-asentoisen/tehoisen "pienen rakennuslämmittimen", jolla pitäisin sopivan peruslämmön ja jos haluaisin nopeasti nostaa tarvittaessa lämpöä, niin toisen sitä varten. Kyseisen aparaatin saanee noin 15 eur/aparaatti.

PS!
1) Jos haluat, niin voin lähettää sinulle muutaman tunnin käytössä olleen täysin ilmaiseksi sellaisen, mutta muuta takuuta en tietenkään anna ja ostokuitinkin. Siitä et jää mitään velkaa, et edes kiitollisuuden velkaa. Pääasia, että pääset ainakin kokeilemaan, miten minä sen ratkaisisin. Tämä tietenkin tarkoittaa sitä, että lähetät toimitusosoitteen minulle täysin luottamuksellisesti vaikkapa YV:nä, niin minä lähetän sen sinulle "alkuperäispakkauksessa", kun Itellan lakko loppuu.
2) Jos et luota luottamukselliseen toimintaan, niin pyydä minulta yhteystietoni, niin toimitan ne Sinulle YV:nä ja voit tulla sitten anonyyminä noutamaan sen lähes uuden laitteen. En edes kysele kuka sinä olet, mutta kuitenkin sitten ilmoittanet, milloin tulet, niin tiedän sitten hakea laitteen "varastosta".
3) Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että ko laite olisi "nyt jotenkin viallinen", mutta minulla on toistaiseksi muita aivan omiksi tarpeiksi. 

Jepulista 

Siis oli mun puolelta väärinkäsitystä. Sori vaan ja kiitos tarjouksesta. Jään vielä odottelemaan jos jollain olisi samankaltaista propleemaa ja/tai käytössä joku edellä mainituista.

Lähinnä tosiaan kiinnostaa taloudellisin ratkaisu. Hankintahinta ei ole sinäänsä este vaan korkeintaan hidaste. Jokin sähköllä toimiva erillinen vimpain sen täytyy olla kun tosiaan lattiaan ei enään mitään saa ja kamiinaakaan ei viitsis asentaa .

Patteri peruslämpöä pitämään ja puhallin nopeaan nostoon, jos hetkittäin lämpöisempi haluttaa.

Kiitos infosta. Lisää kaivataan.

Mitens tuollainen matalalämpöpaneeli ( http://www.purewarm.com/kattolammitys/infraheat-matalalampopaneeli/alk-600.html )?? Onko kellään kokemusta?

Onkos tietoa, että onko sähkönkulutuksen kannalta aivan sama minkä vaihtoehdon valitsee, jos laitteessa vaan on termari tai sitten jokin ulkopuolinen termostaatti jottei ihan koko aikaa pöhötä menemään?

Aivan juuri noin, sillä sieltä saa vastuuntuntoisimmat ja varmat vastaukset heti. Täällähän vastailevat ja horisevat täysin vastuuttomasti mitä sattuu ja milloin sattuu.

Onko naamalla lukihäiriö vai oletko muutenvain vajakki, kun et osaa kysymystä lukea. Painu sinne mielenterveyskuntoutujien palstalle tollasia höpöttelemään jos et muuta keksi : )

Osoitteita löytynee puhelinluettelosta tai nollakakkosesta. Ja nyt sitten takas aiheeseen…

Eli edelleen kaipailisin vastauksia…

Sähkönkulutuksen kannalta mahdollisimman tarkka termari lienee säästäväisin, mutta luullakseni ero on tässä tapauksessa merkityksetön. Edellä oleva vaan mutua, eli ei faktaa.

Muutoin kilowatti tuottaa juurikin kilowatin lämpöä, muuttuu se sitten lämmöksi patterissa, johtokelassa tai vaikka pyörittämällä sähkömoottoria. Patteri on kuitenkin hiljaisempi ja pitkäikäinen verrattuna puhaltimeen, mutta hitaampi vastaamaan muutoksiin. Säteilijöistä ei oo kunnollista kokemusta.

Kiitosta vaan vastauksesta. Olen pikkuhiljaa alkanut miettiä että jos tosiaan pitelis tuota peruslämpöä patterilla ja nostais sitten jollain pöhöttimellä t-paita keliin jos emäntä viskaa pihalle/autotalliin asustelemaan : )

Onko kellään tietoa minkä tehoinen patteri olisi ideaali tuollaiseen tilaan (20 neliömetrin normaalikorkuiseen autotalliin eli noin 50 kuutiota) ?

Tuohon ei pysty kukaan vastaamaan, koska se on tapauskohtainen, nimittäin ne rakentteitten toteutus, kukin on aina omansa kussakin kohteessa. Teoria ei ole sama kuin fakta.

Totta turiset. Haenkin lähinnä vaan kokemuksia/mielipiteitä tahi jonkun energiaviisaan kommentteja. Kyseessähän on uudisrakennus, joten taitanee täyttää eristeiden/rakenteiden osalta "uusimmat" määräykset…

Joten kaikenlainen kommentointi otetaan vastaan vaikkei olisikaan faktaa tarjolla :slight_smile:

Jois mikä vaan kelpaa… Niin 25w/m3 ja huonommilla eristeillä 40-50w/m3…

Ja tietty, lievä ylimitoitus ei kirpaise kuin patteria ostaessa…

No, edellä olevat arvot vetäisin googlesta, mutta aika vajailla lähtötiedoilla. Eli koska sulle piisaa suht alhainen lämpötila, niin riittänee vähempi tehokin.

Pattereista suosittelisin öljytäytteistä, jotta pölyt ei pääse sen sisälle kiusaamaan toimintaa ja ei kuumene mistään tolkuttoman kuumaksi.

Tattista vaan kaikille osallistuneille. Eiköhän tästä jotain irronnut : )

Minulla on suunnilleen saman kokoluokan talli, valmistusvuosi 2009
Lämmitys toimii 2000kw:in öljytäytteisellä sähköpatterilla ( peruslämpö 5-8 °C )
ja tarvittaessa lämmön nosto 2000kw:in lämpöpuhaltimella.
Talvella 2009-2010 lämmitykseen meni sähköä 1600kwh

http://www.kolumbus.fi/mommo.jt/talli_1.htm