Lähestulkoon kaikki 1,5 kerroksiset talot ovat harjakattoisia, mutta onko mahdollista tehdä 1,5 kerroksinen talo yhteensuuntaan kallistuvalla pulpettikatolla ?
Tämä mahdollistaisi isot ikkunat yläkerran toisella pitkällä sivulla.
Onhan se, mutta täällä sitä mahdollisuutta ei anneta. Sen luvan antaa kaava ja paikallinen rakennusvalvonta, mutta pahoin pelkään, että ei anna kumpikaan em. Kysypä sieltä, niin pääset kaikista helpoimmalla.
Kiitokset kommentista.
Espoon asemakaava (vuodelta 1978) ei itsessään sano muuta kuin että “Kaksikerroksisiin rakennuksiin ei saa rakentaa pääasiallisesti maanpäällistä kellaria”.
Jos jollakin löytyy kokemusta niin kommentoikaa, ymmärrän kyllä että parhaiten vastauksen saa rakennusvalvonnasta, kunhan vain sattuu pääsemään läpi “puhelinpalvelu” ajankohtana …
Itse rakensin hiljattain Espooseen alueelle jossa asemakaava vuodelta 1982. Tuollaiseen saa käytännössä rakentaa ihan millaisen talon vain kunhan osuu niihin väljiin kaavamääräyksiin, itse rakensin täyden 2 kerroksisen, naapuri rakensi juurikin tuollaisen pulpettikattoisen 1,5 kerroksisen.
Mukava kuulla. Itsellänikin oli ajatuksena rakentaa kaksikerroksinen talo kellarilla, mutta pääsuunnittelija epäili että kun kellari tulee rinteeseen, on hankala saada kellaria yli 50%:sti nykyisen maapinnan alapuolelle. Toki se onnistuu, mutta pitäisi louhia pari metriä kalliota ja laittaa kellari monttuun, jolloin ensimmäinen kerroskin jäisi etupuolelta liian alas. 1,5 kerroksisessa ei ilmeisesti tätä vaatimusta ole, joten kellari saa jäädäkin enemmän maanpinnan yläpuolelle.
Eiköhän ne viisaimmat tässä tapauksessa kumminkin ole siellä rakennusvalvonnassa? Turhaa on mennä ominpäin sorkkimaan! Jos sitten tulisikin vähän väärin, niin en usko että auttaa jos sanoo ettei “puhelimeen vastattu”! Sinne voi vaikka mennä paikan päälle ja koputella oveen, tai lähettää kirjeen,vastaus on saatava! Kuten jossakin aikaisemmin olen maininnut: Siitä ne palkan saa, ja hyvänkin!
Se on niitten velvollisuus ja rakentajan oikeus!