Morjensta!
Autokatoksen ja varaston reunat on tehty anturavalulla.
Olen nyt eristämässä puolilämpimäksi autokatoksen päädyssä olevaa noin 2m x 5m varastotilaa.
Seiniin ja kattoon tulee 70mm Finnfoamit ja pintaan OSB-levy.
Mutta mites lattia?
Aiemmin lattialla on ollut hiekkatäyttö + lauta/lastulevylattia suoraan maata vasten - ei fiksu ratkaisu…
Olen nyt poistanut kaiken mätänevän materiaalin ja tehnyt kevyen massanvaihdon laittamalla hiekan tilalle n. 20cm 6-16 soraa.
Tilaa vielä korottaa on noin 15cm ja ajattelin eristää myös lattian tuolla 70mm Finnfoamilla.
Sitten kysymyksiin:
1. Laittaisinko foamin päällle ohuen kelluvan lattiavalun siten, että valun irrottaa seinistä foamilla, vai voisiko eristeen pintaan ihan vaan tehdä koolaukset ja laittaa lattian lastu/OSB-levystä?
2. Jos menisi ihan levytyksellä lattiakin, 2x2’ koolauksilla saisi lattiaan samalla myös 50mm lisää finnfoamia halutessaan olisiko tässä järkeä?
Lämpöä olisi ajatus pitää jossain 10-15 asteen tienoilla.
Kiitokset vastauksista!
En ole rakennusalan ammattilainen mutta jotenkin en ole kovinkaan ihastunut ajatuksesta laittaa puupohjaista materiaali suoraan maaperää vasten. En sittenkään vaikka välissä olisi sepeliä ja tuo Finnfoam. Itse tekisin betonivalun. Sinänsä näppituntumalta seitsemän sentin eristys alapohjassa tuntuu aika niukahkolta mutta sen riittävyyden saa arvioida joku rakennusalan ammattilainen. Hyvä kuitenkin että käytät Finnfoamia, sen ei pitäisi vettyä.
Muista laittaa kunnollinen ilmanvaihto (tulo- ja menoilmaventtiilit).
Jep, valu oli alun perin ajatus tehdä ja siksi lähdin kysymään että saisi kommentteja kannattaako edes lähteä muulla vaihtoehdolla.
Tietty voisin laittaa enemmän kun 7cm tuohon lattiaan, mutta ei tässä olla nyt asuintaloa kuitenkaan tekemässä, ajatus vain varmistaa että pysyy tuo tila hieman lämpimänä ja kuivana.
Lisää kommentteja - suoraan valu vai voiko mennä koolatulla ja lisäeristetyllä lattialla?