Aidon kovapuulattian teko?

Onko kukaan kokeillut tehdä kovapuulattiaa itse laudoista?

Ajattelin itse tehdä sellaisen puusepän kuivasta (kosteus alle 10%) tammi, saarni tai
lehtikuusesta kokoluokkaa 18-25mm paksua ja 120-150 mm leveää, pituus 2-4m.

Vanha notkuva parketti on purettu ja koolaukset korjattu, sekä levytettty 22mm pontat. lastul.

Voisiko laudat liimata suoraan lastulevyyn elastisella parkettiliimalla, entä naulaus? Vai eläisikö vaneri vähemmän alla? Jos idea olisi tullut aikaisemmin olisin levyttänyt suoraan vanerilla:) Onko parempi liimata puuliimalla laudan sivut yhteen vai ilman? Entä jos lamello-jyrsimellä tekis koloja ja laittais keksejä? Kysymykset liittyy siis elämisen estämiseen..

Paras ois tietenkin viedä höyläämöön laudat ja teettää pontti.. pitäisikö ne silti liimata puuliimalla, jotta saisi elämisestä aiheutuvat raot pysymään kurissa?

olis mielenkiintoista kokeilla lopputulosta:)

Itse tein lattian 20mm valkotammesta ruuvaten koolauksiin kiinni. Koolausten jako noin 40cm. Päätypontit on liimattu puuliimalla muuten ei liimaa ole käytetty. Lattia on tehty viime keväänä. Nyt talvella muutamia rakoja on syntynyt kuitenkin hyvin vähän verrattuna vaikkapa kuusi tai mäntylattiaan. Ideahan olisi se että mahdollisa rakoja olisi tasaisesti jokapaikassa (noin 1mm tai alle) eikä niin että jossain olisi se 3-4mm rako.

Älä ainakaan liimaa lautojen sivuja yhteen, koska puun pitää saada elää. Paras tapa voisi olla liimata laudat alustaan elastisella liimalla, jotta liimaus onnistuu pitää laudat myös naulata/ruuvata lattiaan kiinni, jotta lattia tulee "kiristettyä". Jos voit valita ajankohdan lattian tekoon tee se talvella tai kevät talvella, mutta muista jättää kunnon raot seiniin

Jos teet lattian tammesta on se aika kova homma. siis lautojen kiristäminen niin ettei rakoja jää on aika työlästä ja hidasta. Lehtikuusi voisi olla helpoin mutta pehmein myös vaihtoehdoistasi.

lattialaudan hinnoista. Itse maksoin tammesta 57e/m2 lauta oli 120x20, mpituus 2,1-3m. Eli noita lautavaihtoehtoja kannattaa todella kysellä hintahaitari oli aina 150e/m2 asti.

alkuperäinen kysyjä:

-Kiitos paljon vinkeistä!

Tuli vielä mieleen, että tehdäänhän kovapuulattia (ns.oikea parketti)

liimaamalla jokapuolelta, tosin kapeista soiroista vanerin päälle eikä

niihin yleensä synny rakoja? olisiko siis parempi tehdä esim.100mm leveästä laudasta? pakko olla joku tapa miten saadaan elämätön pinta!!

Puuveneissäkin saumat pysyvät useimmiten kiinni…

olen myös kuullut, että jotkut ovat tehneet lautoihin uran kylkeen ns. naaras pontin ja liimanneet vanerisoiron pontiksi… lehtikuusi on muuten lähes yhtä kovaa kuin tammi:)

moro jälleen

Puusta ei kyllä juuri koskaan saa täysin elämätöntä pintaa, koska kyse on puusta. Toki toinen puulaji elää enemmän kuin toinen. Tavoitehan olis saada elämisestä tasaista eli ettei syntyisi näkyviä ja häiritseviä rakoja. Kyllä se parkettikin elää vaikka olisi miten liimattu. Osa lattialaudoista on viistetty mikä kadottaa tuon raon käytännössä kokonaan. Edelleen kehtaan väittää että et huomaa alle 1mm rakoja lattiassa ainakaan kävellessä. periaatteessa mitä kapeampi lauta sen vähemmän rakoja.

Itse korostaisin vuodenajan merkitystä lattiana tekoon, sekä myös puutavaran kuivuutta. Eli talvella ilma on kuivaa ja (suhteellinen kosteus vähäistä), kesälle sitten kosteus nousee aikalailla. Eli jos teet talvella kuivasta tavarasta lattian niin ettei rakoja jää ei niitä siihen kesälläkään tule, koska kesällä lattian on tapana turvota.

Käy sellaisilla sivuilla kuin puuproffa.fi ja sieltä puuarkisto ja puulajit.

Kun olet tehnyt lattian niin sitten kannattaa panostaa hyvään lakkaan esim bonakem traffic tai mega.