Ajattelin kirjoittaa tänne muita varoittaakseni, sillä en suosittele ketään ostamaan ainakaan Suomessa Electrolux-tuotteita (oma tuotteemme oli Electrolux-AEG-uuni). Miksikö? Itse olen saanut uunini kotiin toimitettuna 11.11.2010 ja sieltä toimitettiin virheellinen yksilö, jota ei suostuta vaihtamaan virheettömään uuniin. Yhteensä olen tapauksen takia ollut nyt yli kaksi kuukautta ilman uunia enkä saa sitä jouluksikaan, en ainakaan Electroluxilta. Jos olisin etukäteen tiennyt mitä nyt tiedän Electolux-tuotteista, en olisi koskaan sellaista hankkinut, enkä koskaan enää hanki.
Tausta on tällainen. Särjimme vahingossa uunimme ja meidän piti saada kotivakuutuksesta uusi omavastuun hinnalla. Kun uuni tuli meille, siinä oli naarmuja sisällä. Vakuutusyhtiö on ulkoistanut tuotehankintansa ja tältä taholta neuvottiin käyttämään huoltoliikkeen edustaja paikalla. Lopputulema, naarmut eivät haittaa käyttöä. No, tämä oli mielestäni ensimmäinen askel, sillä olen tottunut siihen, että ostamani tavara on virheetöntä. Niinpä seuraavaksi soitin Electroluxin maahantuojan edustajalle.
Sieltä Electroluxin edustaja sanoi minulle suoraan, että he eivät tule vaihtamaan tätä naarmuuntunutta uunia virheettömään. Tältä edustajalta vielä lipsahti, että hehän eivät lisäksi tiedä missä vaiheessa lienet naarmut ovat tulleet, sillä heiltä uunit lähtevät kokoamattomina. Meille uuni tuli kuitenkin valmiiksi koottuna ja naarmutettuna. Lähes pakkomielteisenä uunin puhdistajana, en todellakaan halua mitään naarmuja uunin sisuksen emalipintaan.
Seuraavaksi asiaa ihmetellessäni tämä edustaja sanoi minulle, että takuuehtojen mukaan Electrolux-tuotteissa saa olla naarmuja, kunhan ne eivät näy tietyn etäisyyden päästä. Kuvitelkaa, eli yhtiön toimintatapa ainakin Suomessa siis on, että kuluttajalle toimitettavan tuotteen ei tarvitse olla uudenveroinen eikä täysin ehjä. Täytyy sanoa, että veti hiljaiseksi minun päässä. Lisäksi omalla kohdallani ihmetyttää tuo, että jos tuotteet lähtevät Electroluxilta kokoamattomina, miksi meidän uunimme oli koottu? Olen kysynyt tätä tältä edustajalta, mutta vastausta en ole saanut. Kokoamisvaiheessahan ne naarmut ovat kai jollain tulleet, vai toimitettiinko meille sitten jokin käytetty uuni?
Eli Electrolux-tuotteiden ostoprosessi on tämä: kuluttaja käy liikkeessä katsomassa Electrolux-esittelytuotetta, jonka aikoo ostaa. Nythän on niin, että tällaiset tuotteet tulevat aina jälkitoimituksena, joten kuluttaja ei voi valita juuri sitä tuotetta, minkä haluaa ja hyväksyy. Sitten kun tuote toimitetaan perille, jossain takuuehdoissa (jotka kuluttaja saa lukea vasta saatuaan tuotteen kotiinsa toimitettuna) mainitaan, että Electrolux ei vastaa tuotteidensa virheettömyydestä ja maahantuojakin sanoo suoraan, että Electrolux-tuotteissa saa olla virheitä. Eli Electrolux-tuotteissa se mitä näet tuotetta ostaessasi, ei välttämättä ole mitä tulet saamaan. Toimitettavan tuotteen ei tarvitse olla virheetön toisin kuin esittelytuotteen. Reilua eikö totta? Mielestäni tällaisesta käytännöstä olisi ilmoitettava asiakkaalle etukäteen. Minä en ainakaan sotkeutuisi tällaisiin kauppoihin, jos olisin tämän etukäteen tiennyt.
Olen jo kirjoittanut Ruotsiin ja tiedustellut sieltäkin, onko tämä konsernin yleinen toimintatapa vaiko vain Suomessa voimassa oleva käytäntö. Olen myöskin kirjoittanut tälle Electroluxin edustajalle etten hyväksy uunia. Mistään ei ole tullut vastausta joten kai tässä pitää jatkaa virallisia teitä. Minun on ilmeisesti pakko ostaa jokin uuni nyt, jotta saan jouluvalmistelut hoidettua, ja hakea myöhemmin virallista tietä kaupan purkua. Ei uskoisi, että jollain yhtiöllä on varaa tällaiseen asiakaspalveluun, mutta uskottava se on, kun yhtiön Suomen maahantuojan edustaja näin sanoo!
Sinullahan on kaksi vaihtoehtoa. Tee valitus kuluttajariitalautakuntaan mistä saat suosituspäätöksen n. vuoden kuluttua tai haasta elektrolux oikeuteen.
Oikea tie on ottaa vakuutusyhtiöön yhteyttä ja ilmoittaa heille, että uuni ei ole sitä, mitä lupasivat toimittaa vakuutusehtojen mukaisesti. Sinä olet sopimussuhteessa vakuutusyhtiöön, et koneen maahantuojaan. Maahantuojaan ei kannata aikaansa haaskata. Lue ne vakuutusselosteet tarkkaan ennen kuin soitat ja vetoa niihin. Vakuutusyhtiön tehtävä on ottaa yhteyttä maahantuojaan.
Jotta saisit asiat nopeammin toimitettua, ota välittömästi yhteys kuluttajaneuvojaan, joka soittaa vakuutusyhtiöön ja ehkä maahantuojalle.
Sillä maahantuojallakin on vakuutus ei ne itse tarvitse niitä korvata. Apk-kone vuoti useita kertoja ei saaneet paikallinen huoltofirma korjattua korjasi 3 kertaa.Soitin maahantuojalle huoltaja antoi yhteystiedot Uusi Apk-kone tuli huoltofirman kautta, joka asensi sen paikoilleen. Korvasivat myös kaapiston,koska vesi oli vahingoittanut kaapistoa.Apk-kone oli intekroitu kaapistoon. Lasku kaapista meni suoraan Apk-koneen maahantuojalle. Merkki oli sama kuin teillä.
Oma kokemukseni kyseisestä tuotemerkistä;
Emännällä on sellainen varrellinen electrolux rikkaimuri mistä lähtee se pienmpi imuri erilleen, hintaa uutena hieman reilu 100€. Reilu vuoden jälkeen laturi alkoi pitää tolkutonta surinaa ja lämpenemään. Huollosta sanoi, että uusi laturi 50€. Siis se pieni kiinalaisten valmistama mötikkä, joka maksaa valmistajalle muutaman euron, niin siitä pitäisi maksaa puolet uuden imurin hinnasta, jossa monenlaista tekniikkaa. Tarvii kysellä elektoniikka liikkeistä vastaavaa.
“Tarvii kysellä elektoniikka liikkeistä vastaavaa.”
Kysy Partco:sta. Pitäisi löytyä 10-30 EUR riippuen kuinka eksoottinen on jännite/virta.