Onko kellään kokemusta aurinko lämmityksestä,olen kuullut että,jotkut ovat sellaisen
asentaneet,ja kehuvat tehokkaaksi,täällä Yläperällä kun tuo aurinko paistaa kyllä pitkään,
kesällä jopa koko vuorokauden,kekitalvella on vähän aikaa poissa !
kertokaahan jos on kokemuksia
nm."pakkanen pihalle"
Hyvin lämmittää, viime kesänäkin oli tosi kuuma.
Kyllä totuus keräimistä lienee se, että ennen toukokuuta on tuotto hajanaista, eikä tuottoa ole kuin syys-lokakuulle. Oikeaan lämmitykseen niistä ei ole, mutta käyttöveteen kesällä kyllä ja kenties osittain mm. pesutiloihin lattialämpöön. Takaisinmaksuaika lienee luokassa 10 vuotta.
Milestäni oiva apu, jos käyttövesi ja talon lämmitys on normaalisti vesikiertoinen, ja talvella puukattila tuottaa valtaosan lämmöstä. Kesällä puukattilan voisi siten unohtaa n. 4 kk ajaksi, koska aurinko riittäisi pitämään hybridivaraajan kuumana.
Kyllä itse ainakin sellaiset meinaan asentaa.
tarkoitus on pitää kosteat tilat lattioiltaan lämpöisenä koko kesän,käyttövesi koko kesä,astianpesukone kuumaan linjaan, ja varaaja kun on 1800L niin voi kesällä laskea lastenuimaaltaan täyteen kuumaa vettä “ilmaiseksi”. kyllähän niistä kevät auringollakin aika paljon lämpöä tulee,hankin ne vasta aikaisintaan vuoden päästä kun ne tuntuu kokoajan yleistyvän ja hinnat halpenee.
Milloinhan kiinteistön omistaja/asukas saa erilaisia mukavuuksia/hyödykkeitä ilmaiseksi ja myös saahan ne ruoan tähteet polttaa astiohinsa ja muihin kattiloihinsa kiinni ken haluaa, sillä "oma sika, oma taikina."
Mutta ihmeitten aikahan ei ole ohi. Luulo ilmaisesta on ja saa olla, joten ihmettelen noita ihme-eläjiä, mutta kun itse ei osaa luulla, niin joutuu ahkeroimaan saadakseen niitä hyödykkeitä.
Toisaalta minä kyllän kierrän ja hyvin kaukaa myös tuolla meiningillä pestyjä ruoka-astioitakin. Ei meillä martoissa tuolla systeemillä pestä astioita, vaan aivan oikeaoppisesti. Me emme luule astioiden puhdistuvan tuolla "heti kuuman veden syöksäyttämisellä".
Minä en myöskään tänä päivänä voi tietenkään ostaa taskulaskinta, koska se on vuoden kuluttua paljon halvempi ja kehittyneempi, niin milloin minä sen hankin, koska vuoden kuluttua olen taas samassa eli vastaavassa tilanteessa?
Ratkaisu on siinä, että pitäydyn laskutikussani, koska se ei kehity enää, vaan hinta alkaa nousta, koska niitä poistuu markkinoilta ja möys siten harvinaistuu, jolloin se alkaa tuottamaan, no sillä arvon nousullaan. Tällöinhän voin sillä tuotolla hankkia kaikenlaista huvia/hyödykettä. Tällä tavalla tulee ilmaista vettäkin. Se on silloin varma, että se on ilmaista. Luulen niin!
Suorastaan nerokasta tuo luulo! Eikä vain? Sitten hankin sen, luulen niin, sen (minulle uuden) taskulaskimen, kun ollaan siinä tilanteessa, että taskulaskin ei enää kehity ja hinta ei enää nouse, vaan päin vastoin alkaa aikansa laskemaan ja sitten vuosien saatossa nousta kuten laskutikkussanikin.
Jatkan ja toimin sillä siten kuin nykyisellä laskutikkullani, jonka myyn sitten aivan kaameaan hintaan maailman harvinaisuutena. Tuleepa sitä ilmaista rahnaakin, jolla voi hankkia mitä vain ilmaista. En kylläkään pysty ennustamaan mitä sunamit ja muut sernooppilit tuovat mukanaan. Se jää taas nähtäväksi. Ollaan taas sitten viisaampia sinne taaksepäin. Jälkiviisaushan on sitä parasta viisautta, jossa ei tarvitse enää luulla ja unelmoida. Eikös niin?
Näin meillä martoissa ajatellaan, mutta älkää sekoittako vaan "Marttoihin".
Hanki vain Larmatin ne kerääjät jo nyt. Hinta on tosiaan vähän laskenut viime aikoina, mutta ikävä kyllä laadun kustannuksella:
Tasokeräimissä on siirrytty halpaan alumiiniin kuparin sijaan. Näiden kahden lämmönjohtavuutta ei oikein voi edes verrata. Ne valmistajat, jotka edelleen haluavat tehdä laatua, ovat pitäytyneet kuparissa, ja sen hinta pyrkii aina vain ylemmäs. Näilläkin valmistajilla toki löytyy yleensä myös alumiinisia halpakeräimiä, joita sitten Suomessa voidaan markkinoida vähän harhaanjohtavasti kuparisten testituloksiin epäsuorasti tai suoraan viitaten.
Tyhjiöputkissa taas tulee koko ajan markkinoille yrittäjiä, jotka ostavat Kiinasta kontillisen mahdollisimman halvalla ja myyvät ne sitten täällä muka laatukeräiminä. Kiinalaiset itse laskevat näiden käyttöiäksi 2 vuotta. Kiinasta kyllä toki löytyy myös laatua, mutta se myös maksaa.
Mainonta keräimisssä on aivan tolkutonta, eikä tavallisella kuluttajalla ole mahdollista tietää missä mennään. Tyypillisesti yhdistellään lahes tosia asioita väärin toisiinsa. Paras mainos, jonka ole nähnyt lupasi keräimelle yli 200%hyötysuhteen. Lukua ei tosin mainuttu, mutta kun tietää auringon säteilyenergian ja laski sen ja mainoksen tietojen pohjalta hyötysuhteen, niin luvuksi tuli yli 200. Hyötysuhde on hyvillä taso- ja tyhjiöputkikeräimilläkeräimillä 30 - 40 % tosikäytössä. Kirjoitin siis tosikäytössä en järjestellyissä kohteissa. Ei nimittäin ole mitään ongelmaa tehdä järjestelmää, jossa ylletään hyvällä keräimellä 70-80% hyötysuhteeseen (Suomessa muutama tasokeräin ja 1-2 tyhjiöputkikeräintä) Tosielämän käyttökohteita nämä eivät kuitenkaan ole.
Lopuksi:
Keräimissä pätee aivan sama kuin työkaluissa: Halvalla et saa koskaan hyvää, mutta hinta ei silti ole laadun tae.
Juu, kyllä laskutikku ihan kätevä on, kun siihen on tottunut. Varmaan aurinkopaneelikin, kunhan hinta tulee kohtuullisemmaksi eli investoinnin kuoletusaika lyhemmäksi.
Rakentamisessa ja asumisessa ei mikään maksa itseään takaisin. Se on investointia asumiseen ja laatuun.
No joo kyllähän minäkin oottelin sen laskutikun halpenemista ja hinnan tulemista kohtuullisemmaksi ja tulihan se, sillä ennen kuin hankin sen laskutikun, niin siihen saakka käytin vain jopa lyijy- tai kosmoskynää ja maaseuvun tulevaisuuven reunuksia, kun omat eivät riittäneet. No niitä käytän vieläkin, kun haluan ilmaiseksi hyövykettä, koska sillä ja tulevaisuuvela (paperia kylläkin) ei voi pyyhkiä (ei kannata) ja se…siihen tarkoitukseen se paperikin maksaa, jolloin käytän sitä ko. paperia vain siihen ko. tarkoitettuun asiaan. Sitten aina viikonloppuisin, kun on kerääntynyt sitä "ilmaista lämmintä vettä" (huom! vain kesäisin), niin parannan lopputulosta. Talvella joudun käyttämään "maksullista" vettä, mutta kertokaapa te viisaat, miten minäkin saisin sitä kaikenlaista "ilmaista", kun minä en luule enkä unelmoi, vaan joudun elämään koko ajan karussa todellisuudessa eli reaalimaailmassa, kun en sitä virtuaalia ole vielä oppinut, saatikka löytänyt. Jään herkällä korvalla kuulolle.
PS! Eikös investointi ole juuri sitä, että investointi maksaa itsensä takaisin "muutamassa vuodessa". Jos ei maksa, niin miksi sitten investoisi. En ymmärrä!
Ei aina kannata tuijottaa lyhyeen takaisinmaksuaikaan.
Kumpi investointi on kannattavampi sijoitus; parin tonnin investointi, joka maksaa itsensä takaisin viidessä vuodessa ja kestaa saman aikaa, vai kymppitonnin investointi, joka maksaa itsensä takaisin kymmenessä vuodessa, ja kestää 20 - 30 vuotta?
Enpä ymmärrä minäkään. Oma käsityksenikin on, että investoinnilla tavoitellaan jatkossa pysyvästi alempia käyttökustannuksia (tuotannossa valmistuskustannuksia jne.) Sitten päätellään, minkä ajan kuluessa säästö kattaa investoinnin kustannukset ja tarkimmat miettivät, olisiko vastaavalle summalle löydettävissä tuottavampi kohde. Omista arvostuksista sitten riippuu, minkä pituista takaisnmaksuaikaa kukin pitää hyväksyttävänä. Lyhyesti: Menetellään kuten talouselämässä yleensäkin. Oma lukunsa kokonaan on mukavuuksiin -itseensä- sijoittaminen, johon tuottovaatimuksia ei juuri aseteta.
Mielelläni kuulisin, miksei asumisessa mikään maksa itseään takaisin investoinnista puhuttaessa.
Juuri sitä minäkin en ainoastaan haluaisi vaan haluan tietää. Jään odottelemaan, mutta aika ei tule kuitenkaan “pitkäksi”, koska tiedän, että saan odottaa… ja odottaa…antaa ajan kulua, sillä kuluu se kuitenkin. Sekin maksaa: “Aika on rahaa!” Duunarillekin maksetaan yleensä ajasta, ei työstä (kunnon työstä).
BT kyllä kirjoitti mielestäni hyvin oudon kommentin tähän ketjuun.
“Rakentamisessa ja asumisessa ei mikään maksa itseään takaisin. Se on investointia asumiseen ja laatuun.”
Kyllä aurinkopaneelit ja lämpöpumput maksavat itsensä yleensä takaisin, eivät ne ole investointeja asumisen laatuun, usein päin vastoin, koska ovat epätasaisempia ja epäluotettavampia lämmönlähteitä, lisäksi vaativat vaivaa ja huoltoa. Suorasähkö on “asumiseen ja laatuun” varmaan paras, vielä kun sen lyö lattialämpöön, mutta kallis ja suht epäekologinen. Suorasähkö ei oikeastaan voi vikaantua, eikä sitä tarvitse huoltaa, mutta järkevä vaihtoehto se ei ole, kuten ei öljykattilakaan tänä päivänä.
Toki jos energiakulujen säästön investoi muuhun asumiseen, niin laatu voi siten saada lisää.
Itse rahtaan puita ja lämmitän kattilaa, pannuhuone on putkiviidakko, jossa aina säädettävää ja nuohottavaa, mutta mielestäni se on ihan kivaa, asennekysymys, haluaako tehdä asumisen eteen jotain, vai vain olla ja maksaa.
Voisitteko ystävällisesti olla keskustelematta kaikesta muusta kuin aurinkolämmityksestä.
Itse hankin ne vasta aikaisintaan vuoden päästä kuten sanoin ja syy on se että haluan ensin muuttaa taloon ennen kuin ne hommaan.(jouluksi kotiin?)
Siirtyisittekö sitten ystävällisesti 24-kanavalle!
Niin… se siityminen olisi varmann paikallaan myö edelliselle…