Tarjolla on paljon valmiita autokatospaketteja, on puisia ja on metallirakenteisiakin, mutta missään niistä ei ole selostettu, kuinka sellainen pitäisi perustaa, mainitaan vain, että kova alusta tarvitaan ja asfalttihan on sellainen. Kysymyspalstalla kun kyselin, niin sanottiin, ettei asfalttiin ei kuulemma kannata ankkuroida, mutta ei osattu sanoa, että kuinka ne pylväät pitäisi maahan kiinnittää, ettei tuuli veisi.
Ilmeisesti täytyy piikata asfalttia auki pylväiden kohdalta, mutta mitä sinne pitäisi laittaa?
- Ruuvipaalu voisi toimia, mutta asfaltin alla on tuntematon määrä sepeliä eikä siihen taida kovin helposti ruuvautua.
- Sitten on erilaisia valmispilareita, joiden yläpinnassa on kierre pilarikenkää varten. Mitä sellaisen valinnassa ja asennuksessa pitäisi ottaa huomioon?
- Onko muita ideoita?
+x[quote][/quote]
Tarjolla on paljon valmiita autokatospaketteja, on puisia ja on metallirakenteisiakin, mutta missään niistä ei ole selostettu, kuinka sellainen pitäisi perustaa, mainitaan vain, että kova alusta tarvitaan ja asfalttihan on sellainen. Kysymyspalstalla kun kyselin, niin sanottiin, ettei asfalttiin ei kuulemma kannata ankkuroida, mutta ei osattu sanoa, että kuinka ne pylväät pitäisi maahan kiinnittää, ettei tuuli veisi.
Ilmeisesti täytyy piikata asfalttia auki pylväiden kohdalta, mutta mitä sinne pitäisi laittaa?
- Ruuvipaalu voisi toimia, mutta asfaltin alla on tuntematon määrä sepeliä eikä siihen taida kovin helposti ruuvautua.
- Sitten on erilaisia valmispilareita, joiden yläpinnassa on kierre pilarikenkää varten. Mitä sellaisen valinnassa ja asennuksessa pitäisi ottaa huomioon?
- Onko muita ideoita?
Ilmeisesti täytyy piikata asfalttia auki pylväiden kohdalta, mutta mitä sinne pitäisi laittaa?
- Ruuvipaalu voisi toimia, mutta asfaltin alla on tuntematon määrä sepeliä eikä siihen taida kovin helposti ruuvautua.
- Sitten on erilaisia valmispilareita, joiden yläpinnassa on kierre pilarikenkää varten. Mitä sellaisen valinnassa ja asennuksessa pitäisi ottaa huomioon?
- Onko muita ideoita?
Tyyliin 400x400x300 mm pilariantura. 500x500x200 parempi, mutta ellet voi piikata suurempaa aluetta niin tuo pienempi. Anturan päälle pilariharkot ja keskireikään juotosbetoni. Raudoitus: U-malliset raudat ristiin 4+4 kpl anturaan + L-malliset raudat 3 kpl pilarianturasta pilariharkkojen läpi (vaakaosa sinne anturaan). Pilarikenkä juotetaan pilariharkon keskireiän juotosbetoniin 150-200 mm matkalta. Pohjien täytyy tietysti olla tiiviit
+x[quote][/quote]
Tarjolla on paljon valmiita autokatospaketteja, on puisia ja on metallirakenteisiakin, mutta missään niistä ei ole selostettu, kuinka sellainen pitäisi perustaa, mainitaan vain, että kova alusta tarvitaan ja asfalttihan on sellainen. Kysymyspalstalla kun kyselin, niin sanottiin, ettei asfalttiin ei kuulemma kannata ankkuroida, mutta ei osattu sanoa, että kuinka ne pylväät pitäisi maahan kiinnittää, ettei tuuli veisi.
Ilmeisesti täytyy piikata asfalttia auki pylväiden kohdalta, mutta mitä sinne pitäisi laittaa?
- Ruuvipaalu voisi toimia, mutta asfaltin alla on tuntematon määrä sepeliä eikä siihen taida kovin helposti ruuvautua.
- Sitten on erilaisia valmispilareita, joiden yläpinnassa on kierre pilarikenkää varten. Mitä sellaisen valinnassa ja asennuksessa pitäisi ottaa huomioon?
- Onko muita ideoita?
Ilmeisesti täytyy piikata asfalttia auki pylväiden kohdalta, mutta mitä sinne pitäisi laittaa?
- Ruuvipaalu voisi toimia, mutta asfaltin alla on tuntematon määrä sepeliä eikä siihen taida kovin helposti ruuvautua.
- Sitten on erilaisia valmispilareita, joiden yläpinnassa on kierre pilarikenkää varten. Mitä sellaisen valinnassa ja asennuksessa pitäisi ottaa huomioon?
- Onko muita ideoita?
Sepeliin ruuvipaalu ruuvautuu hyvin. Pahin on moreeni jossa voi olla isojakin kiveiä. Yksi tapa on valaa antura asfaltin päälle tai käyttää valmiita anturaelementtejä. Toinen tapa on kaivaa kuopat, täyttää ne betonilla ja istuttaa betoniin valuun tarkoitetut pilarikengät. On myös valmiita pilariperustuselementtejä jotka asennetaan maahan kaivettuihin kuoppiin. Tapoja on siis useita, helppoja, vaikeita, halpoja tai kalliita, toteutukdeen vaikuttaa katoksen koko ja sijainti sekä paljonko aikaa, vaivaa ja rahaa haluaa käyttää. Myös asfalttiin (maahan) ankkurointi voi onnistua jos saat lyötyä pitkiä ja paksuja harjaterästankoja viistosti maahan eri suuntiin useita kappaleita ja hitsattua niihin esim. pilarikengän. Lyönti siis valmiiseen asfaltin reikään.