Autotalli elementeistä, mistä elementeille tekijä?

Termos,

tarve olisi tehdä kahden auton autotalli+varastotilat. autotalliin pitää pystyä ajamaan vaikkapa maasturilla jossa on suksiboksi katolla. en omista maasturia enkä suksiboksia, muttei sitä koskaan tiedä mitä tulevaisuus tuo .

autotallissa pitää olla pituutta riittävästi, jotta auton ollessa tallissa sisällä pystyy mahtumaan kävelemään tilan ympäri ja päätyseinälle mahtuu laittamaan tavarahyllykön.
perussetuppi tuntuu olevan kahden auton talleissa 6m pituus, joka ei ole riittävä. tämän lisäksi suht vakio on n.10-15m2 varastotila, joka ei sekään ole riittävä.

googlen avulla olen etsinyt, mutta sitä oikeata valmista elementtipakettia en ole vielä löytänyt eikä oikein noita elementtitoimittajiakaan ole löytynyt joilta voisi tilata halutut elementit. autotallin pystytetään Inkooseen omin voimin.

löytyisikö siis täältä parempaa tietoa elementtien tekijöistä/toimittajista tai löytyisikö täältä tietoa tuollaisten autotallien toimittajista jotka rakentavat elementeistä ja paketit olisivat muokattavissa omien tarpeiden mukaisesti?

kiitos

Kyllähän tuommoisen tallin elementit toimittaa varmasti lähes mikä tahansa elementtitaloja valmistava talotehdas. Kerrot valmistajalle mitat ja muut vaatimuksesi ja kysyt tarjouksia.

elementtitalotehtaat tuntuvat antavan vastauksekseen lähes samasta suusta: osta meiltä talo niin saat ostaa autotallin. muuten ei tehdä kauppoja.

älvsby hinnan puolesta houkuttelevin, mutta eivät toimita kun ei ole heidän talonsakaan… onko kukaan sattunut saamaan älvsbystä pelkkää autotallia?

onko joku syy miksi pitää ehdottomasti olla elementtitalli? tuommosen tallin voi näppärästi valmistaa myös kappaletavarastakin ja luultavasti edullisemminkin…

Suosittelen ehdottomasti tekemään pitkästä itse, mikäli vasara pysyy vähänkin kädessä. Pitkästä tekemällä säästää melkoisesti ja monessa tapauksessa tulee paljon parempi rakenteeltaan kuin valmispaketit ovat. Monet valmispaketithan ovat melkoisia “risukasoja” ja hintavia siihen nähden. Laskisin valmistallin eduksi ainoastaan nopeuden sen tekememisessä.



Itsekkin mietin pakettitallin hommaamista mutta laskelmien kautta totesin sen olevan järjetöntä. Nyt talli/varasto on melkein valmis ja ei ole kaduttanut yhtään tuo projekti. Loppujen lopuksi tarvii todeta, ettei se rakentaminen ole mitään rakettitiedettä. Apua ja neuvoja löytyy monesta paikkaa, joten siihen se tuskin kaatuu.

Voit myös tehdä itse ne elementit.

JOs tekee itse ne "elementit", niin silloin työ hankaloituu ja työmäärä kasvaa ja lopputulos huononee. Perustelu: jos teet itse, niin tee se "precut"-menetelmällä, jolloin pääset nopeammin ja parempaan lopputuloksen kuin "elementti"-menetelmässä ja on helpompikin saatikka huomattavasti halvemmalla kuin "tehdaselementti".

Onhan se "precut" myös elementtimenetelmä, mutta nopeampi kuin perinteinen "pitkästä" eli "kpl-tavarasta"-menetelmä. Työtulos myös huomattavasti "jämptimpää".

Kylmän seinä elementin rakentaminen ei juuri eroa tuosta precutista.Nostetaan vain lyhyempinä kappaleina pystyyn.

Kyllä se eroaa:

Ensiksi puutavaran menekki huomattavasti vähemmän ja toisekseen, kun tekee sen "elementin" heti valmiiksi pystyyn, niin se on siinä. Ei tarvita enää mitään elementtien nostelua, kääntöä vääntöä ja vielä:

sen precutin palikat voi tehdä etukäteen kukin/kaqikki samanlaiset pätkät ja lovet aina samalla asetteella tai sitten pätkä kerrallaan "maassa" valmistettuna ja sitten paikalleen, tällöin joutuu niitä asetteita ja mittoja duunaamaan huomattavast enemmän kuin sarjatyönä ja usein sattuu niissä asetteissa hieman tai enemmän mittaeroavaisuutta/-virhettä.

Jokainen saa tehdä tyylillään. Paras tapa kullekin on hyvä tapa.

Niin tietenkin precutissa on syytä olla sokkeli suorassa ja vaaterissa, kuten tietenkin menetelmä mikä tahansa.
Ja vielä precutina rungon tekee tarkemmin ja nopeammin kuin perinteisenä kpl-juttuna tai isompina elentteinä. Lähes kaiken precutissa voi tehdä kuin liukuhihnaa.

Miten se puutavaran menekki siitä juurikaan muuttuu.Eihän sillä ole väliä teetkö sen elementin rungon tuulensuojalevyineen vaikka 1,2 metriä leveänä tai teetkö seinää precutina vaikka 5 m tuulensuojalevyineen. Sen 1,2 metrisen elementin nostaa helpommin pystyyn, kuin 5 metriä pitkän seinän.Samat lovet joutuu leikkaamaan kummassakin.

Onkohan Mestari tehnyt/perehtynyt precutiin? Mitä pienemmät elementit sitä enemmän menee puutavaraa verrattuna precutiin ja toisaalta siis tehty precutina, niin elementti on heti paikallaan ja kerralla tehtynä. On aivan köykisempää käsitellä vain yhtä kalikkaa kerralla kuin sitä elementtiä, sillä elementtiä tehtäessä joutuu niitä kalikoita tekemään/käsittelemään huomattavasti enempi kuin precutissa.

Jokainen erilainen elementti vaatii oman "jiginsä" (älä vain sano, että ei tarvi, ei tarvikaan välttämättä, mutta jigi vähentää mittauksia ja ojennuksia) ja jokainen erilainen kalikka vaatii myös tavallaan oman "jiginsä" tai oikeastaan sahaan oman asetteensa (precutiin moottorisaha ei sovellu, saahan sitäkin käyttää, mutta sutta tulee).

Siis precutissa pääsee huomattavasti vähemmällä puutavaralla ja yhtään jigiä ei tarvita ja paljon muuta jää pois elementtihommaan verrattuna.

Täh!?
" kuin 5 metriä pitkän seinän.Samat lovet joutuu leikkaamaan kummassakin."

Tämä paljastaa nyt sen, että et ilmeisesti olekaan tehnyt yhtään runkoa ainakaan järkevällä tavalla, ainakaan et pitkänä etkä pätkänä, vaan toimit ehkä elementtifirman palveluksessa. Eihän noin missään tapauksessa kannata edes uumoillakaan.

Ja vielä: precuttina tehtäessä tarvitaan välttämättä yksi (mielellään osaava) henkilö ja mahdollisesti apuri ja runkoa syntyy huomattavasti nopeammin kuin ensin värkäten elementit. Kaikki tapahtuu järkevästi precutissa siinä plaanilla joko keskellä tulevaa rakennusta tai siellä sivummalla ulkopuolella. Voi voi jääpähän monta työvaihetta ja varsinkin puutavaraa pois verrattuna elementtisysteemiin ja mikä parasta rakennuksen eristyskykykin paranee ja paljon.

Tulipahan vielä mieleen, että pannaan hakukoneeseen sanat sattumalta<o:p></o:p>

avoin puurakennejärjestelmä<o:p></o:p>

niin sieltä tulee linkkejä ko. järjestelmään pilvin pimein, mutta älkää missään tapauksessa erehtykö tekemään talonne runkoa niissä esitety(i)llä tava(oi)lla, vaikka pitäisi olla huippuammattilaisten juttuja. Siinäkin eräässä linkissä heti etusivulla on miehiä pilvin pimein yhden elementin kimpussa. Aivan ihmeellistä touhua. Ei ajatteleva tee sillä tavalla. En pane tähän niitä täyttä soopaa olevia linkkejä. Ne löytyy hakukonettamalla ken haluaa katsella varoittavina esimerkkeinä. Se soopa on varsinaisesti siinä rakentamistavassa. Täällähän ei saa mainostaa! Tuossa hakukoneeseen kuinka ollakaan sattui vain tulemaan kaksi vapaasti käytettävää suomen kielen sanaa aivan satunnaisessa järjestyksessä.

En missään tapauksessa sano, että tulee sutta ja sekundaa, koska sitä siinä ei tule, vaan aivan hyvää rakennustapaa, mutta se "mutta" on siinä toteutustavassa, koska yksin toimittuna apurin kanssa pääsee parempiin tuloksiin ja lähes yhtä nopeasti. Siinähän pyörii osallistujia keskenään toistensa jaloissa kuin poroisännät poroerottelussa vai kuin porot aitauksessa kylläkin ilman sarvia. Yhdellä taitaa olla suopunkikin heitettynä. Onkohan se poro siellä seinän takana vai miten se oli?

Kyllä minä olen teettänyt niitä puutaloja tuolla precut järjestelmällä, eikä se nyt niin hirveän edistyksellinen ollut.Ompahan yksi tapa tehdä runko latsallaa ja nostee sen jälkeen pystyyn.

Eipä näköjään mennyt Mestarille vieläkään perille.

Jaa-a! Miten olet teettänyt, mutta se pitää tehdä aivan ite ennenkuin sen osaa. Juuri tuosta "latsallaan" tehtävästä hommasta juuri varoitin tuossa edellä "avoin puurakennejärjestelmä". Se on eräs tapa tehdä precutilla, mutta päin persusta tehtynä. Precut tehdään järkevimmin heti ja suoraan pystyyn lopulliseen muotoon ja järjestykseen, kun palikka pannaan/naulataan kiinni, niin se on heti kohdallaan ja siihen ei enää sen jälkeen millään tavalla kajota eikä käännetä/väännetä/nosteta/lasketa/liikuteta mihinkään, vaan se on heti oortningissa ja siinä. Miestä/naista rungon teossa ei tarvita kuin poroja aitauksessa pyörimässä, sillä yksi periaatteessa riittää ja mahdollisesti yksi apuri eli maksimissaan kaksi. Siinä työssä kolmas on jo täysin turhan panttina. Ei tarvita vastaavaa mesuakaan siinä seisoskelemassa, nostamassa turhaa kustannuksia, kun se naulari tai se passilainen on se vastaava mesu:

Toisella naulareppu ja vasara tai vain runkonaulain ja toisella vatupassi toisessa kädessä, jollon toinen käsi on vapaana pitämässä tolppaa pystyssä kahden naulan ajan. Sen jälkeen, kun naulari täydentää naulausta, niin apuri ottaa sen seuraavaksi sopivan kalikan siitä plaanilta seuraavan paikkaansa. Taas pitää sitä passilla ojennuksessa ja pystyssä sen kahden naulan ajan. Näin homma jatkaa matkaa kuin höyryjuna ja valmista luurankoa syntyy/päivä hurjasti.

Tätä hommaa voi täysin tehdä yksinkin pienin apuvälinein ja keskimääräisesti tehokkaammin kuin kaksin, sillä valitettavasti vatupassilainen joutuu seisoskelemaan ja odottelemaan naularia, koska naulaaminen on hitaampaa hommaa kuin passilaisen tehtävät.

Muuten miksihän ”precuttilainen yritys” taitaa olla johtavin "pakettilainen", jolloin palikat tuodaan raksalle paikalleen pantaviksi. Toisaalta miksi sen pätkimisen ja loveamisen teettää kalliisti, kun se on melko helppoa ja nopeaa tehdä itsekin. Sehän on vain poikki ja pinoon.<o:p></o:p>

On huomattava vielä, että puhdasoppisessa precutissa pisin syntyvä hukkapuupätkä on lyhyempi kuin lyhyin runkoon tarvittava kapula. Tietenkin ne loveuskappaleet ovat hukkaa, mutta ei netkään, kun sen osaa ja jatkoskohtia on vain rungon ala- ja yläjuoksuissa, koska puutavaran kauppapituusmaksimi massiivipuussa on 6 metriä. Toisaalta järkevä tapa on tehdä runko ”vaneripuusta” (ei-mainostaminen estää sanoa sitä oikeaa nimeä). <o:p></o:p>

Ja siten vielä siellä ”avoimessa järjestelmässä” sellaista, että harkitseva ei tee sitä missään tapauksessa eli tuulen suojan lätkäisee runkoon ennen villoitusta ja toisekseen älkää käyttäkö mitään ”tikullista” puuta, vaan aivan sileää.<o:p></o:p>

Mites se kansanviisaus sanoikaan: "helppoa kuin heinänteko kesällä". On myönnettävä vielä, että siinä hommassa auttaa hurjasti takana olevat todella itse tehdyt kilometrit, jolloin ei tarvita enää niksipirkkojenkan palstoja lueskella. Ei niin! Ja tietenkin palikat on tehty ennen kasauksen aloittamista. Joka osaa mitata ja osaa hieman laskea, niin pystyy kalikat täysin omatoimisesti tekemään - lovettuinakin ja on mittatarkkaa. 

Just joo.

Siitä tulikin sitten pitkästä rakentamista? Suurin “elementti” on itse pätkitty tolppa tai muu tarvittava palikka. Mikäpä siinä, kyllähän se onnistuu. Jonkunhan ne osat kuitenkin on pätkittävä.

marksto ainakin oivalsi nyt, jos ei ole aikaisemmin oivaltanut. Toisaalta se on aina pitkästä tehty, mutta kuka sen mihinkin asteeseen tekee on sitten asenne- ja rahakysymys.

elementeissä tulee turhia saumoja jos tekee pikku palasista ja enempi puuta kun tulee aina kaksi tolppaa vierekkäin sauman kohdalle. Paljon järkevämpi tehdä “pitkästä”. Runkotolpat voi itse maassa pätkiä “pre-cutiksi” ja tehdä lovet valmiiksi. Helppoa ja nopeaa.

Toki jos on nostokoneistoja, tilaa, voi niitä isoja elementtejäkin värkätä, mutta miksi ihmeessä.

Onko teillä tietoa mistä löytäisin rakennekuvia autotallin runkorakenteista? Onhan nuo omatkin tulossa rakennesuunnittelijalta mutta mieluusti tekisin hieman materiaalilaskentaa jo nyt.

Älä tee turhaa työtä! Tai pyydä suunnittelijaltasi edes joku hahmotelma, josta voit harjoitella ja saattapa se hahmotelmakin olla jo lähes oikea, mutta jostakin muualta se on melko varmasti täysin pöpelikössä.