Taloprojektimme on nyt siinä vaiheessa että appiukon kanssa väännetään kättä siitä, että tuleeko autotalli erikseen vai talon yhteyteen. Mielestäni erillinen autotalli sopii paremmin maisemaan ja talon yhteydessä se pilaa talon mittasuhteet. Appiukko on taas sitä mieltä, että erillisenä autotallista tulee liian kallis.
Onko joku tutkinut asiaa tarkemmin? Ajaako erillinen autotalli perheemme perikatoon ja ikuiseen velkahelvettiin? Ymmärrän kyllä, että erillisenä autotallista tulee kalliimpi, mutta puhutaanko tonneista vai kymmenistä tonneista? Pari tonnia ei minusta ole liikaa, mutta 20 tonnilla minäkin muutan jo mieleni
Millaisiin ratkaisuihin olette itse päätyneet ja miksi? Minut voi myös yrittää vakuuttaa siitä, että autotalli talon yhteydessä on paras ratkaisu, jonka voin elämässäni tehdä ja se takaa perheelleni ikuisen onnen
Talon lämmitys hoidetaan luultavasti PILPillä/vesikiertoisella lattia lämmityksellä sekä varaavalla takalla. Kannattaako vesikiertoista lattialämmitystä viedä erilliseen autotalliin? Maksaako se eristetty putki, jossa vesi kukee, mansikoita?
Vastauksistanne kiitollisena
Oletko muuttamassa appiukon kanssa siihen taloon vai miksi häneltä pitää kysyä?
pakettitalo valmistajien hinnastosta varmaan saa vähän käsitystä hinta erosta. jos löytyy vastaavan tyylisiä. putken hinnasto löytyy varmaan googlettamalla
Ha En ole muuttamassa appiukon kanssa vaan koska hän on suvusta ainoa, jolla on rakennuskokemusta, niin on sitten osallistunut aktiivisesti tähän projektiin. On lisäksi eläkkeellä. Ja muutenkin hankala tyyppi, joten olisin nyt kaivannut vinkkiä siihen, että mitä hänelle sanon kun keskustelu autotallista taas alkaa.
Tarkkaa laskelmaa en ole tehnyt, mutta uskallan väittää että plekät perustustyöt erillisessä autotallissa on 3000-5000€ kalliimmat kuin että tekisi samaan yhteyteen talon kanssa. Meille tuli erillinen autotalli ja tällöin kannattaa varautua jonkin verran suurempaan kaivuu-urakkaan koska veden, viemärin, sähköjen, sadevesiputkien ja salaojien kanaalikaivanto pitää tehdä tallille. Heitän arviona että puhutaan 2000-3000€ lisäkustannusta. Jos tarkoitat supraflex-eristeputkea niin hintaluokka on noin 100€/m eli riippuu kuinka kaukana talli on millainen lisäkustannus tästä tulee, helposti saattaa kääntyä suoran sähkölämmityksen puolelle jos laskee investointikustannusta.
Meillä kaava rajoitti siten että talli oli tehtävä erikseen, muuten olisin tehnyt sen samaan yhteyteen, tällöin olisi ollut pihaakin vähemmän aurattavana talvisin
Autotalli talon yhteyteen on edullisin ja käytännöllisin ratkaisu. Vaihtoehtoja on monia, ei sen tallin etu/takaseinän tarvi olla linjassa talonseinän kanssa ja katto voi olla alempana niin ei näytä ´kanalalta`
Ps. Appiukko puhuu viisaita kokemuksesta.
Käytännöllisyys riippunee myös autotallin käytöstä. Eli mitä siellä tehdään. Jos ns. normaali talli, jossa pääasiassa pidetään autoa ja joskus pikkuisen askarrellaan, niin talon yhteyteen vaan, saa sen siitäkin nätin näköiseksi.
Jos taas tarkoitus on pajottaa 6h/vrk jotain värkkiä, on erillinen talli mielestäni parempi melun ja paloturvallisuuden kannalta.
Lämmitys tosiaan kääntyy suorasähkön eduksi aika nopsaan kun putket maksaa tolkuttomuuksia ja hukkaa matkalla lämpöäkin, halvemmat enemmän toki.
Itselläni on erillinen, johtuen kaavamääräyksestä, mutta em. syistä halusin muutenkin erillisen. Sitä on mukava toisen vetää seinän takana unta kuulaan kun toinen laulattaa laikkaa ikuisuusprojektinsa kanssa.
Talon yhteydessä olevan autotallin plussana on myös se, että sieltä pääset autotallista sisäkautta taloon, siis ilman että täytyy kiertää ulkokautta.
Vaatii palo-oven ja käynnin jonkun erillisen pikkutilan kautta (tuulikaappi, KHH, tms.)
Tuossa pitää muistaa ilmanvaihto miettiä sitten ihan oikeasti, ettei talon iv vedä autotallin käryjä taloon.
jos teette autotallin auton korjausta ja rakentelua ynnä muuta puuhastelua varten tehkää omana rakennuksenaan. Jos tallissa taas on tarkoitus säilyttää autoa tehkää katos älkääkä tallia. Jos talli tehdään varastoksi tehkää talon päätyyn varasto, älkää autotallia. Autokatos on arkikäytön kannalta huomattavasti käytännöllisempi kuin autotalli.