Olen suunnittelemassa tulevan taloni pihalle varastorakennusta johon tulee kolmelle-neljälle autolle talli (joo... vanhojen autojen harrastaja olen ;) ja varastotilaa noin 20-25m2.
Tarkoitus oli alunperin tehdä pitkänmallinen rakennus jossa toisessa päässä on kaksi autotallin ovea ja kaksi auto voi kummastakin ovesta ajaa peräkkäin ja toisessa rakennuksen päädyssä olisivat nuo varastotilat. Rakennuksen on tarkoitus olla lämmin.
Aloin miettiä että rakennus voisi sopia paremmin tontille jos siittä tekisikin L-mallisen ja siirtäisi varastot rakennuksen sivulle olevaan osaan.
Tuleeko tuollaisen rakentaminen paljonkin kalliimmaksi/hankalammaksi kuin suorakaiteen muotoisen? Katoon tulee ainakin hiukkasen eroa L-mallin takia, mutta nostaako kustannuksia paljonkin?
-Tommi
Jso teet kaikin itte ja neliömäärä on sama niin ei kait siinä muuta mene kun aikaa enemmän koska nuo L-mallit vaatii aika lailla enemmän tekijältä.
Kannattaa ottaa myös huomioon että talliin tulee sitten 2 kulmaa lisää joten niitä on sitten enempi eristettäväksi.
Toki tuleehan kaikenlaista lisäräpeltämistä niitten jiirien kanssa yms.
Itse meinasin joo tehdä tuon talli-varastorakennuksen. Mitä nyt rungon meinasin teettää jollain porukalla pystyyn ja itse jatkaa siittä.
Katto tuossa itseä mietityttää, mutta onhan noita L-mallisia talojakin paljon, joten ei kait siinä sen kummempia.
Tässä voisi samalla kysästä että onko kokemuksia kuinka kannattaa tuollaisen lämpivän autotallin ilmanvaihto tehdä? Itse meinasin ilmanvaihtoa huippuimurilla jossa oli joku kosteustunnistin joka lisää höökiä kun kosteus nousee tallissa märän auton sinne ajamisen jälkeen. Tuloilma ihan vaan seinillä olevilla venttileillä ja poisto tuon huipparin kautta.
-Tommi