Autotallin ja varaston välinen seinä

Eli olen rakentamssa autotalli/varasto rakennusta. Luvassa lukee, että pitää tehdä paloseinä EI30 tallin ja varaston välille. Koko rakennus on kooltaan 45m_2 ja taloon matkaa yli 8m sekä samoin naapuurin rakennukseen. Eli onko tuo pakollinen ja tarviiko se tehdä aluskatteeseen asti? Sinänsä ihan järjetön vaatimus koko seinä, ottaen huomioon sen, että jos toinen palaa niin eiköhän se mene purkuun koko rakennus samalla.

Kyllä se on pakollinen, kun se on siellä luvassa niin sanottu. Sehän on ollut sen luvan saannin ehto. Onko sen alkujaan pannut/merkinnyt suunnittelija vai luvan myöntäjä? silläkään ei ole merkitystä.

Jos haluat siihen muutosta, niin haepa muutoslupa, mutta entäpä, jos se on sielläkin!

Se on tehtävä vielä aluskatteen yläpuolellekin. Näin se on. Se vain on näin! Älä ole polttamassa kuitenkaan vielä.

Monta:"Onko sen alkujaan pannut/merkinnyt suunnittelija vai luvan myöntäjä? silläkään ei ole merkitystä."

No itse olen tallin piirtänyt ja luvan myöntäjä halusi tuon paloseinän siihen. Missään luvassa tai rakennepiirrustuksessani ei lue, että se pitää olla aluskatteenkin ylitse ja eihän sitä edes ole mahdollista tehdä kun on kuitenkin harjaristikot. Näin ymmärsin rakennustarkastajalta, että riittää kun on ristoikoihin asti tehty.

Mietin tässä myös semmoista, että joskos laittaisi palo-oven siihen seinään. Onko tämä mahdollista ilman poikkeuslupaa jos ovi on kuitenkin paloluokiteltu?

"No itse olen tallin piirtänyt ja luvan myöntäjä halusi tuon paloseinän siihen."

Tuossapa se! Siis oltava "paloseinä", joten muutosta ei kannattane yrittääkään. Yritäpä pullakahveilla! 

"Missään luvassa tai rakennepiirrustuksessani ei lue, että se pitää olla aluskatteenkin ylitse ja eihän sitä edes ole mahdollista tehdä kun on kuitenkin harjaristikot."

Sinne pannaan vähintään paloluokiteltua villakaistaletta.

Kysypä siitä ovesta samalla, kun olette pullakahveilla.

Mulla on kanssa rakenteilla samanlainen rakennus jossa on toisessa osassa talli ja toisessa osassa varasto. Meillä myöskin rakennustarkastaja ja rakennuslupa vaatii väliseinän EI30 tasolle eli toiselle puolelle on tultava tupla gyprockit. Seinää ei kuitenkaan vaadittu aluskatteen ylitse.

Lisäksi molempien osien sisäkattoon vaaditaan myös tuplagyprockit. Tuota perusteltiin sillä että rakennuksessa on käyttöullakko.

LVI putkiin taas vaaditaan palopellit siihen kohtaan josta menevät tuon EI30 seinän läpi huonetilassa. Meinasin itse laittaa putket välikatolle tuolien väliin mutta sitten olisi kuullemma palopellit tarvittu jokaisen tulon ja poiston kohdalle erikseen :slight_smile:

Maverick:
"Lisäksi molempien osien sisäkattoon vaaditaan myös tuplagyprockit. Tuota perusteltiin sillä että rakennuksessa on käyttöullakko."

Meillä ei tuplagyprockeja vaadita ja tuo käyttöullakko kaiketi selittää sen kun en moista tuohon laita.

Maverick:
"LVI putkiin taas vaaditaan palopellit siihen kohtaan josta menevät tuon EI30 seinän läpi huonetilassa. Meinasin itse laittaa putket välikatolle tuolien väliin mutta sitten olisi kuullemma palopellit tarvittu jokaisen tulon ja poiston kohdalle erikseen :)"

Tämän takia teenkin"painovoimaisen" ilmanvaihdon molempiin tiloihin erikseen :slight_smile:

Tilannehan on se,että eri paikkaunnilla rakennusvalvonta tulkitsee lakia erillailla. Siksi näitä erillaisia ohjeita tulee.Mutta on hyvä muistaa lähtökohta, rakennusvalvonta on aina oikeassa.

Sen verran selvittelin tarkastajalta vielä, että tosiaan tuo väliseinä pitää tehdä vesikattoon asti mutta antoi toisenkin vaihtoehdon. Eli seinän voi päättää kattotuolien alapintaan/yläjuoksun tasoon mutta silloin pitää laittaa tallin kattoon tuplagyprocit. No tämä on se helpompi vaihtoehto ja etenkin nopeampi sekä järkevämpi.

Kyselin myös oven lisäykseta seinään ja sen saa laittaa kunhan täyttää EI15-määräyksen sekä kuvat pitää muuttaa rakennuksen käyttöönottoon mennessä.

Kun rakennustarkastaja on tyytyväinen,rakentajallakin on hyvä olla.

+x[quote]
[b]jihaa - 10/4/2010[/b]
Eli olen rakentamssa autotalli/varasto rakennusta. Luvassa lukee, että pitää tehdä paloseinä EI30 tallin ja varaston välille. Koko rakennus on kooltaan 45m_2 ja taloon matkaa yli 8m sekä samoin naapuurin rakennukseen. Eli onko tuo pakollinen ja tarviiko se tehdä aluskatteeseen asti? Sinänsä ihan järjetön vaatimus koko seinä, ottaen huomioon sen, että jos toinen palaa niin eiköhän se mene purkuun koko rakennus samalla.
[/quote]