Autotallin laatan kuivuminen

Mitä suosittelette tehtävän kun pitäisi saada maalattua betonilattia epoksimaalilla ja märkää on? Valu on tehty 5 viikkoa sitten, ja oli 2 viikko muovilla peitetty, jonka jälkeen oli hionta. Nyt kosteus on 140 - 150 mittarilla, joka näyttää 4 cm syvyyteen. Valun ala on n. 60 neliötä ja paksuus 14 cm. Oviaukkoja on kolmella sivulla 3x2,5 m + 1x1 m ja ne ovat pressulla peitettynä(hionnan jälkeen alaosat ovat olleet käärittynä ylös vajaa metrin). Katossa on höyrynsulkumuovi ja elementtiseinissä tuulensuojalevyt. Olen arponut pitäsikö pressut vetää alas ja lämmittää tilaa ja tuulettaa vain välillä vai poistaa katon höyrynsulkumuovi. Neuvoja otetaan nöyrästi vastaan, kiitos.

Ihanteellisissa oloissa kestää noin 14 viikkoa tuo kuivuminen pinnoistuskuivaksi. Todennäköisesti aikaa kuluu enemmän. Selvitä epoksin kohdalta se, että mikä pitää betonin kosteus% olla, että pinnoitus on mahdollista. Betonihan ei varsinaisesti kuivu, vaan kemiallinen rekatio sitoo veden ja samalla betoni lujittuu. Tuota ei pysty nopeuttamaan, pysäyttämään kyllä (pakkasella niin käy, tosin jos betoni on oikeasti vielä märkää, niin sillon betoni jäätyy ja menee pilalle). Mikähän mittarisi asteikko on, ja mitä se mittaa?

Pintatunnistimella ei voida mitata betonin kosteutta. Oikea tapa on tehdä porareikämittaus ja määrittää betonin suhteellinen kosteus.

Eri pinnoitteilla on omat betonin suhteellisen kosteuden arvot.

Mittari oli Trotecin ja asteikon mukaan 80 tarkoittaa kuivaa, 200 on suurin mahdollinen lukema. Maalipurkissa lukee, että suhteellinen kosteus pitää olla alle 97. 

Auttaisiko kosteudenpoistaja asiaa, vai mitä suosittelisitte? Jos ei tee mitään kuivuuko se ikinä? 

Pintamittari ei ole kosteusmittari.

Sillä ei saa suhteelisen kosteuden arvoja!

Tuo arvo 97 on suhteellista kosteutta, eli 97% RH.

Mittauta se laatta porareikämittauksella niin saat oikeat arvot.