Autotallin lattia valu 2 kerroksessa

minulla on aikomuksena valaa autotallin pohja itse,arvioitu betonimäärä n.5,5 kuutiota,kysyisinkin kummin olisi parempi tehdä koska kerralla sitä ei varmasti jaksa yhtäkyytiä tehdä että valaisi koko alueelle ohuen kerroksen alle ja toisella valulla pintavalun myöhemmin ,vaiko tietty alue valmista ja saumakohdat väliseinien kohdalle ja miten kestää lattia väliseinien kohdalla kun talli on 2 auton talli 7.5m*8m jossa myös varasto ja puu liiteri valun paksuuden ajattelin tehdä 10cm,tiedän että on helpompaa ottaa valmismassa mutta kun en ole voittanut lotossa miljoonapottia eikä ole nokian pääjohtajan tuloja yritettävä tehdä mahdollisimman edullisesti

jos otat säkkikamasta niin halvemmaksi tulee tilata autolla 5.5kuutiota valmista massaa.

Kysyjä hyvä! Juuri siitä syystä, kun et ole sitä ja sitä, niin köyhän ei kannata hyvin halvalla pyrkiä tekemään mahdollisimman kalliisti eli tehdä se aikomallasi tavalla. Sörssit hommasi täysin ja kaiken lisäksi tasaisuus ja kaadot ovat päin päin päin… sitä.

larmatin kerro minullekin missäpäin on niin halvat hinnat betonifirmoilla niin otan heti sieltä!kyselin betonifirmoilta hintoja ja kyllä säkkitavarasta tehtynä tulee paljon halvemmaksi!betonifirmasta otettuna kun hintaan lisätään alv+matkakulut(jollei ole muutaman km päästä asemalta,mitä en ole)niin kyllä valmiille massalle tulee hintaa ja purku aika on vaan 20min ylimenevältä ajalta veloitetaan jokaiselta 5min.yli 10€.tarkoituksena ei ole asua tallissa se on enemmänkin rakentelu yms.paikka joten ulkonäölliset seikat on sivuseikka ja kyllä jos pinnan liippaa kyllä mielestäni pinnasta tulee aivan yhtä tasainen kun kerralla valettaessa.

No eihän se pintakiilto olekaan tärkein, vaan se rakenne ja laatu.

Väitän, kuten Larmatin, että betoniasemalta tilattuna tulee edullisemmin.

Oletkohan arvon teeseitserakentaja laskenut paljonko aikaa, vaivaa ja rahaa se säkkitavarasta lattian valaminen maksaa? 1000kg:n säkistä saa valmista betonimassaa noin 450 litraa, eli niitä tonnin säkkejä tarvitset vaatimattomat 12 kpl - laske paljonko ne tontille tuotuna maksaa sinulle. Mieti mikä työ kun sun myllyyn mahtuu se kottikärryllinen massaa kerralla.

Käytä hyvä mies järkeä ja tilaa betoniasemalta.



Jos mahdollisimman halvalla haluat päästä niin jätä talli maapohjalle.

Niin ja jos se myllykin on isänäidinkumminkaimalta haettava sieltä 150 km:n päästä ja tietenkin palautettava ja sitten se mylläys on milloin mitäkin vesimäärästä puhumattakaan.

eikös 1000kg säkki maksa sen 90Euroa on noin 1080€ plus rahti tai miten sen saa hommattua.

Betoni maksaa noin 100€/kuutio asemalta. jolloin jää viellä 500€ rahtiin ja ylimääräiseen purkuaikaan.

Sitten kun laskee sen laatueron ja työn mikä sitä on myllätä niin kumpikohan on järkevämpää?

"järkevyyden" päättää maksaja, mutta onko se järkevää, onkin toinen juttu ja usein ei ole. Miksi niitä "järkeviä" aivoituksia kysellään täällä? Sehän se ihmetyttää ts. tehdä niin kuin on tekijän kannalta"järkevää" ja saada vielä huonompi omatunto: teen niin kuin on "järkevää", mutta päin …ttä teen. Että niin se vain menee.

Sitten kysellään myöhemmin täällä, "kun tein niin "järkevästi", miksi se meni pieleen? Miten korjaan sen? Heittäkääs vähän ohjetta!" 

Otat vaan sovinnolla valmisbetonia. Pyydä notkistetta sekaan niin tasoittuu melkein itsestään kun vibralla työntelee. Muut ratkaisut ovat työläitä.

mylly on omasta takaa eli ei tarvitse sitä etsiä,en ole samaa mieltä että valmisbetoni tulisi halvemmaksi kun säkkitavara,säkkitavara on n.300€ halvempi(nykyisin 25kg säkki on myös 1000kg) ja siihen kun lisätään vielä kulj.kustannukset n.70€+alvit valmisbetoni on n.400€ kalliimpi,“monta” olet oikeassa järkevyydessä,valmisbetonilla on kyllä nopeampi ja vaivattomampi tehdä mutta betonifirmojen kiskurihintojen takia itse tekemänä jos ei omalle työlle laske hintaa järkevämpää tehdä,kysyin 1 keskustelussa mielipidettä 2 vaihtoehtoon valmistustavasta siihen ei ole kukaan antanut minkäänlaista mielipidettä,kysyin asiasta rautakaupassa siellä sanottiin että tehdäänhän niitä isoja hallejakin valuja useammassakin osassa miksei se onnistuisi myös autotalleissa.

Toki voit tehdä kahdessa kerroksessa ja voit valaa vaikka neliön ruuduissa ei siinä sen kummempaa, mutta
Mylyllä tehtäessä menee massa herkästi liian notkeaksi (liikaa vettä) ja silloin laatta kutistuu voimakkaasti. Toisena riskitekijänä on kaksoislaatan valussa, että päällimmäinen laatta korkka irti ja tulee ns. kopolattia.
Se nyt on ihan rakentajan oma asia miten tekee, mutta valmisbetonilla valettuna on asia "hetken hurma" valmista tulee. Massa on valmisbetilla kertaluokkaa parempaa ja jos vielä notkistetaan, jolla saadaan laatan kutistumat huomattavasti pienemmäksi.

Nii-in!
1) Varmasti tulee "halvemmaksi", kun tekee itse ja omalle työlle ei laske palkkaa. Näinhän se on tietenkin tehtävä eli otettava harrastuksena. Mutta mutta ja mutta, kun betonihommissa ottaa laadun työntuloksena huomioon, niin silloin se halpuus keikahtaa toisin päin eli se on kallista. Kannatan yli kaiken itse tehtynä vaikkapa kaikki, mutta se homma on silloin osattava, korostan osattava. Ei riitä, että luulee osaavansa. Betonissa osaamattomuuden huomaaminen on aina myöhässä, siis aina myöhässä. Se on päivän selvää, betoni ei odota ja toisekseen sen seostaminen on jo oikeastaan "avaruustiedettä", jotta seos on oikea sekä tasalaatuinen että kestävä.

On myös muistettava, että betoni ei anna koskaan anteeksi, vaikka kuinka pyytelee ja/tai rukoilee!
 
2) Kun haluat säästää rahassa, niin silloin et säästä laadussa vaan päinvastoin. Betonointi on alusta loppuun saakka oltava täysin osaavissa käsissä, siis alusta loppuun saakka. Osaavissa käsissäkin tahtoo usein tulla epäonnistumisia, mutta se tapahtuu usein siellä betonoinnin loppupäässä, koska nykyisin betonin valmistaa täysin rutinoitunut tekijä eli automaatti, johon on ohjelmisto tehty tarkkojen tutkimusten ja kokemusten mukaisesti. Betonin valmistus on myös tarkasti valvottu ja laboraatiotestattu kaiken aikaa.<o:p></o:p>

3) Kun teet itse, niin silloin ei toisaalta kannata ottaa ns. säkkitavaraa, vaan ota <o:p></o:p>

a) käyttökelpoinen hiekka (kerralla tuotuna tai vähiä kuormia, älä rahtaa sitä ha-peräkärryllä, sillä silloin se ei pysy "tasalaatuisena")<o:p></o:p>

b) sementti säkeissä<o:p></o:p>

c) juomakelpoinen vesi<o:p></o:p>

d) hiekkamitta<o:p></o:p>

e) vesimitta<o:p></o:p>

f) sementtimitta<o:p></o:p>

g) mylly<o:p></o:p>

h) sekundaattori eli sekuntimittari<o:p></o:p>

i) pressu eli peitto hiekkakasalle<o:p></o:p>

4) Selvitä kaikki edellä lueteltujen käyttö tarkkaan ja myöskin myllyynannostelujärjestys aikoineen (tämä on tärkeä). Ehkäpä ihmettelet miksi i)? Se johtuu siitä, että myllyyn laitettavan hiekan kosteuspitoisuus on oltava aina sama tai se on aina joka myllykerta huomioitava. Betonin suhteitus on siis sitä "avaruustiedettä".<o:p></o:p>

5) Sitten vielä on osattava se betonin tasoitusveto ja liippaus, jossa nykyisin tehdään suurin virhe normaalilla ok-työmaalla, kun siinä halutaan säästää, jolloin tulee niitä kalliita jälkikorjauksia.<o:p></o:p>

6) Kun teet sitä lattiapuoliskoa, niin kahville ei kannata missään vaiheessa lähteä eikä ihailla "kättensä" töitä työn kuluessa, vaan painettava urakalla kokoajan. Osaavaa koulutettua henkilökuntaa oltava ja juoma henkilökunnalle siitä betonivesitynnyristä.<o:p></o:p>

7) Sauma väliseinän kohdalla on aivan oikea paikka.

8) Älä vala kahdessa kerroksessa sitä lattiapuoliskoa, vaan kerralla koko paksuudeltaan, sillä jos sen teet, niin varmasti tulee sutta (myös osaavissa käsissä), siis varmasti.

9) Jos teet säkkitavarasta, niin silloin rahasäästösi jää olemattomiin hyötyynkin nähden. <o:p></o:p>

10) Hyvää matkaa!<o:p></o:p>

Edellä hyvä esmerkki joutavasta söheltämisestä. 1000 kg säkissä on kiviaines ja sementti mukana. Vesi vaan lisätään työmaalla, jonka lsiäämisestä hieman varoittelin.

Myllyssä tulee kerralla korkeintaan 50 litraa. Massaa pitää pyörittää jonkin aikaa ja tyhjennykseen ja täyttöön menee oma aikansa. Ripeästi tehtynä päästään ehkä kymmeneen satsiin tunnissa. Mylly pyörii siis vähintään 11 tuntia. Tarvitset hommaan kaksi apumiestä. Jos saat nekin ilmaiseksi niin sitten ehkä voisi ajatella moisia talkoita. Lykka till.

"Edellä hyvä esmerkki joutavasta söheltämisestä. 1000 kg säkissä on kiviaines ja sementti mukana. Vesi vaan lisätään työmaalla, jonka lsiäämisestä hieman varoittelin."

UGH! Suuri Päällikkö on puhunut! Panepa söheltäjä taas pannaan niin kuin ennenkin, kun Suurella Päälliköllä tieto loppuu, niin Suuri päällikkö pääsee vapaasti puhumaan/kertomaan satujaan!

olen itsekin ajatellut kaksoislaatalla valua että siinä on riski tulla laattojen väliin ns.kupla mikä varmasti halkaisee päällislaatan,tarkoituksena onkin ottaa valmiit hiekkakuormat hienompaa soraa ja sepeliä jota sekoitetaan 1/2 ja kyllä on tiedossa että satsin pitää antaa pyöriä 10-15min vähintään että se sekoittuu kunnolla(on tullut jokunen myllyllinen pyöritettyä 80-90 luvulla oltuani 5v muurarin apurina rakennustyömailla),ja niinkuin kerroin tarkoituksena on tehdä valu alueina n.15-20neliön kokoisina että saumat jäisivät väliseinien alle missä ne ei haittaa

Varmaankin kaikki onnistuu kertavaluna vaikka itse sementin ja hiekan sekoittaisikin kunhan on riittävän iso mylly.

Mutta siihen pinnan liippaamisenn ja tasoittamiseen kannattaa ottaa ammattimies, ehdottomasti. Työpäivästä tulee pitkä, mutta se ei liene mahdotonta terveille riskeille miehille. Tehdäänhän sitä suurempiakin valuja jatkuvana valuna.

"pm"jos 10 myllyllistä tunnissa tekee siinä ei kerkeä yksi myllyllinen pyöriä kuin alle 5min ja tyhjennys ja täyttö kun lisätään pienenee aika vielä,mikä tarkoittaa ettei aineet kerkeä ees sekoittua,kyllä valvojalla pitäisi ees senverran olla tietoa jos antaa neuvoja että tietää mistä puhuu!mulle on kouluja käyneet ammattimuurarit mitkä olleet työelämässä jo useita 10 vuosia kertoneet sen asian että laasti pitää antaa pyöriä myllyssä vähintään sen 10minuuttia että aineet sekoittuvat keskenään,tietysti jos ei ole mitään väliä voihan ainesosat käyttää vaan myllyssä ja kipata pois,todellinen aika jonka tunnissa kerkeää tekemään on max.4 myllyllistä jos haluaa laastista ees kohtalaista laatua.

Laastin ja betonin sekoittaminen on aivan kaksi eri asiaa. Pienellä myllyllä tehtynä 5 minuutin sekoitusaika riittä betonille. Aika mitataan siitä kun kaikki osa-aineet ovat myllyssä. Mutta eihän pienellä käsimyllyllä tosiaankaan saa kuin 4 tai 5-myllyllistä tunnissa, koska pitäähän se betoni sieltä tyhjentää ja lastata taas uusi satsi… Laasteilla on huomattavasti pitempi sekoitusaika.

Betonitehtaissa, joissa ovat isot ja tehokkaat sekoittajat riittä 1-minuutin sekoitusaika siitä kun kaikki osa-aineet ovat myllyssä.