Ostin 2005 rakennetun kiinteistön johon kuuluu lämmin autotalli. Suureksi hämmästyksekseni tajusin kaupan jälkeen, että autotallin lattiassa ei ole kaatoa eikä lattiakaivoa. Tallia voi siis käyttää vain kuivaan aikaan, kesähelteillä jolloin koko tallia ei muutenkaan tarvitse!
Olen ymmärtänyt, että lattiakaivo ei ole pakollinen autosuojassa, mutta miten on kaadon laita? Kuulin jostain huhun, että autotallin lattiassa on määräysten mukaan oltava kaatoa esim. oven suuntaan. Löytyykö tästä määräyksiä ? RakMk D1 tai vastaavaa ???
Siis etkö käynyt siellä autotallissa ennen talon ostoa.
Löytyy jopa täysin ostajan puolella olevasta laista eli maakaaresta: selonottovelvollisuus!!!!!!!!!!!!!!!!
Eihän autotallia kannata käyttää auton säilyttämiseen, sehän ruostuu, mutta jos käytät, niin kuivaa se oikein huolella aina ennen säilöön panemista.
Toisaalta on niinkin vielä, että märkä auto nostaa autotallin kosteuspitoisuutta ja jos siellä on vielä huono ilmanvaihto, eikä anneta tuulettua sen kunnolla pihiydestä tai on tehty ilmanvaihto alunalkaenkin huonoksi (tämäkin selonoton piirissä), niin silloinhan rakenteet tuppaavat homehtumaan. Että siinä sitä sitten ollaan.
Se on siinä!
Olen tuskaisen tietoinen tästä velvollisuudesta, mutta en kiireessä alkanut mittailemaan kaatoja kun ei sattunut olemaan laseria eikä palloa mukana asuntonäytössä.
En kerjännyt tuolla kysymykselläni vinoilua keneltäkään, joten voitte mielestäni viisastella vaikka vaimollenne jos ottaa noin päähän.
Pyydän edelleen itseäni viisaammilta tietoa siitä, onko olemassa määräys, jossa velvoitetaan tekemään autotallin lattiaan kaato.
Turhanpäiväisten viisastelijoiden ei kannata haaskata kallisarvoista aikaansa minulle pottuiluun, minun pomo hoitaa kyllä sen homman teidän puolestanne.
Kiitän asiallisista vastauksista jo etukäteen.
Eikö totuus kelpaakaan, ei pomolta myöskään?
Mene torille potkimaan mummoja jos et osaa vastata asiallisesti. Kaikesta päätellen et osaa muuta kuin vinoilla, tietoa ei näköjään tipu.
Ps. Taidat olla työtön, kun on ollut aikaa kirjoitella 2716 viestiä, en ihmettele.
Noitako neuvoja sinä noudatat? En suosittele enkä hyväksy sinun neuvojasi. Kenen edun mukaista? Oletko neuvonut noita potkijoita, jolloin pomosi ei ole myöskään hyväksynyt niitä neuvojasi?
Siis totuutta et halua?
Pyydän, että et enään vastaa tähän viestiketjuun.
Säälittävää.
Pyydän siis edelleen TIETOA joltakulta joka tietää asiasta jotain.
Kiitos.
Onhan se hyvä näin jälkikäteen ottaa selkoa, mutta se on tietenkin siinä sarjassa "On hyvä tietää ja rypistäminen on myöhäistä". Toisaalta onko sillä sama merkitys kuin käärmeen ajaminen pyssyynsä? Ilmeisesti on! Ole hyvä!
PS! Työaikaasiko sinä käytät kirjoitteluusi? En ihmettele pomoasi!
Eli sinä et tiedä kysymästäni asiasta yhtään mitään. Todista että olen väärässä kertomalla rakennusmääräyskokoelman numero.
Olen jo todistanut! Todista sinä, että olen väärässä.
Minkä numeron niistä määräyskokoelman numeroista sitten haluat?
No voi hyvät hyssykät. Jos sinä esiinnyt jonkinlaisena asiantuntijana tällä keskustelupalstalla, niin kyllä varmasti muistat myös ulkoa missä määräyskokoelmassa on maininta autotallin lattiasta. Mutta kun et näköjään osaa muuta kuin soittaa suutasi, niin eipä sinulta tietoakaan voi odottaa. Hyvä että olet työtön, etpä tee lisää uutta sutta ja sekundaa.
Lopetan tiedon metsästämisen tätä kautta tähän. Koko rakennusala on täynnä rosvoja eikä suoraa vastausta saa mistään. Teetän lattian tutulla miehellä uusiksi samalla kun laajenna tallia 2 paikkaisesta 6 paikkaiseksi, jotta saan kaikki keräilyautoni sama katon alle.
Mahtavaa! Mahtavaa, kun pääsee retostelemaan meille rosvoille. Minäkin keräilen autoja ja annan ne aina eteenpäin, mutta en kerro minkä kokoisia ja minkä kokoisille. Tulet vielä kateelliseksi. Tulihan se retostelu sieltä vihdoin viimein. Muilta osin kuin lattian tasaisuuden osalta en ota kantaa ja särje unelmiasi lisäten tuskaasi. Sääliksi käy jo tuokin tuska, kun on tehty oikein. Sitä en halua kullakaan/lukeakaan, mitä olisi tapahtunut myyjälle, jos se olisi tehty väärin.
Eihän suoraa vastausta voi sinulle sanoa, koska silloin särkyy unelmasi ts. se tallisi lattia on tehty tasaisuuden osalta täysin oikein ja missään kokoelmassa ei ole määräyksiä autotallisi lattiakaadoista, joten mitään numeroa en voi antaa ellet sinä keksi sitä, minkä kokoisen numeron haluat.
Sen verran kuitenkin opastan, että se tuttu mies tekee usein juuri sitä sutta, joten kaikkia lattialle valunutta vettä ei kannata virtauttaa ulko-ovesta pihalle ainakaan pakkasella,
kun tarkkoja ollaan (ainakin näillä seuduin ollaan aina), niin ei ollenkaan. Kysäsepä siltä tutulta sitten tuo asia, kun se sitä sutta sinulle virittelee.
Autotallissa ei tarvitse olla kaatoa eikä lattiakaivoa. Jos autotalliin laitetaan lattiakaivo, pitää sen olla öljynerotuskaivo, esim. minipek. Se onkin sitten jo metrin korkuinen pömpeli.
Öljynerotuskaivo on pakollinen jos lattiakaivollisen autotallin koko on >= 40m2.
Arvoisa Pm.
Kiitos asiallisesta vastauksesta, löytyihän täältä joku täysijärkinenkin! Taidat ikävä kyllä olla oikeassa. Pitää tehdä laajennuksen yhteydessä vähän isompi remontti koko rakennukseen, mm nostokisko kattoon, vesipiste, öljynerotuskaivo ja ulkopuolelle imeytyskaivo. Kunnan tarkastaja sanoi tällaisen järjestelyn kelpaavan kotikunnassani.