Autotallin seinien lisäeristys

Mitenkähän kannattaa hoitaa vaiheeseen jääneen autotallin seinien lisäeristys, kun tällä hetkellä 15cm paksu runko villoineen ja haluan 5cm lisää? Mitään seiniä ei ole vielä levytetty.

Olen puntaroinut seuraavien vaihtoehtojen välillä.
1) Lisätään 2x2 koolaus samansuuntaisesti rungon kanssa + 5cm lisävillaa, tämän päälle muovit, vaakakoolaus laudoilla ja levytys.
2) Lisätään 2x2 koolaus ristiin rungon (eli vaakakoolaus) kanssa + 5cm lisävillaa, tämän päälle muovit, vaakakoolaus laudoilla 2x2 koolauksen suuntaisesti ja levytys.
3) Laitetaan jo tässä vaiheessa muovi, tämän päälle 2x2 koolaus + 5cm lisävillaa ja levytys.

Kohta 3 tulisi luonnollisesti halvimmaksi, mutta onkohan rakenteellisesti ok? Kiitos.

Onhan se, mutta vaakaleytys on huono ja lisää työtä ja muutenkin vaikeampi kuin pysty!

Hyvin lyhyt oppimäärä:
Pistä 30mm polyuretaanilevy, ei EPS/XPS (ymmärsin sisäpuolelle) juoksevana suoraan jo-tolpitettuun (ei tarvitse saumat osua tolpitukseen). Kaikki levyt/palat elastisella vaahdolla liimaten keskenään, jäännöspaloista voit myös koota ”koko levyn”, ei hukkaa, joudut käyttämään sopivan pitkiä ruuveja.

2x2 kylmäsilta jää kokonaisuudessaan pois, samoin reikäiset muovit, samoin hurjasti työtä.
Sitten levytys, sähköt pintana, levyn alle rasioita varten vanerin/laudan/ohutta peltiä palat tai tolppien kohdalle. Muita raskaampia (esim.lavuaarit) taustaksi lautaa/vaneeria/ohutta peltiä.
Älä unohda, jos tarvitaan tuplalevy?! Merkitse kuitenkin tarkkaan tolppien paikat ylös-alas!
Muutaman päivän jälkeen edullisin ratkaisu. Älä erehdy vertaamaan mitä tarvikkeet nyt maksaa, siinä haksahdat, mutta se on sinun asiasi, ei minun. Taitaapa olla edullinenkin tarvikkeissa ja noudoissa. En viitsi laskea.

15 senttiä paksu villa on jo melko hyvä eriste. 5 sentin lisäeriste ei hauku hintaansa eikä pelasta maailmaa. En tekisi. (Tämä on mielipide).

+x[quote]
[b]jahau - 2/19/2020[/b]
Mitenkähän kannattaa hoitaa vaiheeseen jääneen autotallin seinien lisäeristys, kun tällä hetkellä 15cm paksu runko villoineen ja haluan 5cm lisää? Mitään seiniä ei ole vielä levytetty.

Olen puntaroinut seuraavien vaihtoehtojen välillä.
1) Lisätään 2x2 koolaus samansuuntaisesti rungon kanssa + 5cm lisävillaa, tämän päälle muovit, vaakakoolaus laudoilla ja levytys.
2) Lisätään 2x2 koolaus ristiin rungon (eli vaakakoolaus) kanssa + 5cm lisävillaa, tämän päälle muovit, vaakakoolaus laudoilla 2x2 koolauksen suuntaisesti ja levytys.
3) Laitetaan jo tässä vaiheessa muovi, tämän päälle 2x2 koolaus + 5cm lisävillaa ja levytys.

Kohta 3 tulisi luonnollisesti halvimmaksi, mutta onkohan rakenteellisesti ok? Kiitos.
[/quote]

Jos haluat villaeristettä käyttää niin 1 ja 2 käyvät, 3 on huono. Miksi haluat lautakoolauksen, tuleeko sähköt koolaustilaan? Autotallissa minusta myös pinta-asennus hyvä, helppo muuttaa/täydentää ja vähän ylimääräisiä reikiä seinään. Laita kuitenkin lautakoolaus aina pystyyn, helpompi levyttää. Myös vaneri hyvä pinnassa tai kipsilevyn alla, helppo kiinnittää myöhemmin raskaitakin esineitä.

Kyllä minä sen 5cm lisäeristeen joka tapauksessa laitan. Lautakoolauksen halusin juuri sen takia. että saisi sähköt piiloon, mutta nyt en ole enää varma :slight_smile: Toisaalta tuossa olisi sekin etu, että muovia ei ole heti rei’ittämässä ruuveilla, kun lautakoolaus antaisi hieman enemmän syvyyttä.

Tuo eps-homma on pois pelistä, koska tallissa on pikkasen liikaa (omasta mielestäni) pinta-alaa seinissä siihen hommaan eli talli on ~100m2 ja huonerkorkeus 3m.

Eli lopputulemana nyt äkkiseltään olisi, että laitan 2x2 vaakaan runkotolppien päälle k600 jaolla, muovi ja sitten vielä laudoilla pystykoolaus (sähköjen kuljettaminen toki hankalempaa kuin vaakakoolauksessa). Tuleehan seinästä näin tukevampikin, kun koolaukset ristissä. Tämän päälle sitten levytys.

EPS on pakkaustarvike. Kuka sitä nyt seinnään laittaisi?
Pikaisesti: Kun itse väkertää, niin palkkaa tulee /seinä noin 150 euroa, kun rahtaushommat jätetään pois laskuista. Jos teettää, niin kalliimmaksi menee villalla.
Se siitä ja sen kestävyydestä!

EPS toimii siinä kuin villakin, ehkä parempikin mutta työläämpi asentaa tiiviisti. XPS ja SPU molempia parempi mutta saumat pitää vaahdottaa ja silloin höyrynsulun voi jättää pois.

Aina kun kirjoitetaaan autotalleista, puhutaan kipsistä, ja kahdesta kerroksesta kattoon. Kannataa muistaa, että nuo tarvitaan vain silloin, kun etäisyydet toiseen rakennukseen ovat niin pienet, että palo-osastointi tarvitaan, Kaikki kipsit ja tuplakipsit tarvitaan sen toisen rakennuksen, ei autotallin takia. Mikäli esim autotalli on 8m etäällä kaikista muista rakennuksista, ei mitään paloaikavaatimuksia seinille tai katolle ole jai sisusmateriaali voi olla mitä hyvänsä.

Usein autotallirakennuksessa on myös varasto(ja) yms. ja myös silloin pitää olla palokatko. Myös lähellä naapurin rajaa yleensä vaaditaan palokatko.

" Kaikki kipsit ja tuplakipsit tarvitaan sen toisen rakennuksen, ei autotallin takia."
Höpsistä, kun on laput silmillä. Ei tarvita toista rakennusta, kun tarvitaan tuplakipsiä!

“Usein osastoinnin voi tehdäkin siihen ns toiseen rakennukseen”.
Höpsistä edelleen ja viisastelua. Se sallitaan jokaiselle, joka haluaa päteä. Jospa on jo toinen rakennus tehtynä, niin sitäkö lähdetään palo-osastoimaan. Siis esim. tiiliseinäverhous, jonka pintaan sitten kipsilevyä??? Niinkö? En toista sanomaani, joten pysyn siinä.

Millaista se on olla herne nenässä. Se varmaan turpoaa, jos on vaikkapa nuhakin eli vaarallista. Kyllä se niin on, ettäjoskun atotallin seinän toiseen rakennukseen/huoneeseen päin tekee palo-osastoivaksi vesikattoon saakka eli ruoteetkin katkaistuna väliin palovillaa, niin se riittää.

Ainakin meillä päin vaaditaan paloeristys EI30 jos autotallin/-katoksen yhteydessä on varasto tms. Pitää estää palon leviäminen autosuojasta varastotiloihin kuten rakennustarkastaja perusteli, aluksi oli vain autotalli paloeristetty mutta vaati myös autokatoksen eristettäväksi EI30 varastoista…