Autotallista sisätiloihin johtavien ovien kynnykset?

Arkkitehti piirsi kuviin 300 mm korkeat kynnykset kaikkiin autotallista sisätiloihin johtaviin (palo-)oviin. Kysyttyäni mistä tämä johtuu hän kertoi sen olevan määräys, ja syynä olevan pakokaasujen leviämisen estämisen. 

Sisäovet johtavat varastoon ja kellarikerroksen tuulikaappiin, joista toiset ovet varsinaisiin sisätiloihin. Suoraa yhteyttä asuintiloilla ja autotallilla ei siis ole.

Osaisiko joku vinkata / linkata minulle missä moinen määräys annetaan?

Kiitän!

Arkkitehti on oikeassa.

Vai olisiko sinulle parempi SRMK E4 : “…että, myrkyllisten tai palavien kaasujen leviäminen on tehokkaasti estetty. Em järjestelyksi hyväksytään ovin rajoitettu tila, jonka läpi kuljettaessa molempia ovia ei jouduta samanaikaisesti avaamaan.”

Myös sen välioven/-ovien “on sulkeuduttava itsestään ja tiiviisti.”
Kysypä siltä arkkitehdiltä.



Turha kai tästä on vängätä. Minä kun maalaisjärjelläni katsoin, että E4 esittää vaatimuksen “Yhteys…sallitaan…sellaisin järjestelyin, että myrkyllisten tai palavien kaasujen leviäminen on tehokkaasti estetty.” ja sen täyttävän ratkaisun “hyväksytään esimerkiksi ovin rajoitettu tila, jonka läpi kuljettaessa molempia ovia ei jouduta samanaikaisesti avaamaan.”

En edelleenkään keksi mistä vaatimus korkeaan kynnykseen tulee / miten lakia ei noudateta jos sellaisia ei suunnitella / toteuteta, mutta eipä tällä kai ole väliä. 

Kunnan rakennusvalvonta ilmoitti, ettei ole koskaan kuullutkaan tuollaisista 300 mm kynnyksistä ja oli suorastaan pahana siitä että ne haittaisivat kulkua niin paljon, ettei sellaisia sovi taloon suunnitella.

Tässähän wanhakin yllättyy oppiessaan, että PK-seudun kunnat eivät noudata lakia salliakseen ihmisten rakennella mitä lystäävät. Minä kun kuvittelin sääntelyn olevan kohtuullisen tiukkaakin :wink:

Tuolla ”Kunnan rakennusvalvonta ilmoitti, ettei ole koskaan kuullutkaan tuollaisista 300 mm kynnyksistä voidaan kiertää "Yhteys...sallitaan...sellaisinjärjestelyin, että myrkyllisten tai palavien kaasujen leviäminen on tehokkaastiestetty." Eli se on vaihtoehto, jossa tarvitaan huomattavasti enemmän mahdollisesti hukkatilaakin ja pantava useampi ovikin. 

Olenpa usein törmännyt tuohon juttuun.

Väite: ”Tässähän wanhakin yllättyy oppiessaan, että PK-seudun kunnat eivät noudata lakia salliakseen ihmisten rakennella mitä lystäävät.” on täysin valeuutinen, vaikka et ilmeisesti olekaan aivan uralilla. Totuus on toisenlainen.

”Minä kun kuvittelin sääntelyn olevan kohtuullisen tiukkaakin ;)” Saahan sitä kuvitella.

Laki on sellainen miten sitä luetaan. Hovissahan se usein muuttuu.


Tuohon ongelmaasi on toisenlainenkin ratkaisu, mutta sitä en kerro, sillä se on itse keksittävä eli hiffattava. Sitäkin on käytetty onnistuneesti.

Tää keskustelu menee ihmeelliseksi vatuloinniksi. Jos joku tietää, mistä tuo 300 millin kynnys tulee niin kertokoon heti.

Olo on kuin olisin erehtynyt kysymään ekaluokkalaiselta kumman isä on vahvempi. Ympäripyöreää sisällöltään vaihtelevaa selittelyä, vihjailua siitä kyllä minä tiedän ilman ainuttakaan konkreettista esimerkkiä saati yritystä vastata kysymykseen tai auttaa muuten ja loputonta itsevarmuutta (toistaiseksi) ilman katetta. Huhhuh. En vieläkään tiedä onko arkkitehti J881572161:n mielestä oikeassa vaatiessaan tuulikaappia JA 300 mm kynnyksiä, kun kahdessa ensimmäisessä vastauksessa arkkitehti oli oikeassa ja kolmannessa kunta on väärässä vaatiessaan tuulikaappia koska on parempiakin vaihtoehtoja. Unohtamatta sitä että toisen vastauksen mukaan kunta rikkoo lakia mikäli hyväksyy kaasutiiviin kaksiovisen tuulikaappiratkaisun yhteydeksi autotallista sisätiloihin :slight_smile:

Mutta nyt pari kysymystä joihin pyydän vastaamaan mikäli vastaajalla on jotain tietoa tai omakohtaista kokemusta jaettavaksi:

- Miten vuoden 2005 jälkeen rakentamassasi talossa on toteutettu talon yhteyteen rakennetun autotallin yhteys muihin sisätiloihin? Missä kunnassa rakensit? 

- Oletko koskaan kuullut 300 mm kynnyksistä autotalliin johtavissa sisäovissa, ja mikäli olet, tiedätkö miksi sellaiset laitettiin, ja minkälainen yhteys autotalliin muuten oli (eli esim. oliko kynnyksen edessä ns. tuulikaappia)? Tämänkin yhteydessä kunta ja rakennusvuosi kiinnostaa.

Kiitos!

En ole mitenkään tilivelvollinen kysyjälle enkä uhraa enää kovin aikaani kyseisenlaiseen suorastaan älyttömään jaaritteluun, kuitenkin omakohtaisesti ratkaisin sen 300 mm korkealla kynnyksellä (PK-seudulla, ei mikään tuppukylä), koska minulle se ei ole/ollut mitenkään kynnyskysymys. Järki hoi äly älä jätä. Tee niin kuin rakennusvalvonta hyväksyy - laillisesti tai laittomasti. Ei se minua häiritse eikä yöuniani mene.