Tarvitsisimme varmaa tietoa rakennuttamisen kustannuksesta. Nettiä saa etsiä päiväkaisia ja ainoastaan kustannusarvioita löytyy. Eli mitä se omakotitalon rakennuttaminen maksoi, kun ei itse tehnyt mitään. Olisin kiitollinen vastauksista.
Mainitkaa Tontin hinta, Liittymät luvat ja maamuokkaus, valitsemanne paketti, ja haluamienne muutoksien vaikutus paketin hintaan. Tuliko lisäksi autotallia tai muuta rakennusta, eli kaikki se mitä ei mainita muuttovalmis paketin hinnassa.
Tai jos asiaa ei voi/saa mainita kertokaa/vihjatkaa syitä. Tiedetään kyllä, että tarjous on aina henkilökohtainen, mutta kielletäänkö allekirjoitetuissa sopimuksissa hintojen maininta ?
"Nyt tarvitaan faktaa pöytään, Eli mitä se omakotitalon rakennuttaminen maksoi, kun ei itse tehnyt mitään."
"Rai jos asiaa ei voi/saa mainita kertokaa/vihjatkaa syitä. Meidän oma rakentaperheemme ei pääse edes pankkiin ja talotoimittajan tarjousta hakemaan, ellei toi toinen osapuoli saa jotain hintatietoa."
(On parempi, kun ei kommetoi, joten en kommentoi)
Minua jaksaa kummastuttaa ihmisten tökerö käytös. Edes alkeellistakaan kohteliaisuutta ei hallita. Tämähän on Suomessa myös kulttuurikysymys kun meidän kielestä puuttuvat pienet kohteliaat sanat kuten please tai bitte, joita muualla ahkerasti käytetään.
Rautakaupan kassakin sanoo, jos maksan kortilla, että "henkilötodistusta sitten tännepäin".
Vastaanpa kuiteskin: Kastelli EC103 + yläkerta + takkauuni = 165 500. Tontin hinta 40 000. Tonttityöt ja liittymät sekä vielä maisemointi 45 000. Näin saa etelä-suomessa muuttovalmiin talon 250 000 eurolla. Huomioi kuitenkin että joudut itsekkin tekemään osan hommista.(maalaus, siivous jne.) Tähän hintaan ei tietenkään autotallia tai muutakaan varastoa saa ja sisustustyökin oman mielen mukaan.
Kokemuksella nyt voin sanoa ettei noita muuttovalmispaketteja kannata ottaa. Mieluummin viittävaille valmis -paketti niin saa sisutuksen kerralla kuntoon ja kodinkoneetkin ovat toimivia. Lisäksi aina riippuu tuo hinta paikkakunnasta ja millaisen urakoitsijan otat tonttihommiin.
Onnea nyt kuiteskin mahdolliselle projektille.
Kiitoksia oikein paljon Lynx. Tuo paketti etelä Suomeen on näemmä vajaa 160 000. Mitä mahtoi olla maisemoinnin osuus ? Se on se työ jossa itse aiotaan säästää.
Ja Anteeksi REP, että teksti oli tökeröä. Oli hieman kiireinen hetki, ja halusin lähettää kysymykseni nopeasti.
Mutta paremmin muotoiltuna menisi ehkä näin…
Tarvitsisimme varmaan tietoa muuttovalmiin/avaimet käteen talon rakentamisen hinnasta. Muutoin projekti ei millään etene.
Pelkkä maisemointi oli noin 5000 euron tietämillä mutta voipi siihen vielä upota lisääkin kunhan ensi kesä koittaa.