Nyt täytyy taasen nöyrimmästi kysyä teiltä jo kokeneemmilta neuvoa.
Yhden potentiaalisen talopaketin avaimet käteen-hinnassa ja sisustusvalmis-hinnassa on eroa n.40.000e. Talon koko n.150m2. Itse olisimme valmiit lähtemään sisutusurakkaan, jos se laskelmissamme oikeasti osoittautuisi kannattavaksi. Kaikkea emme lähtisi itse tekemään, vaan ehkä suurimpaankin osaan sitten palkattaisiin itse tekijät. Sisustusmateriaalihankinnat tekisimme itse.
Nyt toivoisin kokeneemmilta arvioita homman kannattavuudesta suuntaan tai toiseen.
Kyllä se on niin arvoisa Keisarinna ratkaistava itse, sillä kukaan muu ei housuihisi aidosti (siis aidosti) voi tulla.
Niin, olispa se kiva kuitenkin kuulla muiden hintakokemuksia mahdollisesti toteutuneista projekteista. Tai muuten vaan käsityksiä (mielellään ihan realistisia) sisustamisen hinnasta ihan sellaisilla perustason normaalilaatuisilla tarvikkeilla.
Jos teette nuo jäljelle jäävät työt itse niin jotain voi säästyä, mutta en usko että muuten.“Avaimet käteen” tehdyssä talossa on yksi erittäin hyvä puoli: Budjetti pitää!
Kiva ja kiva! Onhan se tietenkin kivaa, mutta kyllä se niin on, että ehdottomasti itse "pähkäilee" ja sitten tekee oman/-t päätöksen/-t. Kivan perusteella ei kannata tehdä niin kuin muut tekevät, vaan täysin oman harkinnan mukaan, sillä itsehän maksat. Muut "kivat" eivät tule sitä miltään osin maksamaan eikä tukemaan. Kivat jutut voi sitten hakea sieltä kiskalta ja plarailla niitä sitten kaikessa rauhassa sohvalla ja kivan viinilasin tai kaljapullon siivittämänä ääressä, mutta jättää ne sitten myös sille olispakiva-asteelle.
Täällä ei kannattane kiva-kysymyksiä esittää kuin ei edes ajan kulukseen, vaan selvillä kysymyksillä ohjeita (oikeastaan mielipiteiteiä) joistakin tietyistä kulloisistakin yksityiskohdista, eikä missään tapauksessa esim. "paljonko maksaa sisustus, mielipiteitä?"
Kyllä miten sinä Monta jaksat käyttää aikaa, vaivaa ja sanoja kyykyttääksesi muita? Linjaat siinä sitten, että mitä täällä saa kysyä ja mitä ei. Jätä hei edes kerran vastaamatta, jos kysymys ei miellytä.
Ja varsinaiseen asiaan: on totta, että kysymys sisustuksen hinnasta oli aika väljä vastattavaksi. Ehkä jotain suuntaa voin antaa kertomalla, että olen omassa 97m2 paritaloasunnossani remontoinut kertaalleen käytännössä kaikki pinnat (3x mh, olohuone, keittiö, kph, sauna, wc) hintaan 36 000 euroa. Tuossa on mukana teetettynä kylpyhuone kokonaan ja saunan lattia (yht. materiaaleineen 9000€) ja pönttöuunin muuraus (2000€). Sähkötöitä on teetetty ehkä tonnilla. Loput olen tehnyt itse eli hinta koostuu materiaaleista. Puuta on pyritty käyttämään paljon, mutta mitään luxus-materiaaleja ei. Kalleimpia ovat olleet varmaan wc:n seinälaatat.
Kysyjän lopputulema riippuu tietysti erittäin pitkälle siitä, mitä tuo “sisustus” sitten ihan aidosti pitää sisällään. Mutta jos se nyt vaikka kaikkia pintamateriaaleja ja -asennuksia tarkoittaa, niin halvemmaksi silloin tulee ottaa se avaimet käteen varsinkin, jos ei itse pysty sitä sisustusta tekemään. Mutta onko hinta se määräävä tekijä, jää tietysti kysyjän mietittäväksi.
Voi Monta… onneksi tämäkään palsta ei ole sinun yksinoikeutesi, vaikka varmasti keksisit yksinäsi ihan yhtä paljon asiaa aidanseipäästä kuin aidanseipäästä. Olen lukenut sinulta asiallisiakin kommentteja, jos pysyisit niissä.
Muille kiitos. Siis tossa sisustusvalmiissa kaikki pintamateriaalit(märkätilojen lattialämmityskaapeleita myöten) ja kiintokalusteet, takka, väliovet, jäisi itselle. Sähköt olisi vedetty valmiiksi, mutta katkaisijat, pistorasiat ja sellaset tietysti puuttuisivat.
Tiloja olisi sauna, kylpyhuone khh, wc, eteinen, keittiö, olohuone, kirjasto, 2xmh, 2xtuulikaappi.
Itse kun laskeskelin materiaalien perusteella, niin tuntuisi, ettei kannata tehdä/teettää itse. Materiaalihinnat otin netistä sieltä mistä löysin, joten ei varmaan edullisimpia. Tarvittavan työn hinnasta ja määrästä mulla ei hajuakaan.
Siksi kaipaan muiden kokemuksia, kun emme ole ennen moista projektia toteuttaneet. Jos ei ole asiallista vastattavaa, ei tietenkään kannata vastata. Tämän selkeämmin en osaa kysyä.
Täytyy nyt sen verran yhtyä Montan kommenttiin, että onhan tuo sisustusvalmis ja avaimet-käteen-valmiin vertaaminen mahdotonta, kun Keisarinna ei vaivaudu tai tiedä kertoa yhtään mitään näiden vaihtoehtojen eroja. Sellainen käsitys on tullut, että alkuperäisen kysyjän tiet-taidon varaa ei voi paljoa laskea, joten siinä mielessähän se on sama kellä sen teettää. Jos itse ei pysty osallistumaan (sitä kautta säästämään), niin tuskin isoja eroja tulee eri firmojen välillä.
Tuohon hintaan voisi ottaa kantaa, jos edes olisi jonkinlaista tietoa näiden ratkaisujen välillä. Onko avaimet-käteen valmiina pinnat oikeasti vain pintoja vaille valmiita vai pitääkö esim sisäseinät vielä hioa, onko saunassa tuuletusrimoitus jo ja vain paneeeli puuttuu, laatoituksia varten kosteuseristykset vai ei, maalataanko seinät vai tapiseerataan, listat varmaan puuttuu avaimet-käteen paketista jne Pikkujuttuja kaikki, mutta omien kokemusten mukaan noista koostuu loppujen lopuksi kohtuullinen summa + työt päälle. Kannattaa nyt ensin varmaan yritää selvitellä itselleen mitä kuuluu mihinkäkin.
Kyllä se täälä netissä tahtoo vähän niin olla, että sen tasoisia vastauksia saa, kun on kysymyksetkin. Ilman mitään tarkempia selvityksiä, vastauksetkin ovat mitä ovat.
Tuohon hintaeron laskemiseen pitäisi lähteä niin, että ensin selvitetään mitä kamaa ja työtä tuo 40 000e pitää sisällään.Senjälkeen lasketaan mitä tuo sama työ ja kama maksaa, jos hankkii ne itse.
Jos itsehankkien sisustuksen sisältö muuttuu, niinkuin yleensä käy, niin ei vertailu ole enää mahdollista.
Arvoisa Tapanila jommalla kummalla puolen susirajaa. Olisiko Sinunkin syytä katsoa peiliin eikä peilin taakse. Minä toistaiseksi määrään oman aikani käytön, koska lähin omainen ei vielä ole viranomainen. näköjään uhraat hyvää ja arvokasta aikaasi näihin juttuihin. Ohita ihmeessä. Pistä se roskakorisi sinne kuvaputken alle.
Sen verran vielä, että on oman edun mukaista se, mitä kysyy ja nimen omaan miten kysyy. Tuntuu siltä, että Keisarinna on keisarinna, jota alamaisten on palveltava olipa kysymys/-kset kuinka prc, mikä/-t- eivä palvele muuten kuin "olisi kiva".
Jokainen saa kysyä miten kivasti lystää, mutta ei sitten pidä ottaa sitten herneitä sinne (pysty)nenään, vaan ainakin sen verran nöyränä leuka alhaalla, että ne (herneet) eivät automatic sinne mene.
Nyt oottelen rauhassa hyllytystä.
Kyllä Monta kirjoittaa ihan asiaa vaikkakin joskus turhan sarkastiseen ja ylimieliseen tyyliin.
Miten tuon Keisarinnan ja kaikki muutkin palstalla omakotitalonsa hintaa kyselevät saisi ymmärtämään että jos lähtötietoina on 150 neliön talo ja sisustusvalmis vs. avaimet käteen paketin hintaero niin eihän tuota kukaan osaa oikein arvata näkemättä mitä mikäkin paketti pitää sisällään. Näkisit vähän vaivaa, toisin sanoen ota selvää mitä eroa paketeissa on ja pyydä sisustustarjousta toiselta urakoitsijalta. Näin saat ainakin jonkinlaisen vastauksen kysymykseesi mutta ikävä kyllä sun on nähtävä vähän enemmän vaivaa kuin esittämäsi kysymyksen laatimiseen käytetty aika.
Se on helppo kotiäidin Citymarketin kuvastosta katsoa mitä kilon juusto maksaa jääkaappiin tuotuna mutta rakennuksen materiaali- ja työkustannuksia arvioidessa pitäisi olla vähän paremmat lähtötiedot.
Kannattaa Keisarinnan muistaa että aina ei kannata etsiä sitä kaikkein halvinta vaihtoehtoa. Jos talopaketin toimittajalta tilaat sen paketin avaimet-käteen periaatteella niin voisin kuvitella että heidän kanssa tulee vähiten ongelmia urakkarajojen yms. suhteen. Mitä useamman urakoitsijan tuot tontille sitä enemmän on mahdollisuuksia sössiä asioissa, varsinkin kun kysyjän tietotaito on mitä on.
Aletaanko täällä nyt sitten kaikki vaan olemaan ilkeitä toisillemme vai? Sekö on palstan tarkoitus? Voihan sen ihan kauniistikin sanoa, jos toinen ei osaa jonkun mielestä kysymystä tarpeeksi selkeästi asetella.
Kuvittelin, että tämä on aikuisten ihmisten palsta, jolla keskustellaan aikuisten tavalla.
Kyllähän jokainen tietää mitä avaimet käteen tarkoittaa, siitä löytyy kyllä netistä ihan ohjeelliset speksitkin. En minä sitä muuksi rupea vääntämään. Se on sitä, että kannat kamasi sisään ja alat asumaan.
Se on tietysti totta, että jos sisustuskamat itse tehtynä olis kuitenkin eri kuin siinä valmiissa paketissa, niin ei ne tietenkään ole täysin vertailukelpoisia, mutta yksi syy monella varmasti sisustuksen itse tekemiseen on sekin, ettei haluaisi juuri sitä pakettiin kuuluvaa kokonaisuutta vaan jotain muuta.
Edelleen kysymykseni on se, että paljonko olette maksaneet sisustusvalmiin talon sisustamisesta valmiiksi keskihintaisilla/edullisilla varusteilla ja minkä verran siinä pitäisi omalle/vieraalle työlle laskea hintaa?
Keisarinna…Olen/olin sinun asemassasi, kun ajattelin rakennuttavani talon. Avaimet käteen periaatteella. Oman mielipiteeni ja oman kokemuksen mukaan jokaisella on käsitys mitä se avaimet käteen talon pitäisi olla. Se mitä sen olettaa olevan sitä se kuitenkaan ei ole. Hintaeroja tulee, koska kunnat perivät eri hintaa erinäisistä lupa ja käsittelymaksuista.
Lisäksi ihmiset täällä huutelevat ottamaan asioista selvää. Mistä ? Keneltä ? Jos tulee tänne kyselemään avaimet käteen paketeista, niin todennäköisesti kysyjä ei ole paljoa tehnyt mitään remonttihommia itse, ja ei siis tiedä, mistä ja miten sitä tietoa voisi löytää. Ne ketkä ovat talonsa rakennuttaneet ovat tuon tiedon jotakin kautta saaneet, tai oppineet tekemällä ja kantapään kautta.
Jos itse rakennuttaisin olisin tuon sisustusta vaille toteutuksen rakennuttaja. Se on helppo tapa säästää, jos raha tekee tiukkaa. Muuttovalmiissa veloitetaan kuitenkin esimerkiksi 1000 euroa ulkoverhouksen maalista, ja joudut kuitenkin itse maalaamaan. Itse saa ostettua rautakaupasta ihan yhtä hyvän maalin puoleen hintaan. Laminaatit saa itse pistettyä lattiaan ja aikaa ei kulu kauaa. Eräs rakennusfirma esimerkiksi antoi 1500 euron työarvion ( ilman materiaaleja ) laminaatin laittamisesta kaksioon. Ammattilainen tekee homman päivässä, että aika hyvä tienesti laminaatin laitosta.
Mutta koska kysyjän täytyy nyt olla vielä ihan pihalla asioista, niin listaan tähän muutaman lähtökohdan.
Selaa kuntien/kaupunkien sivuilta asuminen ja rakentamisen takaa löytyviä linkkejä.
Selvitä rahamäärä mitä voit maksaa kuukaudessa lainaa ja muita kuluja ( lämmitys, työmatkat, vakuutukset jne. ). Esimerkiksi jos tontti sijaitseekin 50 km päässä työpaikasta tulee silloin ajoa 100 Km/päivä, ja se vie todennäköisesti enemmän löpöä, kuin se keskimääräinen kulutus. Tulee kohtalainen kuukausierä ihan bensalaskusta.
Ota selvää mitä sinulla oli rahaa tasan vuosi sitten, ja mitä sinulla on nyt ja jaat erotuksen 12:sta. Siten tiedät paljonko enemmän per kuukausi verrattuna nykyisiin asumismenoihin voit maksaa. Siten saat luvun, jonka sinun on pystyttävä maksamaan, kun lainan korko on 6 prosenttia.
Myöskään sitten se uusi talo ei kestä ikuisesti. Esimerkiksi vakuutusyhtiöiden mukaan kylppäreiden silikonisaumaus olisi uusittava 5:n vuoden välein.
Parhaiten keisarinna säästät pysymällä päivätöissäsi ja ostamalla avaimet käteen paketin. 5 vuoden päästä jos asia vielä harmittaa niin rakenna uusi talo omilla ratkaisullasi. Tosin avaimet käteen pakettejakin on monenlaisia niin toivottavasti saat oikeasti muuttovalmiin talon. Onnea rakentamiseen.
Avaimet käteen ei ole mitään rakentamista joten ei voida toivottaa onnea ainakaan sille.
Siinä lyödään rahat tiskiin ja urakoitsija antaa joskus sitten avaimet sellaseen taloon jossa voi toivon mukaan asua edes jotenkuten miellyttävästi ja “jonkinlaisilla” kustannuksilla.
Kyllä hartiapankilla tehdään sutta ja sekundaa vähintään yhtä hyvin kuin urakoitsijatkin.
Voi elämän kevät.
Keisarinna, joko teidän projektille on vastaava mestari hankittuna? Jos on niin käy hänen kanssaan tämä asiasi läpi, jos ei ole niin palkkaa sellainen ihan ensimmäiseksi! Äläkä palkkaa vastaavaksi ainakaan mitään talotehtaan omaa mestaria vaan täysin ulkopuolinen joka vahtii SINUN etujasi.
Tästä luettelosta päätellen “Siis tossa sisustusvalmiissa kaikki pintamateriaalit(märkätilojen lattialämmityskaapeleita myöten) ja kiintokalusteet, takka, väliovet, jäisi itselle. Sähköt olisi vedetty valmiiksi, mutta katkaisijat, pistorasiat ja sellaset tietysti puuttuisivat. Tiloja olisi sauna, kylpyhuone khh, wc, eteinen, keittiö, olohuone, kirjasto, 2xmh, 2xtuulikaappi.”
se 40 000 € kuulostaa puoli-ilmaiselta. Suuntaa antaa myös Tapanilan remontin kulut. Omassa projektissani (192 m2, mukana hankalia korkeita tiloja) tuohon sisustusosuuteen meni helposti 100 000 €.
Jotain arvoa pitää laskea myös säästyvälle suurelle vaivalle ja sille jo mainitulle seikalle, että voit sitten vinossa olevista paikoista reklamoida yhdelle ja samalle taholle, joka ei voi sanoa että se on sen toisen tai kolmannen tahon tekemisten syytä.
Jos se on joku yksi ja sama porukka, joka tuon kaiken tekisi niin kysäisisin / kävisin tsekkaamassa jonkun heidän edellisistä töistään ja jos jälki on ollut kelvollista, laittaisin tilauksen menemään.