Bambuparketti?

On ilmeisesti kestävä ja helppohoitoinen.
Kuinka monta kertaa asennettu bambuparketti pitää hioa ja öljytä?
Kiitos!

>Kuinka monta kertaa asennettu bambuparketti pitää hioa ja öljytä?<
   Miksi  monta kertaa asennettu bambuparketti pitää hioa ja öljytä?    

Öljyämisestä on valmistajan ohjeet.

Hionta, kun lattia sitä vaatii. Se hionta ei ole itsetarkoitus.

Parketti on nyt asennettu (siis ensimmäisen kerran) ja kysymys kuuluu, että pitääkö hioa kerran, kaksi vai kolme? Entä öljyäminen, riittääkö kertakäsittely? Toivottavasti löytyy asiantuntijan vastaus?

No voi voi sentään, eikös siellä ostopaikassa annettu ohjeita? Mitähän sorttia se on jos pitää ruveta hiomaan ja öljyämään? kyllä ne mitä täällä laitellaan, ovat lakattu valmiiksi, ja niitä lätkitään vaan paikalleen kun laminaattia ja siinä se sitten on! Muuta en osaa sanoa kun en tunne tapausta!

Ja eikös pakkauksessa ole asennus- hoito y.m ohjeet…???

Hoh, hoh! Kyseessä ei ole mikään laminaattilauta vaan sauvaparketti, joka on asennettu pala kerraan. Kova työ. Raakaa, lakkaamatonta sauvaa. Täytyy hioa ja öljytä. Kysymykseni oli siis se, että kuinka monta kertaa pitäisi hioa. Hiomattomana aika ruma ja karkea mutta ymmärsin, että tällä palstalla ollaan sitä mieltä, että bambuparketin pitääkin olla kuin suoraan metsästä otettu.

Olet ilmeisesti itse aikeissa tehdä tuon hionnan ja öljyämisen. (?)

Annan hyvätahtoisen neuvon:

Palkkaa ko. työhön kokenut ammattilainen. Hän tekee hiontakerrat tarpeen mukaan (ne määritellään työn etenemisen mukaan tapauskohtaisesti).

Tuo öljyäminen samoin, sen mukaan mikä on valintasi öljyn suhteen.

Jos kuitenkin haluat itse kokeilla, työ tekijäänsä neuvoo.

Ainut oikea tapa on hioa riittävän usein/paljon erikarkeuksisilla papereilla, ja öljytä valmistajan antaman ohjeen mukaan, sekä omaa mu-tu:a hyödyntämällä.

Kiitos vastauksesta, joka oli asiallinen ja "rakentava". Itse en tee mitään rakennustöitä, mutta haluan vain tietää ennakkoon mitä on tapahtumassa tai mitä pitäisi tapahtua. On kokemuksia siitä, että  ammattimies menee siitä, mistä aita on matalin ja siksi on hyvä tietää itsekin jotain ja etukäteen. Kiitos!

Vastaushan kyllä oli asiallinen, mutta selvisikö kysyjälle että montako kertaa…?, niin että milloinka voit sanoa sille liipparille, että kerran vielä, eipä fuskata…! Nyt kun tiedän mistä lattiasta on kysymys niin voin sanoa että kertaalleen pitää ainakin hioa, ja kertaalleen öljytä…?
Voi käydä niinkin että jos sattuu  tulemaan "oikea"  ammattimies ja menee sitä rimankorkeutta liikaa säätelemään niin ehkä saa kokeilla lattianhiontaa itse…?, Kyllä ne tietää mistä kohti "yli mennään"

Ja eikai tämä ole mikään rakennusvalvojien pikakoulutuskanava?

,"niin että milloinka voit sanoa sille liipparille, että kerran vielä, eipä fuskata…"

Kyllähän se asia on niin että parkettimies on parkettimies. Sitä ei mennä neuvomaan ja ohjeistamaan kesken suorituksen.
Siinä pitää valvojakin "suunsa supussa" tuon työsuorituksen aikana.

Ja voin sanoa ettei se kertaalleen hionta riitä alkua pidemmälle.

Vasta valmista pintaa tarkastellaan.