Betoniin ei murske liimaudu

Minulla on mursketta 0-8 ja 0-11 kun teen siitä betonia ja hierrän sen puulla kun betoni hiukan kuivunut niin se ei hierry vaan irtonaisena pyörii murskeesta hiutaleita (ohkasia kiven paloja) sementti/murske suhde noin 1/5 Olen ruiskauttanut välillä veteen välillä fairya ja mäntysuopaa että olisko tietoo että sementtiä esim lisäämällä voisi parantua liimautuminen vai tartisko ostaa hiekkaa jossa pyöreempää kivee? Olen kyllä hiertänyt heti levittämisen jälkeen siten liimautuu huitaleet jotenkin mutta jälki ei ole hierretynnäkoinen toki karheetahan minä teen hiertämällä.

“pyöreä” kivi betonissa on myrkkyaines.

Kuinka suuresta lattiasta on kysymys?

maahan valan betonikivilaattoja muottina mulla on betonikiviä 8cm paksuja laatan koko on n.0.5m2

No joo…
Kysyin siksi, että jos olisit valanut lattioita, niin itse tehty massa ei onnistu!
Tai onnistuu tavallaan, mutta ei siitä tule kunnollista lopputulosta.
Muuten… luonnonkivi on paras betonin runkoaine!

harvoinpa siellä on pyöreitä murusia!

Nykyisin tehdään runkoaines murskatusta kiviaineksesta.
Johtuu siitä, että soranottoa on rajoitettu voimakkaasti. Muutama vuosikymmen sitten
oli vielä saatavilla luonnon kiviainesta.
Betonin ominaisuuksien kannalta, luonnon “pyöreä” kivi on lujempaa ja vaatii vähemmän
sementtiä sideaineeksi. Myös pumpattavuusominaisuudet ovat hyvät.

Puhuinpa pyöreistä eli jalkapallon (ilma sisällä)mallisista kivistä ja jyvistä ja koko ratkaiseva. Ei pingpong-pallo ole sopiva.

+x[quote]
[b]J11611771112 - 4/12/2020[/b]
Minulla on mursketta 0-8 ja 0-11 kun teen siitä betonia ja hierrän sen puulla kun betoni hiukan kuivunut niin se ei hierry vaan irtonaisena pyörii murskeesta hiutaleita (ohkasia kiven paloja) sementti/murske suhde noin 1/5 Olen ruiskauttanut välillä veteen välillä fairya ja mäntysuopaa että olisko tietoo että sementtiä esim lisäämällä voisi parantua liimautuminen vai tartisko ostaa hiekkaa jossa pyöreempää kivee? Olen kyllä hiertänyt heti levittämisen jälkeen siten liimautuu huitaleet jotenkin mutta jälki ei ole hierretynnäkoinen toki karheetahan minä teen hiertämällä.
[/quote]

Tere
Nyt vaikuttaa siltä, että sulla on massassa liian vähän sementtiä. 
Seossuhde pitäisi olla 1:3 tai pienempi. Silloin olisi myös hiertoa
varten hienoainesta mukana. Massan notkeus ei saisi olla liian
"luirua" jolloin pintaan tulee liikaa hienoainesta. 

Kiitos vastauksista. Kokeilen isommalla sementti määrällä kun takatalvi hellittää ja murskeessa tuntu olevan hienointa ainesta vähänlaisesti.

Lisää hieman 0 - 8 mm lajitetta!
Voi olla apuva…

sorkka soppaan eli sörkitäänpä ”täsmällä”
K20:ssä yksi (1) säkki sementtiä vastaa noin 20 L yleensä vähimmäismäärä semua noin 300 kg /m3
hienoa soraa 0-8 mm 40 L + karkea yli 8 mm 60 L + vettä 13 L
Sekoituksessa on katsottava, että massasta ei erotu vettä pintaan
Nyrkkisääntö
1:2:3 eli järjestyksessä
sementti:hiekka:kiviaines
Sekoitusaikakin vaikuttaa
Täälläkin
https://fi.wikipedia.org/wiki/Betoni
jotakin

Kaikkein parasta olisi ostaa valmista säkkibetonia esim S100.
25 kg säkistä saa 12-13 litraa betonia ja seossuhteet ovat säkissä  jo valmiiksi sekoitettu.
Puristuslujuus n. 25 MPa ja vastaa nykyisen luokituksen mukaan noin C20/25 lujuusluokkaa.
K-luokitus on aikaa sitten laitettu historiaan.

K sattui tulemaan vanhasta muistista. Historiaa ei Suomessa muuteta niin kuni jossakin lähiseudulla eli kuin itänaapurissa. En tarkoita kuitenkaan Norjaa. Se historia pelittää aina ja iankaikkisesti - Suomessa.

Säkkibetoniin ei pidä laittaa liikaa vettä. Liiallisella vedenkäytöllä tulee luirua massaa ja
laattojen pintakerros jää heikoksi.

Ennen tekivät kantaviakin rakenteita työmallaa suhteella 1:3 eli lapio sementtiä ja 3 lapiota soraa. Lisäsivät kylläkin usein säästö-/kiilakiviä valun sekaan varsinkin perustuksissa. Eli lisää sementtiä ja hienoainesta kuten betonitohtori jo kertoi.

0-8 minä käytänkin enimmäkseen 0-11 heitellen sekaa edellisissä murskeissa onnistu hiertäminen oli varmaan enemmän nolla ainesta mukana .1/3  suhteella muistelin aiemmin betonia niin kuin vahän muitakin laasteja sekoteltu. Niihän minäkin alkusatsin teen 3/9 ja ämpärillinen9l. fairy vettä niin kun mursketta lisää silmälle sopivaksi niin suhde on lähelle 1/5 mutta säkin ohjeissa muistaakseni 1/5 kovin suhde soraa ja mursketta sekoteltuna liekö sementti sitten parantunut kun on tullut vihreeksi rakentamis aineeksi. myyköhän sementti asemat pelkkää sementtiä irtoaineksena tai isoimmissa säkeissä tulevia tee itse projekteja varten kun enää mulla taitaa mennä enää 20m2 laattoina valua. säkkejäkin jäljellä 24 muistaakseni. voi olla että joutuu ostaa kyllä puolet lisää kun en ole jaksanut laskeskella menekkiä vaan hakenut aina kaupasta lisää. Olen ostanut kyllä laattoja yli 300m2 edestä reipas 100m2 rupesin sitten tekemään betonista, ehkäpä nopeasta  joulukuun alun päähän pistosta ja epäilin että rännistä tiputtamalla olisi likastanut aikalailla paikat kun laattoja tehdään olisi tullut varmaa parempaa kun minun talvivalut muovien ja villojen kanssa leikittely lauha talvi houkutteli ja se kun aloitettiin niin ei viitti työtapoja muuttaa mukavampi piikata 100m2 kuin 5m2 tykkään työnteosta vaikka valilla voi turhauttaakkin kun räntää sataa ja korona vapaita piisaa ja Sulo Vileeninä aina tehdään mukamas  halvalla itse vaikka muutamaan kertaan . Ai niin se kysymys taisi olla myyköhän isoimissa säkeissä sementtiä Tampereen seudun betoniasema tai kaupat pienoiskuormaauton perään nostettuna?