Keittiön lattiaa olen uusimassa ja nyt kun vanha on poistettu niin alta löytyi bitumi joka ilmeisesti on pitänyt lattia laatat paikallaan. Bitumi kerros on paksuusluokkaa maalin paksuista.
Ongelma on nyt että pitääkö bitumi poistaa ennen primerin laittoa?
Tarkoitus on laittaa sähköinen lattialämmitys ja kaapelin jälkeen tulle noin 5mm tasoitevalu ja sen päälle klinkkerit.
Jos bitumi pitää poistaa niin miten siitä helpoiten pääsee eroon? Alue on n.5 neliötä.
Soitappa ihan rohkeesti primerin tuote-neuvontaan niin siellä tietävät parhaiten.
Täältä saa ainoastaan jokamiesluokan-neuvoja.
Oliko lattian vanha pinnoite 300x300 mm “muovimattoa”. Jos nin on ja laatat kiinnitetty 70-80luvulla voi mustassa “bitumissa” / liimassa olla asbestia!
Lattialla oli punaisia muovi laattoja muovimaton alla jotka oli laitettu paikalleen 1963. Laatoissa oli asbestia, liimaus oli niin huono että laata jäivät muovimattoon kiinni.
Olen jo lähestynyt paria primerin valmistajaa mutta en vielä saanut vastausta.
Kiinnostaisi tietää myös, kun itseltäni löytyi jotain mustaa kylpyhuoneen lattian kallistusvalun alta, lattiakaivon ympäriltä. Tarttuuko Vetonit MD16 siihen, jonka jälkeen voisi tehdä uuden kallistusvalun n. 50-80mm Vetonit 5000 lattiatasoitteella. Tuon mustan poistaminen on aika työlästä, sillä itse betoni on hyvin epätasainen. Ja mitä tuo musta on, ja miksi sitä on käytetty?
Hyvä Smoffo
Kuka teki asbestipurkutyöt?
Koska laatat olivat irroneet itsekseen, niin poimin ne itse lattialta ja laitoin jätesäkkeihin. Levyt eivät rikkoutuneet eivätkä muutenkaan pölyä irronnut. Tosin käytin hengitys suojainta sekä kertakäyttöhaalaria ihan vaan varmuuden vuoksi.
Sain vastauksen Casco:lta, totesivat että ei pitäisi olla ongelma jollei primeri reagoi bitumin kanssa. Suosittelivat kokeilemaan pineen alueseen jonka aion tehdä heti kun pölyttävä työ on tehty (ura jyrsintää siporexissa)
Määrittikö kukaan kiinnitysaineen “musta aine” asbestipitoisuutta.
Jos siinä on asbestia ja pinta hiotaan saastuu koko OK-talo asbestilla.
Ei ole määritelty asbestipitpisuutta. Tosin jos lähdetään hiomaan niin varmaan olisi syytä tehdä.
Näillä näkymin saa jäädä sinne lattiaan primerin alle.
Eikö Smoffoa yhtään kiinosta oma ja läheisten terveys?
Jos liimassa on asbestia ja hionta suoritetaan huolimattomasti niin kuituja on talon sisällä runsaasti.
Ja toisekseen asbestia saa purkaa vain siiheb koulutetut henkilöt.
Tällähetkellä näyttää siltä että bitumia ei tarvitse hioa ollenkaan ja koska se jää kokonaan rakenteiden sisään niin sillä ei ole väliä sisältääkö se asbestia vai ei.
Jos tarvetta jostain syystä tulee hiomiselle niin sitten asiaa pitää alkaa tutkimaan.
Mahtoikohan tuon bitumieristeen nimi olla Mustapekka…??? Eli onkohan siinä asbestia…?
Käsittääkseni “Musta-Pekka” oli pikinauhaa, jota käytettiin esim.
kylppäreissä lattian ja seinän kulmassa, kuten nykyisin käytetään erilaisia nauhoja. Yleensä muovilaattojen alla oleva musta aine on laattojen liimaa jossa valitettavasti on usein asbestia.