Aloittelemme oman talon rakennusprojektia ja olemme päätyneet muuttovalmis-ratkaisuun. Nyt pallottelemme Kastellin ja Design-talon välillä. Kastellin sivuilla on muuttovalmiiden talojen hintoja mutta kas, Designen sivuilta niitä ei löydy. Osaako joku kertoa paljon suurin piirtein tuollainen 150 neliöinen talo on tullut maksamaan avaimet käteen periaatteella. Pelkästään siis se talopaketin hinta.
Millaisia kokemuksia on ko. toimittajista. Tiedän, että talo on tekijöidensä näköinen, mutta luultavasti asiasta jää joko hyvä tai huono maku suuhun. Ja vanhoja keskusteluja en jaksa selata, vaan olen kiinnostunut tämän päivän hinnasta ja laadun tasosta.
Pystytyksen hinta liikkuu 20 -40t euroa riippuen talon koosta. Kannattaa kurkata sellainen firma kuin http://www.kigroup.fi/ . Asialliset hinnat ja nopeita.
Itse rakensin Ecoste hirsitalon. Kaiken kaikkiaan helppo ja positiivinen kokemus.
Ihan noin yleisellä tasolla: hintoja ei kannata katsella esitteistä tai kysellä keskustelupalstoilla. Yksinkertaisin tapa on pyytää tarjous riittävästi eriteltynä.
Kun tarkastellaan puuta eristeenä, niin sen eristävyys on hyvin kaukana muista nykyeristeistä, joten voidaan sanoa, että hirsitalossa koko vaippa on kylmäsiltaa. Hirsitaloissa pyritään eristävyyttä usein parantamaan nykyeristeillä, jolloin siinä mennään myös lähes aina syteen ja saveen, mutta silloinhan se ei ole hirsitalo.
Kun rakennetaan hirsitalo, niin silloin on tiedettävä, että energiahukka on suuri ja siinä ei voi käyttää samoja ratkaisuja kuin nykyeristeillä rakennettu. Mm. älkää laittako koneellista ilmanvaihtoa.
(Tämä ei liittynyt varsinaisesti kysyjän kysymykseen , vaan eo. mainokseen.)
Sitten kysyjälle: mikset tee itse, jolloin ei tarvitse sitoutua mahdollisesti vuosikymmenien lainarumbaan, mutta nopeushan maksaa. Juuri noin kuin Pm on sanonut. Hinta toteutuksineen riippuu siitä kuinka osaava ja ammitaitoinen on talokauppiaan vastapuoli eli ostaja.
Eikö hirsitalot käy kaupaksi, kun pitää kaivaa vanhoja kysymyksiä esiliinaksi mainokselle? Siis ei käy kaupaksi, kun on turvauduttava ilmaismainoksiin!