Olemme rakentamassa rivitaloasuntomme takapihalle valokatetta. Valokatteen pitempi sivu on suunniteltu kokoon 3,20m (tulee kiinni seinään) ja lyhyempi sivu 2m. Maa takapihalla on routivaa (asumme rovaniemellä), joten pystytolpat on routaeristettävä. Olen ajatellut kaivaa noin 60cm matalat kuopat, johon tulisi routaeriste, antura ja pilariharkot täytettynä betonilla, johon kiinnitettäisiin pilarikengät ja niihin sitten pystytolpat. Pystytolpiksi ajattelin 100mm x 100mm kokoisia tolppia, mitä mieltä olette riittääkö pystytolpiksi kaksi tolppaa, vai pitääkö laittaa kolme? Olisiko muita vinkkejä mm. ruodeväliksi, kattotuolien paksuudeksi yms yms.? Olen hieman uusavuton, enkä tiedä termejä enkä käytäntöjä, suokaa se minulle anteeksi
Minä ainakin suosittelisin että etsisit jostain käsiisi piirustukset perustan tekoon. Vihkosia on rakennusalan liikkeissä,tai kai siellä joku paikallinen "tonttu" on, joka tietää? Vaikka kysymyksessä onkin "vain" valokate on pohjatyö kumminkin tehtävä huolella kun asutte
siellä roudan keskellä, riippuen tietysti paljon siitä mitä maata siellä alla on. On se routa nostellut uljaitakin pytinkejä,kun o huolimattomasti tehty. Toinen vaara on tuo taloon yhdistäminen,siinä saattaa sitten talon seinäkin mennä uusiksi jos on sitä toisenlaista tuuria. Tässä jos rupeaa tuota selittämään niin menee vaan päät kaikilta sekaisin, aina siellä joku väkäleuka vastaan väkättää ja kaikenmaailman kaavoja ja kalkyylia rupeaa tulemaan torven täydeltä!
Paras minusta tuo alussa mainittu!
Joo justiinsa niinhän sinä kirjoititkin että routivaa on alla , ilman muuta sinun täytyy siihen joku vanha konna kaveriksi saada, jos et itse ole koskaan tuommoisia värkännyt!