Ejektoripumppu vetää viimeisiään

Vuonna 1978 tehdystä porakaivosta (jonka syvyys lienee n. 70 m) kellariin sijoitettu Lowara on nostanut vettä kunnes kesästä alkaen ääni on korvia vihlovan voimakas ja viime viikkoina lisäksi ääni vongahtaa jokaisen noston aikana samaan tapaan kuin pumpussa yleensäkin silloin, kun pumppu ei kunnolla nosta, saa ilmaa tms. Paine nousee hyvin 4.5:een, jonne säädin mittarin (aiemman 5.5. sijasta) ja katkeaa n. 2.5:ssä.   

Verkostosta häviää hitaasti painetta, koska pumppu käy muutaman kerran vuorokaudessa omia aikojaan ylimääräistä, mutta minne vuoto tapahtuu? Hävikki on niin pientä, ettei sillä sinänsä ole merkitystä, mutta outoa. MItehn odennäklistä on, että painesäiliön ja pumpun välissä oleva takaiskuventtiili vuotaa? Voisiko pohjaventtiili vuotaa ja nimenomaan siksi tuo vourahtava ääni tulla kun systeemissä on ilmaa eikä ejektorissa ole "bachia"?  Oma arvioini on, ettei voi, sillä noin vanha pumppu ei muutoin nostaisi lainkaan ja lisäksi noihin paineisiin.En tunne ejektiosysteemiä, jotta osaisin päätellä mitä kaikkea pumpun sisällä tapahtuu. 

Minua kiinnostaa se, millä todennäköisyydellä ejektori on edelleen toimiva ja jos siinä on vikaa, voisiko se rikkoa uuden pumpun.

Ennenkuin alat vastata, että "vain hullu ostaa ejektoripumpun, koska uppopumppu on parempi, halvempi ja varmatoimisempi, luepa eteenpäin, sillä kyse on MINUN omgelmastani, ei sinun:

Nyt pumpun vaihtamisessa on seuraavia näkökohtia:

1) Helpoin ratkaisu olisi lykätä uusi ejektoripumppu (Pyke tm.s) tilalle sen vuoksi, että

2) koska pohjavesi on rautapitoista  (siksi painesäiliössä on Akva-filtterit), kaivon seinämissä on taatusti 30 v ajalta ruostetta eikä siis uskaltaisi ruveta kiskomaan putkia ejektoreineen pois.  

3) Kaivon puhdistuttaminen porakaivofirmalla on sairaan kallista - sillä hinnalla ostaa vettä kaupungin verkosta enemmän kuin yhden miehen iän 6-henkiselle perheelle!

4) Uusi pumppu pitäisi olla riittävän tehokas, jotta se toimisi painesäiliön filtereiden vastavirtahuuhtelussa - ei kuitenkaan ylimitoitettu nykyiseen ejektoriin nähden.

Jos kyseessä olisi mkesä, menettelisin näin: LIittyisin kaupungin verkkoon jioka tapauksessa ja sitten nostaisin kaikki porakaivosta pois, yekisin rosterista arassin ja hinkkaisin kaivon perusteellisesti. Sitten ajaisin kovalla paineella kaupungin vettä kaivon pohjalle niin kauan, kunnes päältä pumpattaessa tulisi kirkasta. Nyt minulla olisi uusi kaivo ja sitten panisin sen uppopumpun. Mutta kun ei ole kesä eikä aikaa elostella.

Otan kiitollisuudella vastaan asiallisia vinkkejä.

Ei kai vaan tätä ejektorisysteemiäkin voi ilmata, sillä toisella palstalla olin seuraava juttu:

Laitoin pumpun käyntiin, avasin ilmausruuvia ja hetken kuluttua kun ilmakuplat olivat loppuneet ja vesi jälleen lähti juoksemaan laitoin ilmausruuvin kiinni. Eli ei paha vika. Vaan mistä oli järjestelmään päässyt?? Pumppu toimii paremmin kuin ennen.

Pitää näköjään jatkaa itsensä kanssa tätä keskustelua:

Pumpun ääni alkoi voimistua kun Fortumin pojat kävivät muuttamassa ilmakaapelin maakaapeliksi. He pyysivät minua kaysomaan, pyöriikö vesipumppu oikein päin. Tein sen, ja pyöri - siis myötäpäivään nuolen suuntaan.

MUTTA: oliko kytkentä hetkellisesti väärin ja sattuiko pumppu just tuona aikana pahaksi onneksi käynnistymään? Hörpääsikö silloin ilmaa tai mitä taoahtui?

Just tämän tyyppisiin kysymyksiin haen vastauksia niiltä, jotka ymmärtävärt ejektoripumopun toiminnasta.

… ja jotta homma ei ainakaan yksinkertaistuisi: entäpä jos kova melu johtuukin kavitaatioilmiöstä… jonka saisi kai poistetuksi jos titäisi itä venttiliä usjaltaa hieman sulkea.

30 vuota vanhoja hanoja kun ei pidä noin vaan liikutella, sillä yleensä silloin jokin paikka särkyy ja ongelma vaan pahenee.

Pitää näköjään jatkaa itsensä kanssa tätä keskustelua:

Pumpun ääni alkoi voimistua kun Fortumin pojat kävivät muuttamassa ilmakaapelin maakaapeliksi. He pyysivät minua kaysomaan, pyöriikö vesipumppu oikein päin. Tein sen, ja pyöri - siis myötäpäivään nuolen suuntaan.

MUTTA: oliko kytkentä hetkellisesti väärin ja sattuiko pumppu just tuona aikana pahaksi onneksi käynnistymään? Hörpääsikö silloin ilmaa tai mitä taoahtui?

Just tämän tyyppisiin kysymyksiin haen vastauksia niiltä, jotka ymmärtävärt ejektoripumopun toiminnasta.

… ja jotta homma ei ainakaan yksinkertaistuisi: entäpä jos kova melu johtuukin kavitaatioilmiöstä… jonka saisi kai poistetuksi jos titäisi itä venttiliä usjaltaa hieman sulkea.

30 vuota vanhoja hanoja kun ei pidä noin vaan liikutella, sillä yleensä silloin jokin paikka särkyy ja ongelma vaan pahenee.