Olen suunnitellut asentavani kura-altaan tilaan, jossa eristevahvuus lattianiskojen välissä on vain 15 cm. Itse lattian pinta tulee olemaan noin 24 cm korkeudella rossilattiasta, ja itse allas vaatii tilaa 105 mm. Tämän alle pitäisi vielä sijoittaa kaivo, joka jo hankkimani mallin osalta ei mahtuisi kokonaan rossilattian päälle.
Nyt suunnittelin, että asentaisin tuon lattiakaivon rossilattiaan oikealle korkeudelleen, ja vahvistaisin tällä kohtaa eristystä alapuolelta. Itse altaanhan alle mahtuu helposti esim. 100mm uretaanilevy, jota lattiaan menee muutenkin.
Ajatuksena siis olisi, että rakentaisin rossilattiaan kiinni laatikkomaisen rakennelman, jonka villoittaisin täyteen. Viemäriputki olisi tulossa siis suoraan tästä läpi.
Alapohjassa on tuulettuvaa tilaa tuolla kohtaa varmasti vähintään tuo vaadittu 80 cm, joten tuuletusta esimerkiksi 20 cm laatikko ei häiritsisi.
Miltä tällainen ratkaisu vaikuttaa? Altaan toimittajan edustaja jo ehtikin kysyä mahdollisuudesta vahvistaa alapohjaa alakautta.
“Kotelon” teko on välttämätöntä ja lienee ainoa vaihtoehtokin, mutta myös täysin mahdollista toteuttaa. Verrattavissa “rossipohjassa” olevien putkien eristämiseen. Eli ei muuta kuin lodjun tekoon: Huom!tee laatikosta riittävän iso; puoleltaan väh. 20 cm isompi kuin kura-allas)