Moi!
Olen tässä lähiviikkoina aloittamassa eteisen lisäeristystä, ulkoa päin siis. Pähkäilin tässä että voisiko vanhan tuulensuojalevyn jättää villan alle vai onko parempi ottaa ne pois? Jos ne jättäisi, olisi siis seuraavanlainen rakenne: 150mm villaa, vanha tuulensuojalevy, 150mm villa ja uloin tuulensuojalevy. Levyt ovat siis 12mm tuulileijonia.
Hiukan helpommalla ainakin pääsisi ja tuskin meinaan noita vanhoja levyjä ihan ehjänä saa irroitettua, joten ei ne ainakaan sellaisina enää seinään siinä tapauksessa päätyisi.
Kyllä 300 milliä villaa seinässä vaikuttaa jo hieman liioittelulta. Varmaan olisi parempiakin tapoja eteisen lämpimänä pitämiseen.
Mitä löytyy kyseisen eteisen lattiasta ja katosta… Olen kovin samaa mieltä edellisen kanssa. 150mm on turhan paljon. Tuo määrä ulkopuolelle pakottaa jo tekemään yhtä ja toista jotta ulkonäkö säilyy siedettävänä.
Mitä on sisemmän villakerroksen sisäpuolella?
En kyllä ymmärrä miten nykypäivänä tuo määrä villaa voisi olla liioteltua. Oli miten oli, varsinaiseen kysymykseen nämä eivät tuottaneet vastausta.
Periaatteessa vanhalla tuulensuojalla ei pitäisi olla merkitystä, mutta juuri siksi kysyin, mitä on sisemmän villakerroksen sisäpuolella.
300mm villaa on paljon, muttei ei ole liioiteltua nykypäivänä sen mukaan suunnitellussa rakennuksessa, mutta vanhaan lisättynä se voi aiheuttaa ongelmia. Myöskään isosta määrästä villaa ei ole kummoista hyötyä energiankulutuksen suhteen, jos muu rakennus ei vastaa uutta rakennetta ja tiiveys ei ole kohdallaan.
300 milliä villa on niin paksu eriste, että kastepiste jää joka tapauksessa seinän sisään. Mä luulen, että vettä kondensoituu seinän keskiosaan jätettävään vanhaan tuulensuojaan. En tiedä, löytyykö käyrästöjä noin paksulle seinälle. Joka tapauksessa liika eristäminen johtaa kesällä viilennystarpeeseen ja tällöin joudutaan energiansäästön suhteen ojasta allikkoon.
Kannattaisko tutkia latian ja katon lämmöneristeet.
Myös katto ja lattia on tarkoitus lisäeristää.
Vielä lisää utelua. Mitenkä muu talo, onko siellä paljonkin eristettä vai tuleeko lisää.
Yksi ongelma vaiheittain tekemisessä on (tai on niitä enemmänkin jos vähän pohtii) eli höyrynsulun tiiveys. Se olisi kuitenkin tärkeää kun eristettä tulee lisää noinkin paljon.