Montako kuukautta on kohtuullinen aika odottaa, että maalämpöjärjestelmän valmistaja korjaa ongelman? Meillä on mennyt 5 kuukautta Gebwellin kanssa. Elokuussa ongelmat alkoivat, ja sen jälkeen on soiteltu puhelimessa kymmenet kerrat.
Ongelmia on kaksi:
1) Komressori menee tilaan lämpöhälytys. saa kuitattua pois, mutta sitte surraa tunteja, päiviä tai kuukausia ennen seuraavaa kertaa.
2) Järjestelmä ei kytke päälle sähkövastuksia, joiden tulisi mennä päälle, jos järjestelmä menee tilaan 1.
Kohtaa 1 Gebwellin alihankkija kävi katsomassa, lisäsi kylmäainetta, hämmästeli tilannetta, kun ei ymmärtänyt, missä vika ja lupasi paikalle toisen kaverin, joka hoitaa ongelman 1 ja ongelman 2. Hän itse ei osannut hoitaa ongelmaa 2.
Lämpöhälyä tuli harvemmin ja harvemmin, mutta tuli. Sitten meni monta kuukautta ilman, ja ajattelin, että ongelma on ehkä korjattu. Ei ollut. Nyt alkoi tulla hälyä taas. Eivätkä vastukset mene päälle, tietenkään.
Olen soittanut ja tekstannut Gebwellille ja heidän alihankkijalleen asiasta, mutta mitään ei tapahdu. Gebwell on vakuuttanut, että mies tulee kyllä. Ei vaan tule. Pyysin sähköpiirustuksia, jotta jos saisin jonkun asentajan paikalle, hänellä olisi edes piirustukset. Lähettivät Gebwelliltä uudemman mallin piirustukset. Kysyin, onko sähköpuoli sama minun järjestelmässä. Ei vastausta. Minulla siis joko on sähköpiirustukset tai ei ole.
Olen soitellut ja kysellyt, onko asentaja tulossa. Gebwell sanoo, että on tulossa. Joko on tulossa tai sitten ei, luultavimmin ei.
Alkaa risoa oikein tosissaan tämä Gebwellin toiminta tai siis toimimattomuus. Sekä järjestelmän että firman. Onko alalla ihan normaalia, että puoli vuotta vierähtää ilman, että ongelmaa saadaan ratkottua tai edes, että joku saapuu sitä ratkomaan? Montako kuukautta muiden maalämpöfirmojen laitteita hankkineet yleensä odottavat ongelmaan ratkaisua? Onko tämä joku maan tapa vai maalämmön tapa?
Ei kun takkaa päälle ja pattereita pistorasioihin. Niin tuttua Gebwellin maalämmössä. Tai maakylmässä, sanoisin.