Grillikodan perustus

Olen pystyttämässä grillikotaa ja perustuksestahan se luonnollisesti alkaa. Olen ajatellut hiukan korottaa kotaa laittamalla harkot alle. Pohjaksi olen ajatellut n.30-40 cm paksuudelta 16-32 sepeliä. Ensin luonnollisesti poistan pintamaan ja kaivan noin 50 cm syvältä maata pois. Pohjalle ajattelin laittaa maisemoinnista ylimääräiseksi jääneet kiven murikat. Sitä mietin, että voiko ja kannattaako noitten kivien päälle laittaa jo suoraan sepeliä vai hienompaa hiekkaa. Olen myös miettinyt, että olisikohan syytä laittaa myös EPS-levyjä tms. routimisen aiheuttamia muodonmuutoksia estämään ? Jos laitan levyt, niin onko niiden päälle järkevää laittaa mainitsemana 30-40 cm sepeliä ilman mitään salaojaputkia ? 

Siis: pohjaan kivet + sepeliä + EPS-levyt + sepeliä + harkot + kota

se 16-32 ei tiivisty, eli et saa oikein koskaan harkkoja asettumaan. Ne painuu ja nuljuu, kunnes ovat menneet sepelistä läpi.

Jos perusmaa on routimatonta maa-ainesta, niin mä laittaisin harkot suoraan sen päälle, sepeli estämään rikkaruohojen kasvua. Grillikodassa ei mitään suurta vahinkoa pääse tapahtumaan, jos perustus sattuukin vääntymään. Sen saa passattua vaikka joka vuosi.

Kiitos Janne. Hyvä huomio ja tässä vaiheessa projektia ei ole vielä päässyt vahinkoa tapahtumaan, kun sepeli on vielä hankkimatta. Ainahan se maa jonkin verran kupruaa eli sitten täytynee alkaa miettimään sitä routaeristystä. Tarkoitus pyrkiä tekemään pohjatyöt kunnolla ettei sitä tartte joka kesä alkaa säätämään. Nyt siihen hyvä mahdollisuus kun aikaa on.

Ajattelin tähän nyt näin reilun vuoden jälkeen kommentoida, kun kota on nähnyt kaikki vuoden ajat. Pohjaa tehdessä törmäsin melkein heti kallioon yhdellä kulmalla. Kovin paljoa ei siis sepeliä pohjaan voinut laittaa. Aikojen saatossa oli varaston kulmalle jäänyt itsetehtyjä betonilaattoja jäänyt pyörimään eli hyödynsin niitä ja laiton ne sepelin päälle ja niiden päälle harkot. Mitään muljuamisia ei ole tapahtunut. Ainut ongelma joka ilmeni keväällä on vesi jota pikkaisen tulee grillin alla olevaan syvennykseen. Se tosin hävisi sieltä aika nopeasti.

Mökkimies, mites kota on toiminut ? Kenen valmistama kota sinulla on ?

Miten hoidit korvausilman?