Hajun poisto

Lattia remontti 50neliön hirsimökissä.Tässä ollut voimakas haju,lattiasta ilmeisesti johtunut.Nyt lattia revitty auki pelkät niskat jälellä.Nyt ennen,kuin aletaan laittaa uutta tavaraa,ettei nekin ala haiseen.Olen meinannut yrittää otsonoinnilla,tai oli jokin uusi
kylmäsavu käsittely.Miten on mökki on kylmillään nyt,mutta pitääkö olla lämmöt päällä
ennen käsittelyä.Onko jollakin tietoa.

“nyt pelkät niskat jälellä”
Millainen lattiarakenne on? Maanvarainen vai tuulettuva. Piirrä vaikka käsin poikkileikkaus, se auttaisi paljon asian selvittämiseksi. 

+x[quote]
[b]J8458241819 - 1/18/2018[/b]
Lattia remontti 50neliön hirsimökissä.Tässä ollut voimakas haju,lattiasta ilmeisesti johtunut.Nyt lattia revitty auki pelkät niskat jälellä.Nyt ennen,kuin aletaan laittaa uutta tavaraa,ettei nekin ala haiseen.Olen meinannut yrittää otsonoinnilla,tai oli jokin uusi
kylmäsavu käsittely.Miten on mökki on kylmillään nyt,mutta pitääkö olla lämmöt päällä
ennen käsittelyä.Onko jollakin tietoa.
[/quote]

Niin tässä on tuulettuva alapohja noin 40cm tila rossilattian alla.Koko mökki haisi
samalle,kuin musta tuulensuoja terevapaperi(kreosootti)70 luvun paperia sama haju,kuin ratapölkyissä.Paperi oli kosteutta saanut varmaan maapohjasta,tuuletusaukot oli pieniä 5*10cm aukkoja.Nyt olen isontanut aukkoja 10*10cm.Olen asentanut kanava imurin,että saa alipaineen aikaiseksi sinne alle.Nyt
 pitäisi sisä pinnoista saada hajut pois.Otsonointi vai joku savukäsittely(kait jokin uusi)kumpi olisi tehikkaampi.Nyt tuulensuoja paperin tilalle tuulensuoja levy.Lisäksi hiiren pääsyn estoon teräsverkko ilmaaukkoihin.Ei voi koko rossilattiaa peittää teräsverkolla,olisi liian iso urakka.Lisäksi näitä piruja ei estä mikään suoja,6mm,rako
mistä pääsevät läpi.Hiiripaari pakkauksia meinaan laittaa lattian alle,melko varmoja
kuulostaa olevan.Tämä maa rakennuksen alla kuivaa hiekkaa hienorakeista.Vesi ei pääse sinne tilaan.

Olen käsittänyt, että mökin lattiassa on ollut kosteus- ja homevaurio. Silloin ei ehkä kannata jättää vahoja vasojakaan vaan uusia nekin. Miksi alapohja on vaurioitunut? Se olisi pitänyt selvittää. Jos vaurio johtuu alapohjan puutteellisesta tuuletuksesta, remppa alkaa ensin tuuletuksen järjestämisestä.
Jos vaurion aiheuttajaa ei poisteta, uusiutuu vaurio alapohjassa…

Hometta ei ainakaan näkyvää,eikä kosteusvaurioita.Joka paikka kuivaa,vesivahinkoja ei ole ollut.Itse epäilen,että tämä tervapahvi aiheuttanut hajun leviämisen(kreosootti haju).Sitten hiirien aiheuttamien villojen reikiintyminen ja lämpövuodon syntyminen.
Mökki on rakennettu 80luvun alussa,tarvikkeet 70 luvulta.Nythän siinä on kanavaimuri
joka saa hyvän alipaineen sinne.Kokeilin tuuletusaukkoon talouspaperi pala pysyi reijän päällä,imu putket haaroitettu niin,että imuri keskellä alapohjaa siitä putket molempiin päihin.Paikanpäällä kävi oulun kuivaustekniikan insinööri,alapohja oli
hänen arvio,että liian pienet truuletusaukot.Joten ne on isonnettu noin 10cm*10cm,
6 kappaletta 3 molempiin päätyihin.Lattian ja seinän helmat aivan seulana hiiret
mellastaneet.Auringonkukan siemenien kuoria joka puolella suuria määriä.Enään tälle tontille ei lintujen ruokaa laiteta.
Nyt olisi tämä hajun poisto kysymys tärkeää,sisä pinnoihin tarttunut se haju
millä voisi yrittää poistaa,otsonointi,uusi savupuhallaus tullut käyttöön,kumpi parempi.Pitääkö rakennuksessa olla lämpö päällä,nyt se on aivan kylmillään?

Eikö löydy tietoa kysymyksiini?