Herrala talopaketti

Meille tuli herrala talojen suurelementti paketti kesällä . Asennuksessa pikku vikoja siellä sun täällä, kielimuuri työmaalla. Eikä siinä vielä kaikki korjauksia on jo tehty ja tullaan vielä tekemään viimeisin oli, kun ulkoseinästä puutui villat kipsilevyn alta 60x200cm alueelta höyrynsulku oli kyllä paikalla.
Talotehtaalla sanottiin ettei tarvitse olla huolissaan muualta ei pitäisi villat puuttua, eikä pyytämääni lämpökuvausta tarvitse suorittaa. Herralaa on mainostettu laadukkaana talopakettina. Jotkut puhuvat jopa talopakettien mersusta.
Itsellä luotto mennyt täysin eikä voi kun kauhulla odottaa mitä myöhemmin talosta löytyy.

tee lämpökuvaus omaan laskuun, ei se niin kallista ole talon kokonaishintaan verrattuna. Säästyy ainakin monet yöunet… Nyt alkaa olla jo tarpeeksi kylmiä kelejä siihen hommaan. Ennenkaikkea teet sen ennenkuin levyt on pakkeloitu/maalattu/tapetoitu, niin ompahan sitten levyn irrottelun vaiva pienempi jos tarttee tarkastaa joku kohta…Lämpökamerat on yllättävän tarkkoja, jopa ristikoolaus näkyy läpi, samoin kohta missä on se vaakakoolaus pystytolpassa kiinni.

Se ei vain ole kovin yksinkertaista tehdä lämpökuvaus niin,että se raportti olisi edes auttavasti virallinen. kannattaa lukea ensin esim. Rt 14-10850, että niillä itse otetuilla kuvilla ei sitten pyyhitä pöytää mennen tullen ja palatessa…

Mestari, harvalla taitaa olla omaa lämpökameraa. Omasta talostaan on itse kuitenkin vastuussa, saapahan ainakin mielenrauhan ja jos villaa puuttuu jostain/on vuotokohtia, helppo korjata itse vaikka tässä vaiheessa.

Lämpökuvaus kannattaa tehdä heti kun ilmat ulkona jäähtyvät. Kuntotukijoilla on kameroita je osaavat niitä käyttää. Virallisia lämpökuvauksia ei ole, vaan oiekin tehtyjä kuvauksia kyllä.

Kuvaus on helppo,tulkinta vaatii taitoa.

Kuntotutkijat osaavat tulkita.

, jos osaavat.

Tarkoitinkin tuolla “virallisella” oikein tehtyä lämpökamerakuvausta. Voi toki oman mielenrauhan takia lämpökameralla katsella paikkoja, ei siinä mitään.Mutta jos lähdetään asiaa viemään eteenpäin ja esim. vaatimaan rakentajaa korjaustoimenpiteisiin, siinä vaiheessa sen kuvauksen ja raportin on oltava oikein ja määrätyssä järjestyksessä tehtyjä, muuten sillä ei kovin suurta painoarvoa ole.